/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nødstrøm til cirkulationspumpe
Fra : Mougli_97
Vist : 2547 gange
205 point
Dato : 29-08-10 14:57

Hej alle.

Jeg har et dejligt brændefyr som jeg selv har installeret. Det virker perfekt. Jeg har dog ingen nødstrøm til cirkulationspumpen i tilfælde af strømafbrydelse, derfor ville jeg høre om der var nogen der kunne hjælpe mig lidt med hvordan dette laves. Det skal være batterier der leverer strømmen i tilfælde af strømafbrydelse. Den der kan hjælpe får selvfølgelig point for det :)

Mvh.

Mougli

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-08-10 15:04

jøsses hvor mange tror du har nødstrøm til cirkulationspumpen.

Batteri kræver en omformer jævnspænding til væxelspænding.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-08-10 15:05

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 7
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 14

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 29-08-10 15:06

Hvad mener du med hvor mange der har nødstrøm til cirkulationspumpen ?

Jeg er klar over at der skal bruges en inverter, men ved ikke hvilken form for relæ der skal bruges, da det jo skal koble over på batteriet så snart der ikke er 230 V spænding fra net.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-10 15:13

Hvis du skal konstruere en batteridrevet nødstrømsforsyning, der selv slår til når strømmen svigter, og kan levere 230v vekselstrøm (hvor længe?) til en cirkulationspumpe tror jeg det er et rigtig dyrt og besværligt projekt.

Kan fyret ikke holde huset frostfrit selv uden cirkulation?

Ellers må du bare håbe på, du ikke får strømafbrydelse der varer flere dage, eller at du er hjemme og kan starte en benzindrevet generator.

Jeg har i hvert fald ikke oplevet en strømafbrydelse der varede mere end 6-8 timer, siden efterårsstormen i 1967 havde fældet en masse ledninger og elmaster(og jeg boede langt ude på landet) , de fleste steder ligger el'en jo i jorden i dag.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 29-08-10 15:15

Nå ja men jeg har også en 1000 l buffer tank stående, men det var bare i tilfælde af at den var 90 grader og strømmen gik, så skal varmen jo flyttes.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-08-10 15:37

Du køber ganske simpelt en UPS.

APC Back-UPS CS 325 kan holde din pumpe kørende 1 times eller mere.
Den koster under 500,- kr

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ups&sp=all&pid=199882

Du sætter bare størm i den ene ende for for strøm ud som er kørt hen over et batteri, så der altid er strøm på din pumpe, eller dit før hvis du vil det. Men så skal du måske kigge efter en lidt større UPS, osm kan levere lidt flere watt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-10 16:29

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ups&sp=all&pid=199882

Med "Max batteri levetid    6.6 Min" er det vist ikke umagen værd?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 29-08-10 16:50

Nej jeg snakker om et system hvor der står et bil batteri i størrelsen 60 ah, som bliver ladet når der er netspænding, og ved udfald slår til og trækker cirkulationspumpen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 17:05

som allerede nævnt, en ups er det du skal bruge, den skal jo så bare være lidt større end den der er linket t il tidligere

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 17:12

http://www.apcc.com/products/category.cfm?id=13

gå ind på modellisten, så kan du vælge hvir mange watt du skal bruge og se ca. hvor lang tid den kan køre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-10 19:12

Citat
Nå ja men jeg har også en 1000 l buffer tank stående
altså har du slet ikke behov for ekstra sikring, du lærer simpelhen hvornår dit fyr bør indfyres, for du kan vel ikke komme i tanker om at lægge ekstra brænde på hvis tanken viser 90 grader?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-08-10 21:57

Det er vel mulig at du kan få fat i,og montere på en 12volts cirkulationspumpe.
Da kan du med nogle bilbatterier have strøm i flere dage.
alimak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-08-10 16:19

ville helt klar anbefale dig en ups men de billige har jeg ikke gode affaring med ,når det er motore

så går det galt når den skal opstarte da strømmen er 5-7 gange højere i opstart

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 30-08-10 19:52

Har allieret mig med en elektriker der vidste hvordan man lavede det med bil batteri back up. Men tak for svarene.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-09-10 22:45

Det med en back up ka nu være en go ting, fyre med koks og har selv prøvet at mangle strøm, der var den godt nok rar at ha så man ka holde varmen rundt i huset og er fri for at tage brændende koks ud....

Har et apperat (ved ikke hvad jeg skal kalde den) Som man sætter 230V til og så køre pumpen normalt så længe der er netspænding, samtidig med den holder et batteri ladet... Når så netspændingen falder ud slår den over og køre 230V ud fra batteriet....

Ka finde navnet på den hvis du er interesseret?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-10-10 15:50

Jeg vil da bare stææe en stikkontakt op til pumpen og en stikprop på pumpen og så en lille generator med en forlængerledning ind til pumpen. Billiger, nemmer og lovliger kan det hvis ikke gøres og generatoren kan jo bruges til meget andet.......og man skal ikke holde øje med de milijøfarlige batterier....Har lavet sådan et nødsystem til grundvandspumper i "tilfælde" af manglende strøm og det virker godt....

Mvh Bassebo...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-10-10 15:52

Rettelse: stææe = sætte...... ved ikke lige hvad der gik galt....