/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pudsning af ny ydervæg
Fra : Oldboston
Vist : 1254 gange
100 point
Dato : 02-09-10 09:28

Det drejer sig om et lille sommerhus på ca. 30 m2, beliggende tæt på hav og derfor hårdt udsat for vind og vejr. Men huset har da stået i 70 år, og nu er det ved at blive renoveret med udbedring af træ- og murværk, isolering og meget mere.

Ydervæggene er opført i træ, men er allered i 1940 pudset. Men der er nu opført en ny ydervæg og en tilbygning, der foreløbig står i træ. Den skulle gerne dækkes af puds før vinteren kommer. Det håber jeg at finde en murer til.

Men de andre håndværkere gør opmærksom på, at træet jo arbejder og at der kan opstå revner ved overgangene mellem gammel puds og ny puds. Det er nødvendigt med en vis elasticitet i murværket, siger de. Der er derfor et forslag om at der skal lægges hønsetråd på træet (som i gamle dage), og derefter kastes mørtel på. Men der er også et forslag om at ændre det materiale, der lægges på træværket, sådan at man bruger et produkt kaldet "Fliseklæb". Jeg er ikke helt klar over, om det skal lægges direkte på træ, eventuelkt for at fastholde hønsetråd, eller om det skal blandes med ind i mørtelblandingen.

Jeg håber, at der er en bruger på kandu.dk, der har en erfaring og en mening om dette.

Med venlig hilsen

Oldboston

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-09-10 14:36

en ydermur der er lavet i træ kan du ikke pudse. i gamle dage brugte man det der hedder rørpuds, men det bruger man ikke mere. og jeg går selvfølgelig ud fra, at vi snakker indvendig side af væggen.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 02-09-10 15:32

brug røslavæv eller kyllinge net kast ud med beton grus 1 til 2 før puds

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-09-10 18:53

Undskyld, det er den udvendige side af væggen, jeg taler om. Der er pudset i forvejen på fire femtedele af arealet, kun de nye dele af væggen og en lille tilbygning, der er føjet til, står endnu i træ. Jeg formoder,d et skal have en ordetnlig spand mørtel, måske først kyllingenettet......men er det en god ide med Fliseklæb? Undskyld min uvidenhed på området.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-10 22:15

Hej Oldboston.
Som du ganske rigtigt er blevet foreslået, så kan du slå noget hønsenet på med maner allerførst, så kan du med fordel kaste det ud med en mørtel iblandet lidt fliseklæb (evt. LIP) - lad det tørre en dags tid og kast så færdigt med en pudsemørtel, ca. 3 dele meget fint grus til 1 del cement, med en ganske lille smule kalkmørtel iblandet, dette pudser du så færdigt med et pudsebræt, til at stå færdigt, eller til at male.
Samlingerne til det "gamle" puds kan du ordne med en fuge af acrylfugemasse, som også er overmalbar - det giver en fornuftig løsning med et pænt udseende, og samtidig en mulighed for at det kan arbejde forskelligt.
Hønsenettet skal sidde rimelig tæt på træværket, men alligevel have lidt "fylde" og ujævnheder for at binde mørtelen - den iblandede fliseklæb er også med til at sørge for en god vedhæftning til træet.....
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 03-09-10 16:47

Tak for svaret bennymanden. Det var en rigtig god besvarelse, grundig og du fik alle detaljer med. Jeg viste besvarelsen til en håndværker, der hjælper mig med opgaven, han sagde, at det var lige til at gå frem efter. Så du skal have fem stjerner og en stor tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Oldboston