/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fjernvarme
Fra : pkkp
Vist : 1477 gange
40 point
Dato : 05-09-10 16:07

Hej
Hjælp!!!! Jeg har lige fået fjernvarme, men når jeg lukker op for radiatorerne er indløb og retur løbstemperatur ens - det giver jo et alt for stort forbrug. Jeg har spurgt udbyderen af fjernvarme og han sender aben videre til vvsmanden, som var herude og fandt ingen fejl. Så er det, at det kommer mig i hu, at jeg har hørt, at man skal have nye termostater på alle sine radiatorer(som er fra 1979) - Kan det ha´ sin rigtighed???? -og i bekræftende fald, hvilke termostater??

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-09-10 16:37

du skal have returtermostater på. de lukker først vandet ud når det er afkølet til en bestemt temperatur

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-10 16:38

Du skal bare finde nogle termostater der passer, skru en enkelt af og tag hen i et velassorteret byggemarked.
Når de enkelte termostater af tjekker Du om pakdåsen indenunder virker, det er en messingdims med en nål i midten, nålen skal kunne bevæges frem og tilbage uden modstand, giv den evt. en dråbe olie.
Hvis den ikke kan bevæges skal den også skiftes, og iøvrigt kan den afmonteres uden at der løber vand ud.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-09-10 17:54

Du har fået Fjernvarme , men vel ikke i dine Radiatorer fra 1979 , jeg skulle mene at der er instaleret en Varmeveksler så det er dit eget vand der cirkulerer i Radiatorerne ????.

Citat
du skal have returtermostater på. de lukker først vandet ud når det er afkølet til en bestemt temperatur

Dette mener jeg kun bruges når Fjernvarmevandet løber rundt i Radiatorerne.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 05-09-10 19:12

Du skal have termostater på alle dine radiatorer (på fremløbet!!!)
Du skal have den type med for-indstilling. Her kan du stille flowet igennem radiatoren, da man altid har forskellige størrelser radiatorer. Få en fast pris af din smed)
Hvis du har en lille radiator, vil vandet fise alt for hurtigt igennem, så du mister afkøling.
Din afkøling er jo også bestemt af forbruget, dvs. du bruger jo nok ikke så meget varme lige nu, så derfor har du ikke så meget køling.
Husk iøvrigt at stille alle radiatorerne i stuen på samme trin på drejeknappen.

Kommentar
Fra : pkkp

Dato : 05-09-10 19:20

Det var en masse hurtige svar - tak for det. Men I er ikke helt enige. En siger at jeg skal ha´ returtermostater på og en anden at de skal være på fremløbet. Jeg har i øjeblikket termostater på fremløbet. De er fra den gang vi havde oliefyr. De kan så ikke bruges??????

mvh Preben

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-09-10 20:22

Hvis din fremløbstemp. er den samme som returtemp, så er der ikke noget varmeforbrug . Betaler i fjv. efter kubikmetforbrug eller efter effektforbrug (Mwh)? Er der strafafgift, hvis returtemp er over f. eks. 35gC? Som muldvarp skriver har du varmeveksler på eller kører du fjv. vand direkte på dine radiatorer, der er jo noget mere tryk på fjv. vandet. Din smed skulle gerne have styr på dette inden han tilsluttede fjv. Det er altid bedst med termostatventiler. Vores fjv. er udstyret med en såkaldt returtermostat, et levn fra dengang vi betalte efter kubikm. de kan indstilles så returvandet altid er afkølet til f. eks. 30 grader, hvis det kombineres med rumtermostater kan vandet udnyttes optimalt, det tager blot lidt længere tid at opvarme rummet efter evt. natsænkning, det er også lidt bekosteligt at eftermontere både rum- og returtermostater.

Kommentar
Fra : pkkp

Dato : 05-09-10 20:41

Hej Olarsen. Vi betaler efter effekt og ingen strafafgift. Og ja jeg har en varmeveksler til både brugsvand og til radiatorer. Sidste nye model, hvor vi fik tilskud af kommunen. En returtermostat sidder åbenbart som ordet siger på returløbet på radiatoren, men så behøves der vel ikke nogen på fremløbet???

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-09-10 22:14

Sad lige og tænkte på noget...

Sidder i et hus fra 1973. Og jeg er næsten sikker på, at alle radiatorer blev udskiftet, da oliefyret blev udskiftet med fjernvarme.

Er der ikke noget om, at man ikke kan bruge de samme radiatorer?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-10 23:26

Mærværdigvis kan sådan en vvs børge ikke finde fejl ved sit eget arbejde.

få dog en kyndig til at se på det fejldimensionerede system som ikke er reguleret ordentlig ind.