/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
væddemål med manden
Fra : snestrup
Vist : 758 gange
50 point
Dato : 02-09-10 16:37

Hedder det, "for mange kokke fordærver maden" eller "mange kokke fordærver maden"

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 02-09-10 16:43

Jeg mener at det sidste er det korrekte - altså "mange kokke fordærver maden"

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-09-10 16:49

Jeg mener at det første er korrekt, bl.a. pga. ordspillet med "for". Men jeg vil blande mig uden om, da for mange kokke fordærver maden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-10 16:52

Iflg denne citatsamling, er det "mange kokke fordærver maden"

http://www.aerenlund.dk/quotes/

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 02-09-10 16:53

http://www.123abc.dk/DanskMappen/Diverse/Ordsprog1.html#BogstavM

I har begge vundet - i følge ordsprog fra Baskerville Forlag
- kig under m
- kig under f

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-09-10 16:59

http://www.rungstedskole.dk/PSCUgensTalemaade.html
For mange kokke fordærver maden For mange personer om at løse en opgave hindrer et godt resultat.
Et gammelt ordsprog, der vist bygger på en udbredt praktisk erfaring blandt både kokke og dem, der spiser kokkenes mad. Hvor danskerne mere generelt siger, at de for mange kokke, fordærver maden, er man mere specifik på andre sprog; tyskerne siger, verderben den Brei, ødelægger grøden, englænderne, spoil the broth, ødelægger kødsuppen, og franskmændene, gâtent la sauce, får sovsen til at skille. En kokkedreng eller en dårlig kok kalder man på fransk en gâtesauce, en sovseødelægger.

http://www.123abc.dk/DanskMappen/Diverse/Ordsprog1.html
For mange kokke fordærver maden.
Mange kokke fordærver maden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-09-10 17:01

sorry, - var for langsom til at finde kilde , og ikke klar over flere er on

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 02-09-10 17:03

katekismus det er nøjagtig det samme link jeg har skrevet ovenover
- og som jeg skriver kan du finde begge måder beskrevet.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-10 19:12

Det er kun når der er FOR mange af de kokke at det går galt.
Sådan har jeg altid hørt og brugt det udtryk.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-09-10 19:25

som tidligere sagt af andre:
Begge dele er rigtigt. I må deles om præmien

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-10 20:47

Jeg har nu også kun hørt det som - for mange kokke fordærver maden --- mange kokke, synes jeg kan misforståes... som om at mange kokke fordærver maden (hver for sig?)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-09-10 08:50

der giver ingen logik at mange kokke fordærver maden, kun når der er for mange

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-09-10 10:05

Hvis mange kokke fordærver maden, så vil jeg gidt vide hvem de er, så kanb jeg undgå de spisesteder

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 03-09-10 16:58

snaptil og andre har ret. Selvfølgelig skal FORmed , det andet er en forvanskning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-10 13:06

Engelsk?
Citat
Too many cooks spoil the broth

=
Citat
When too many people work together on a project, the result is inferior.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-10 13:08

Ps. Altså: FOR mange kokke... osv.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : snestrup

Dato : 05-09-10 16:53

Tak for svaret Eyvind.