/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Ja ja O.V.N. måske har du lidt ret.
Fra : Eyvind
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 03-09-10 19:36

Jeg er jo inkarneret bruger af Google mail osv.
Men dette for mig lidt til at tvivle.
http://www.pcworld.dk/art/100978?a=rss&i=0

Men hele mit mailsysten kører på gmail med videresendelse og gemme af link o.l.

Så måske skal jeg finde andre græsgange, men min egen mail kan ikke indeholde mere end 10 MB, og hotmail/MSN opfører sig nok på samme måde som gmail.

Hvilket alternativ kan så bruges.

Måske man skal starte sin gamle server op igen, og finde en ny søgemaskine.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-09-10 19:41

Trøst dig med at "de andre" snager squ li'så meget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-10 19:42

Lige da jeg læste artiklen, tænkte jeg fy for pokker, det var da fa.....

Men sidder så nu, og tænker hva er det der er så farligt?? De opsamler oplysninger om hvilke sider jeg besøger, og hva' så?? jeg er ikke på ulovlige sider, er ikke kriminel, eller på fysider...så hvad er det der er så slemt??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-10 20:07

Næ næ - jeg har da hellerikke noget at skjule men det var lige princippet, som nagede mig lidt.

Jeg orker næsten heller ikke, at lave om på mit system.

Men min egen mail på min egen server og opbygge min egen søgemaskine, var måske en idé.

Men det var også bare ovn, som skulle ha' lidt ret i sin kritik, af google.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-10 20:15

Det er gratis princippets problem, noget for noget men jeg synes altså ikke om Googles privatlivs politik eller mangel på samme, lige så slem på fjæsbogen tror jeg
Citat
Godt nok hævder Google, at samtlige informationer om dig holdes anonyme og ikke kan identificere den enkelte, men det er der altså mange, der ikke tror en meter på.
jeg er en af dem som slet ikke stoler på Googles hensigter, de er simpelhen blevet så store at de gør som det passer dem.
I ved sikkert at jeg er Linux mand men lige på det punkt stoler jeg lidt mere på Bill Gates bruger Windows live og alle dens muligheder på mine Linux computere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-10 20:19

Nordsted1 er allerede i fuld gang med at dreje spørgsmålet hen på at dem som ikke bruger Google har noget at skjule, hvorfor dog det? Jeg er altså interesseret i hvad andre kan finde om mig og om mulig selv være med til at styre hvor meget og hvor min færden offentliggøres, ingen regel uden en undtagelse: Hvis jeg leder efter en eller anden "naturfilm" så sker det at jeg søger med Google

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-10 20:20

O.V.N. ......................Den var god.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 20:31

ja ja, men så er det heller ikke værre.
jeg har installeret windows live mail og det er slet ikke så overskueligt som gmail og det kan godt være at jeg er vanemenneske, men gmail fungerer sgu´.

Jeg tror også man kan se spøgelser, hvor de ikke er.

og ja jeg er også på facebook, ligesom tusindvis af andre mennesker i dette land.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 20:37

Jeg har søgt og søgt på google efter mine oplysninger, på den ene og anden måde og det eneste der dukker op, er de kurser og temadage, jeg har meldt mig til i årernes løb eller de artikler og kronikker jeg har skrevet.

Så det kan man åbenbart ikke skjule, så hvad er problemet ??

den næste stilling jeg søger, kan lede efter mine kurser og mine indlæg her og der, når jeg har opgivet mit virkelige navn.

hvad er forskellen ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-10 20:44

øh - jeg har lige kigget på en gammel kending >> http://www.altavista.com/
Den ser da ren og pæn ud.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-09-10 20:56

Citat
Jeg tror også man kan se spøgelser, hvor de ikke er.

det gør vi tilhvert tilfælde

kan ikke se hvad de egentlig skal bruge eventuelle oplysninger til
og HVILKE oplysninger = sidesøgninger
den kan de da få flere af, fra min side

Citat
og ja jeg er også på facebook, ligesom tusindvis af andre mennesker i dette land.

det er der mange der er, men der bestemmer du selv
hvad andre skal vide om dig
du skal ikke engang opgive ÆGTE oplysninger for at være der.
så hvor er troværdigheden egentlig henne der.

angående windows live
så tror jeg de henter flere oplysninger om din færden
end google//
samt de oplysninger du afgiver, bare ved at have automatiske
opdateringer slået til - vil jeg ikke afgive til bill gates

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 20:58

Citat
øh - jeg har lige kigget på en gammel kending >> http://www.altavista.com/
Den ser da ren og pæn ud.

ja, søgte lige på mig selv og der dukker de samme oplysninger op. Gamle kurser og temadage som jeg har deltaget i, og så sjovt der er flere der har det samme navn som mig.

Så er jeg en afd. sygeplejerske, en formand for en fagforening, en pædagog, ansat i jobcenteret, koordinator inden for specialafd. for særligt udsatte i Horsens kommune ??
se deeet kunne jo blive en ren gætteleg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-10 21:08

Tilføj denne søge tjeneste til jeres Firefox browser, den bruger Googles søge muligheder men lader ikke Google se din IP adresse eller sætte en "småkage" i din browser: https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/12506/
Citat
ja ja, men så er det heller ikke værre.
jeg har installeret windows live mail og det er slet ikke så overskueligt som gmail og det kan godt være at jeg er vanemenneske, men gmail fungerer sgu´.

Jeg tror også man kan se spøgelser, hvor de ikke er.
for mig at se er det en opgivende eller ligegyldig holdning, "bare det er nemt så sælger jeg gerne min sjæl og gamle bedstemor til Google"

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 03-09-10 21:18

I bund og grund skal der politisk viden og vilje til for at ændre forholdene. Det er meget interessante spørgsmål i diskuterer, og jeg har ingen tekniske svar på spørgsmålene, men er stærk tilhænger af privatliv. Bl.a. er nogle (kan ikke finde noget link) ved at rejse modstand mod at al ip skal gemmes, det kan jeg selvfølgelig kun tilslutte mig. Nå men det er måske lidt en afsporing jeg nu kommer ind på, men følger med interesse jeres diskussion, håber at i kommer med en teknisk løsning

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-10 21:29

Citat
håber at i kommer med en teknisk løsning
det tror jeg så ikke at der kommer her og nu, det skulle da være at trække internet stikket ud af computeren, alt hvad vi foretager os på nettet bliver registreret, det der måske kan bekymre os er hvad disse oplysninger bruges til?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 21:40

Citat
det tror jeg så ikke at der kommer her og nu, det skulle da være at trække internet stikket ud af computeren, alt hvad vi foretager os på nettet bliver registreret, det der måske kan bekymre os er hvad disse oplysninger bruges til?

se der tror jeg vi kan blive ganske enige

og især må vi nok erkende, at gratis programmer har et formål. Der føres statistik på det vi søger på, naturligvis. Det er gratis.

Spørgsmålet er om du kan finde et mindre program, som ikke har den slags og som du så kan stole på ???

Jeg føler ikke at jeg skulle være særlig interessant, at følge med så mange brugere som google har. Og har Google interesse i at komme på den anden side af loven ??

Jeg kan stadig ikke se, at det er et problem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-09-10 21:53

Jeg bruger google mail og har ikke noget imod at de gemmer de sider jeg besøger. Andre kan få glæde af det.

Jeg har heller ikke noget imod at de fotograferer gade og veje, jeg synes ikke det er et problem.

Og hvis vi vil have de gratis programmer så er der en pris på dem også. Nemlig oplysning om brugerne og deres vaner.

Så jeg er enig med smuller54. Jeg kan heller ikke se problemet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 21:55

Citat
for mig at se er det en opgivende eller ligegyldig holdning, "bare det er nemt så sælger jeg gerne min sjæl og gamle bedstemor til Google"

nej nej og atter nej, jeg er ganske forsigtig med det jeg foretager mig på nettet. Men det betyder jo ikke at jeg er enig i dine holdninger.

jeg har selv valgt en gratis mail. jeg har selv valgt at have picassa, som er et alletiders fotoprogram og jeg har selv valgt ikkeat at bruge dokumenter og regneark i gmail.

altså med åbne øjne og har læst alt det du skriver og som andre skriver omkring det at være tilsluttet disse programmer.

så det er ganske bevidst og med god rådgivning på sidelinien af familie indenfor IT-branchen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-10 22:49

Citat
Nordsted1 er allerede i fuld gang med at dreje spørgsmålet hen på at dem som ikke bruger Google har noget at skjule, hvorfor dog det?

Nææ det var nu ikke sådan ment.... men kom til at tænke på hvordan folk reagerede da vi fik indført personnumre, mange ville ikke oplyse de sidste fire cifre, for nu kunne man få alle oplysninger om dem.... og hvor kan vi så tjekke???

Facebook, er i mine øjne ikke spor farlig, man kan lade være med at oplyse mere om sig selv, end man vil lade folk se.... og så ellers sætte sine indstillinger på siden, så man ved hvem der ser med

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-09-10 11:58

Ja ja, der er jo nogle der lider af forfølgelsesvandvid

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-09-10 15:54

Gmail og især Picassa fungerer bare rigtig godt.

De har udviklet et godt koncept. Og vi kan bruge det ganske gratis.

Så må de gerne køre statistik så det kan betales af reklameindtægter.

Hvad skulle de ellers bruge oplysningerne til ?

Jeg har ikke set forsiderne fyldt med folk, som er blevet ført på afveje af google mv.

Derimod ser jeg dagligt, at folk har indbrud i deres villa og bliver lænset, eller folk får stjålet deres dankort eller kontanter.

Så behold du bare din gmail.

Men du skal altid huske at låse hovedpuden fast om natten og især hvis der ligger kontanter underneden

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-09-10 15:57

Jeg ta'r min pude med mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-10 16:01

Gisp.................
Postbudet er også begyndt at læse min post.

For nu bliver den leveret til mig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-09-10 16:07

Citat
For nu bliver den leveret til mig.

den var go

jeg får tilgengæld mere post end jeg skal ha´ - jeg får post til børnehaven

og ligner mit hus en børnehave ? nej det mener jeg bestemt ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-10 16:24

Citat
Så må de gerne køre statistik så det kan betales af reklameindtægter.

Jeg er også fuldstændig ligeglad i begge ender, hvis de kører statistik på mig.... det vil alligevel kede dem så meget, at det hurtigt vil blive kedeligt for dem.... og i sidste ende, er det da også mig der bestemme hvor jeg vil bruge mine penge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-10 10:24

Citat
at rejse modstand mod at al ip skal gemmes

Din IP-adresse er ikke altid permanent.
Der findes 2 hovedtyper af IP-adresser:

Statisk IP adresse som du får af udbyderen.

Dynamisk IP-adresse som du stadig får af udbyderen, men som kan ændre sig, når der slukkes for router eller PC (direkte modem adgang)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-10 07:14

Og hva' kan Google bruge vores IP adresser til - intet -

Intet personligt i hvert tilfælde

Jeg vil påstå at eventuel frygt for Google og deres indsamling af oplysninger, er meget overdrevet

(ps vores indkøbsmønster i supermarkederne bliver også analyseret)

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-10 10:26

Tak for svaret o.v.n.. - men så kan jeg jo ligeså godt fortsætte med min googlemail osv.