/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Septiktank - bruge vacumventil ???
Fra : Campea
Vist : 2261 gange
20 point
Dato : 03-09-10 11:47

Hej.

Jeg håber nogen her på siden kan hjælpe.

I hvad der skulle være i lille projekt med en ny skorsten, har det hele udviklet sig uheldigt, som startede med at vi opdagede at gulvet var undermineret.. det skulle jo rettes .. kort er det blevet til et opgravet gulv, nedrevet ydervæg, nye kloakrør til septiktanken.. osv...

Og for at toppe vores uheld, efter der er kommet nye rør fra køkken og badeværelse til Septiktanken, har vi så fået lugtgener fra septiktanken i begge rum (- og dermed det meste af huset)

Fik så afvide at vi kunne sætte en Vacumventil på rørene under vasken, så disse er købt - indtil jeg så søgte lidt på nettet og så at det måske ikke var godt at sætte op ??

Kan man bruge en vacumventil til at reducere lugtgenerne ?

og hvis man kan, er der så nogen der kan beskrive monteringen ? da der fra vores synspunkt slet ikke kan komme vand igennem

Mvh.
Campea

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-10 12:11

Citat
Kan man bruge en vacumventil til at reducere lugtgenerne

Aner ikke hvad det er.

Men et almindeligt vandlås bruges alle steder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-09-10 12:11
Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-10 12:42

på denne side kan du se hvad en vacuumventil er til, og hvor den skal sidde. Det er til en udluftningledning, og ikke til afløbet.

Hvis det er et enetages hus uden flere afløb på samme stamme, skulle det ikke være nødvendigt hverken med udluftning eller vacuumventil.

http://www.durgo.dk/pdf/afloeb.pdf

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-10 16:47

Grunden til lugtgener er at køkken og toilettet hver har en vandlås som kan suges (vacum) så meget tom at der er åbent ned til septiktanken.

En vacumventil tillader luft til rørsystemet men lukker for luft, og så vil vandlåsene fungere efter hensigten.