/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mitsubishi Carisma ( baklys virker ikke)
Fra : Hemmje
Vist : 2722 gange
20 point
Dato : 05-09-10 14:55

Hej

Jeg kan ikke få mit bakgear til at lyse nå den kommer reverse. Jeg har kigget på en manual jeg har og kan intet finde om hvor føleren skal være som kan se om jeg har sat gearet i baggear og hvor baklyset skal lyse.. Er der nogle der ved hvor den føler sidder ? Det er en mitsubishi carisma 1.8 gdi Manual gear.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-10 15:15

Prøv først at checkke sikringen.

Der er en sikringsboks i venste side øvers i motorrummet.

Desuden er der en i kabinen under instrumentpanel i venstre side , lidt til venstre for førerens venstre knæ.

Baklyskontakten hved jeg ikke bestemt hvor er , men det plejer at være på gearkassen lige ved hvor gearvælgeren sidder,

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-09-10 16:12

Prøv om du kan føre en prøveledning fra plus på akumulatoren til baklyslampen, så du er sikker på
at den virker, gør den det, kan du efterfølgende lede efter fejl i sikringen og gearkontakt.

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 05-09-10 18:02

Sikringer er tjekket og kan ingen fejl finde..

"akumulatoren til baklyslampen" ved jeg ikke hvor sidder samt hvordan ser ud.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-09-10 18:15

PAS PÅ med plusledninger i kredsløb der kan være kortslutning i. Hvis der sidder en afbrændt sikring et sted, kan det skyldes en kortslutning, og så er en "smutvej" ikke løsningen. Du kan risikere alt fra sammensmeltede ledninger til brand. Start i stedet med, at lokalisere baklys kontakten på gearkassen. Mål om der er gennemgang, når kontakten er aktiveret. Kig også om den sidder med et multistik, og om dette er intakt og samlet korrekt. Det er set før, at multistiksamlinger glider fra hinanden.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-09-10 18:53

Kontakten sidder på gearkassen.Har du tjekket om pæren er defekt?
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-10 19:39

Du må ikke gøre som kogalejy skriver. Han har ikke fattet hvordan det virker.

Der ligger formentlig en fast plusledning til pæren ene pol, den kan du checkke med et voltmeter eller en prøvelampe. stelkontakten til den anden pol kommer så via afbryderen på gearkassen,

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 05-09-10 21:00

Jeg har ikke fået målt på ledningerne til pærerne. Men der er 2 bakpærer og de er ikke sprunget kan jeg se, har også prøvet at skifte begge pære men uden held. Derfor jeg gætter mig til det er kontakten som der skal aktivere pærerne der er sket noget med.

Så det vil sige kontakten er ude på gearkassen i motorrummet? er ikke helt sikker på hvor gearvælgeren sidder i motorrummet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-09-10 21:29

Gearkassen har kun 2 ledninger og det er baklys kontakten.Måske må du under bilen for at se den.
alimak