/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Taghældning
Fra : Mosebaek
Vist : 2170 gange
200 point
Dato : 29-08-10 22:30

Læg mærke til kategorien: For mig er det videnskab.For de fleste er det nok en simpelt regnestykke.
Men det er så længe siden at jeg gik i skole,at jeg ind imellem tvivler på,om jeg har gjort det.
Har lagt trapez plader over en tørreplads.Vil så lige finde ud af antal graders taghældning.Jeg kom frem til en hældning på 2,6 gr. Hvilket jeg synes lyder af lidt.Vil derfor godt ha`bekræftet at min regnestykke er rigtig,eller....... Taget hælder 4,5 cm pr. meter.

Diameter 200 cm * 3,14= 628 cm / 360 gr.= 1,74 cm pr.grad. 4,5 cm/1,74 cm= 2,6 gr. (ca.).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-08-10 22:41

Du skal vist have fat i sinus, eller rettere invers sinus:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sinus_%28matematik%29

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-08-10 22:44

Ved nærmere eftertanke, det er nok tangens du skal bruge:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tangens

Tangens gælder hvis "pr. meter" er på den vandrette del, hvis "pr. meter" er målt langs taget, er det sinus.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-10 22:45

Ja du regner rigtigt. Egentlig skulle du regne med tangens til vinklen, men for små vinler er tangens næste lig vinllen selv.

Hvis hældningen var over ca 10° ville du regne forkert på den måde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-10 23:29

Citat
Hvis hældningen var over ca 10° ville du regne forkert på den måde.

Det lyder mystisk.Har aldrig været i nærheden af matematik.Jae,en lille smule,på teknisk skole i 1965.Jeg tror det hed konstruktionslære.Men det slap vi nu let igennem.
Men tingene var lidt mere simple dengang.Tømrene brugte løsningen 2:1 (2 på 1) 1,5:1 osv. når hældingen skulle udregnes til 26 -27 gr. Hvilket har været meget brugt som taghældning på et almindelig parcelhus.

Takker indtil videre.Har i lyst,vil jeg gerne vide lidt mere om ovenstående citat,og tangens.
Jeg skal putte nu,men glæder mig til at åbne her i morgen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-08-10 00:17

Hvorfor ikke tegne det på en ternet blok og så bruge en vinkelmåler. Det gør jeg, jeg havde geometri og matematik til realen, men kan simpelt hen ikke huske formlerne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 30-08-10 08:36

Nu er et helt kursus i trigonometri, som den del af matematikken hedder, jo mere end du kan forvente her på kandu.
Men jeg skal prøve at løfte sløret lidt , og håber du ikke bare bliver mere forvirret.

Når du måler taghældningen , kan du jo lægge et langgt vaterpas i vage fra et sted på taget og i faldets retning. så måler du fra enden, hvor langt der er ned til taget.

Du måler f.eks 4 cm og vaterpasset er 80 cm langt. Du har så målt et fald på 5 cm pr m ville du måske sige.
Men hvis vi skal være meget præcise så kan er de 80 cm ikke langs taget men målt vandret.
hvis du måler de 4 cm med pålestokken helt lodret så er det jo ikke langs en cirkel bue,som du regner med i regnestykket.

Du har målt på en retvinklet trekant , hvor den ene side er vaterpassets 80 cm, den anden side er de lodrette 4 cm. den tredieside er taget,som er ca 80 cm ,men ikke helt præcis.

Med fine ord hedder de to sider katederne ( de der er vinkelrette) og den tredie og længste heder hypetenusen.

tangens til den vinkel du søger er så modstående katede dividert med hypetenusen.

Det er 0,05 i vores tilfælde. beregning af vinklen herudfra ved håndkraft er for viderkomne, men der er tabeller og lommeregnere , som gør det i en håndevendig.

Men når vinklen er lille så er vinlen selv og dens tangens næsten ens. vinklen skal så bare ikke regnes i grader men i rent( absolut mål) hvor en vinkel på pi svarer til 180 grader.

Hvis du havde målt med en krum tommestok lige langs en cirkel med centrum i vaterpassets anden ende havde din regning været helt præcis.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-10 08:59

Tak for et flot svar transor.Jeg læser det lige igennem,et par gange mere.Føler jeg har fattet essensen i det. Tror det er noget jeg vil "hygge" mig med,her i de snarlige lange efterårs aftener.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-10 12:22

Opdagede at jeg lavede en skrivefejl

Tangens er ikke siden divideret med hypetenusn, Men den modstående katede divideret med den hosliggende. Det passer også med tallet jeg opgav.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-10 16:21

Tak for oplysningen,transor.Jeg er lige ved at montere sternbrædder på "projektet".

Mosebaek.