/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Køb af hus/familie....
Fra : axelbjarne
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 04-09-10 08:28

Problemet vedrører køb af min mors hus...det korte og lange er, at jeg først vil købe det, når hun er død, fordi hvis jeg køber det nu, kommer vores mor jo til at miste alle sine tilskud....så er det lige hvordan man forholder sig her - jeg skulle jo gerne have de 15% rabat, der gives når nær familie hander.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 04-09-10 08:29

Det gik vist lidt hurtigt...handler skulle der have stået.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-10 08:35

Få rådgivning af en advokat. Det er alt for usikkert at basere sine handlinger på rådgivning fra os Kandu'ere, når det gælder så store spørgsmål som indbefatter al jeres økonomi.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-09-10 08:54

Det er helt rigtigt som pifo skriver, tal med en advokat. Her er lidt til tankerne:
Jeg ved af egen erfaring, at du til den tid godt kan overtage huset til ejendomspris minus 15%, men hvis du senere sælger det til en højere pris så skal der betales "kapitalgevinstskat" af forskellen.
Hvis I er flere søskende, så kan din mor evt. ved hussalg før sin død, give jer børn et rente og afdragsfrit lån, som afdrages med det skattefri gavebeløb pr. år. Det kræver selvfølgelig at I regner med at hun lever til beløbet er nedbragt. Sådan et lånedokument skal der også en advokat til.
Du skal IKKE handle efter dette, men tænk over det og nævn det for en advokat. Han/hun kender disse regler. Håber du finder en løsning, som din mor er glad for. Hun skal ikke føle at du/I blot venter på at hun dør.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-09-10 08:57

Glemte at tilføje. Selvfølgelig skal din mor blive i huset, men betale en passende husleje til dig/jer.
Ved udlejning er der nogle særlige skatteregler, som du/I skal følge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-10 08:58

Jamen hvis du venter til din mor ikke er mere, kommer arveloven også i spil??

Hvis i/du køber huset af hende nu, så vil hun godt nok miste sine tilskud, men hendes økonomi er så også det bedre til at undvære dem

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-10 09:29

Du lejer huset

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-09-10 09:47

Teli? Og smider din mor ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-10 11:15

Enig fsva. advokat.

Men, hvis du køber huset af din mor nu (ellerr du gør det sammen med dine evt søskende) behøver I ikke at betale med andet end et rente-og ardragsfrit gældsbrev, hvor din mor hvert år kan forære dig (og evt. søskende) 58700 kr afgiftsfrit (det må IKKE stå i gældsbrevet at hun vil gøre det, så falder skattevæsenets hammer), så du på den måde afdrager din gæld, og, når din mor en dag dør, skal du så ikke betale 15% arveafgift af den del af gældsbrevet, der er afdraget. Gældsbrevet skal ikke tinglyses, du må i princippet godt lave det selv, men det er nok en god ide med advokaten alligevel.

Når din mor ikke ejer huset, bor hun jo til leje, og kan evt få boligsikring og (hvis hun ikke har for stor pension) nemmere få ældrecheck, nu hun ikke har formue i huset.

En del af købesummen kan evt. også klares gennem en aftægtsaftale, men reglerne komplicerede, så igen en advokat (eller revisor) http://www.tax.dk/lv/lva/A_F_4_4_5_2.htm

Men du skulle måske snakke med kommunen om tilskuddene, det er nok ikke advokatens spidskompetence

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-10 13:59

Citat
hvis du senere sælger det til en højere pris så skal der betales "kapitalgevinstskat" af forskellen.
Bortfalder efter 7 beboede år. Som jeg er orienteret.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-09-10 08:04

Tak for svaret pifo.
Jeg kontakter en advokat...

mvh. axelbjarne