/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Asfalt støv på bilen.. ikke metallak..
Fra : bimbobo2
Vist : 2305 gange
50 point
Dato : 07-09-10 15:39

Hej
jeg har en bil med asfalt støv pletter på motorhjelm..
Man siger, at man skal bruge olielampe eller lugtfri petroleum..
Er der ikke andre midler? Vask hjælper ikke, kun hvis jeg bruger en svampe..
men jeg er bange for at ødelægge "maling" selvom det er ikke metallak.
Mvh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-09-10 15:41

Jo men det er nok de midler som er mest skånsom for lakken. Dieselolie/fyringsolie kan være lige så godt, men det stinker sgu` fælt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-10 15:42

Ganske almindelig margarine kan også bruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-10 15:46

Citat
Vask hjælper ikke, kun hvis jeg bruger en svampe

Så gør dog det

Der er da ingen grund til at bruge "kemi" hvis vand og sæbe kan gøre det

Og tro mig - det ødelægger IKKE lakken

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-09-10 17:56

Du kan jo også forsøge med terpentin. Men du slipper ikke for efterfølgende vask, og du må også nok se i øjnene, at der skal gnides voks på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-10 19:40

Lampeolien er noget af det blideste du overhovedet kan bruge og som også har en chance for at opløse asfalt ( bitumen) . Det er alifatiske kulbrinter og svagere opløsningsmiddel end terpentin, som billak endda kan tåle.
Korrekt udført metallakering er ikke mere sart, tværtimod.

Med mekaniske midler ,herunder de slibende polermidler , lakrensere osv gør du mere skade end med lampeolien/tændvæsken.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 08-09-10 08:46

Brug dog cellulose fortynder.
Medmindre du kører i en 20 år gammel bil - fra dengang man brugte syntetisk maling, så kan de 2 komponent og vandbaserede lakker man bruger nu, tåle cellulose fortynder uden problemer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-09-10 08:59

Jeg syntes du skal lade være med at eksperimentere. Benzin er også meget effektiv, men er hård ved lak og voks, så hold dig til det sikre. --- Et petroleumsbaseret produkt.
Hvis du bruger et petroleumsbaseret produkt, skal du lade det sidde en lille stykke tid, og lade det reagere/opløse, og så er det bare at aftørre. Det efterlader en hinde som beskytter lakken en kort stund, men brug det ikke på ruderne da samme hinde er generende at se igennem.

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 20-10-10 15:19

Dieselolie på en svamp det opløser det med samme. Det skader ikke bilen. Faktisk er det det som de flest lasbilchauffører som kører med asfalt bruger til at rense deres grej med.