/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Reinstallation af XP
Fra : CNIELS
Vist : 417 gange
20 point
Dato : 29-08-10 15:47

Hej
Jeg har en ældre PC, der kører XP. Der er nu så meget rod på den at jeg gerne vil reinstallere den - dette nægter den at gøre. Når jeg prøver at køre en reinstallation kommer den og fortæller at den version der er på PC'en er nyere end den der er på CD-ROM.
Jeg har prøvet at boote direkte fra CD drevet, men her springer den blot installationen over og starter XP op som normalt.
Nogen gode forslag?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 29-08-10 16:11

ja formatere skidtet og starte forfra hvis du har coden .prøv at boote fra cdén og la den formatere hvis den vil

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-10 17:07

Du skal gå ind i kontrolpanel og vælge tilføj/fjern programmer. Her sætter du flueben for oven i vis opdateringer. Nu kan du se servicepakkerne til XP. Dem sletter du.

Så lægger du skiven med XP i drevet og så starter den med en reinstallation.

Det er opdateringerne der blokerer, derfor skal de slettes.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-10 17:22

Det er fordi du prøver og installere windows imens du er i windows, det lyder sgu' lidt kringlet. Men det er det ikke, du som der er en der skriver længere oppe, boote fra din windows cd og der har du mulighed for at formatere computeren inden du installere windows igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-10 18:09

Jeg har selv XP og har formateret mange gange og hver gang slettet opdateringer. Ingen problemer med at starte på CD'en. Og det har ingen indflydelse at man står i Windows, man genstarter selvfølgelig med en CD i drevet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-10 18:51

Citat
Jeg har prøvet at boote direkte fra CD drevet, men her springer den blot installationen over og starter XP op som normalt.
det tror jeg så ikke på, hvis du starter fra CD drevet med XP skiven i drevet og computeren er indstille til at starte fra CD drevet, så starter computeren op med Windows XP installation.
Du skriver det er en ældre PC og så skal du i BIOS og ændre så CD-ROM står som First Boot Device og harddsken som Second Boot Device, på et tidspunkt i de første sekunder efter du har startet computeren står der på skærmen hvad du skal trykke på for at komme til Setup, tryk den tast som der står, på min gamle er det Delete tasten på lidt nyere computere er det en af F tasterne, inde i Setup (BIOS) manøvrer du med piltaster og Enter eller Esc. tasterne, du finder der hvor du skal indstille under fanebladet Advancet BIOS Settings, gem den nye indstilling med F10 tasten og tast Y for at bekræfte at du vil ændre, husk at have din XP skive i drevet når du taster Y+Enter så genstarter computeren, og du kan formatere og geninstallere uden problemer.

Hvis computeren ikke er så gammel igen, så har du måske mulighed for at vælge mellem drevene du vil starte med en Boot menu, se efter på skærmen de første sekunder inden Windows starter, Boot menu er under en af F tasterne hvis den er der

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-10 19:21

Læg lige mærke til at der kommer en tekst "tryk på en tast hvis du vil installere"

og som granner siger så er det en nyere XP, fordi der er opdateringer bl. a. SP2 /SP3
De skal slettes.

Du kan slette/formatere - men så skal du lige sikre dig at du har de nøvendige drivere til motherboard OSV.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-10 19:29

Citat
men så skal du lige sikre dig at du har de nøvendige drivere til motherboard
det gælder kun nyere computere, de gamle bundkort kan Windows finde drivere til
Citat
og som granner siger så er det en nyere XP, fordi der er opdateringer bl. a. SP2 /SP3
De skal slettes.
unødvendig hvis computeren starter fra CD drevet, det er faktisk en operation jeg selv har foretaget måske 40-50 gange

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-10 19:52

Nå..................................

Men ubuntu har næsten alle drivere med på boot CD

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-10 20:52

Hvis den springer videre til windows så er det fordi du ikke får trykket en tast for at starte fra cd'en, men det står også på skærmen, så hvis du ikke ser det er det fordi der ikke bliver bootet fra cd'en.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-08-10 21:37

Nu er det ikke alle der kan finde ud af at gå ind i bios og ændre noget, så hvorfor skal det være så kompliceret, når man i stedet kan gøre tingene regelmenteret fra kontrolpanelet. Og så genstarte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-10 07:27

Godt Granner - så giv lige en opskrift.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 30-08-10 08:05

hvis man mangler driver til bundkort og andre småting på pcén så kan man prøve at finde " driver genius pro " som desværre er et købe program men det kunne jo være at man kunne finde en som havde det , det er da også muligt at der findes et gratis som kan det samme, så er man ud over bundkorts driver

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-08-10 10:31

Jeg har givet opskriften, slet opdateringer så udgaven svarer til den CD man har. Ellers går jeh ind i windowsmappen og sletter med hård hånd. Lige til den protesterer. Så genstarter jeg med CD'en i skuffen. Det virker hver gang. Jeg vil ikke have min maskine til altid at boote fra CD.

Når jeg skal hjælpe folk med at reinstallere, så gider jeg da ikke og bruge et væld af programmer og jeg har ikke lyst til at indstille deres bios. Jeg får som regel heller ikke lov. Jeg sletter og har CD'en i skuffen og så kører det og jeg er hjemme igen i løbet af et par timer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-10 10:38

Yes granner..............................og alle driverne er der stadig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-08-10 13:05

Ja det er de, jeg har aldrig haft problemer med slettede drivere. Jeg sletter opdateringer og det er nok. Desuden kører jeg XP pro og har alle drivere liggende på et andet drev i en samlet mappe, bare for en sikkerheds skyld. Jeg har også alle mine programmer liggende på et andet drev, pakket i mapper, så skal jeg ikke sidde og bruge CD'er når jeg geninstallerer Windows og officepakken samt sikkerhedsprogrammer og de prog. der er nødvendige har jeg goostet. De ligger som en image fil på et andet drev. Den eneste CD jeg bruger ved formaterien er Windows.
Kan det gøres nemmere?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-10 14:41

Granner - du er genial.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-10 17:23

Det er fløjtende ligegyldigt hvad der ligger på harddisken, når man har bootet op med skiven i drevet får man valgmuligheden at starte fra CD.
Derefter vises drevene på blå baggrund og hvad der ligger på dem.

Læs hvad der står allernederst på skæmen. Der er nogle F-taster der blot skal trykkes på for at formatere m.m.

Jeg har også gjort det masser af gange.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-10 21:15

Citat
Granner - du er genial.
FUSK