/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Forstå det, den som kan.
Fra : Teil
Vist : 802 gange
50 point
Dato : 26-08-10 11:34

Citat
Fra juni til juli er antallet af arbejdsmarkedsparate aktiverede steget med 5.800 (om-regnet til fuld tid og korrigeret for sæsonudsving). Dermed er bruttoledigheden, som er summen af de registrerede ledige og de aktiverede arbejdsmarkedsparate perso-ner, steget med 5.100 personer, mens den registrerede ledighed er faldet ganske svagt. Hermed er bruttoledigheden i juli steget til 6,3 pct. eller 171.000 personer (omregnet til fuld tid og korrigeret for sæsonudsving). Bruttoledigheden er steget uafbrudt siden juni 2008, hvor den nåede et foreløbigt minimum på 68.000, svarende til 2,5 pct. af arbejdsstyrken.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 11:35

http://www.dst.dk/

Hentet fra Danmarks statistik.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 11:40

Sikkert skrevet af en sand bureaukrat.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 26-08-10 12:24

Det er da ikke så svært at forstå .
Man har fjernet nogle ledige, ved at sende dem på aktivering. Dermed er ledigheden faldet en smule , medens antallet af aktiverede er steget endnu mere.

I alt er der blevet flere uden rigtig arbejde.
Så bruger man et frygtelig selvopfundet ord "aktiverede arbejdsmarkedsparate". Det er helt overflødigt.

Det ville være nemt at forstå hvis de viste det i en tabel istedet for knudret tekst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 12:26

Citat
Ledigheden falder med 800 personer i juli, lyder den positive del af budskabet fra Danmarks Statistik. Men reelt er der tale om en bekymrende stigning i ledigheden brutto, når man regner antallet af aktiverede med.

- Dagens tal er således ikke en god økonomisk nyhed, selv om den officielle ledighed faldt, siger Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank.

Bruttoledigheden steg med hele 5100 personer - den største stigning siden oktober sidste år.

Fra en avis

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 12:27

Citat
Det ville være nemt at forstå hvis de viste det i en tabel istedet for knudret tekst

Netop transor, de kludrer i det med den tekst.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-10 12:31

Ja og i går hørte jeg en journalist i radioen sige at nu manglede man hænder i sundhedssektoren og i næste sætning var det at nu fyrede de personale i sundhedssektoren.
Hvem forstår det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 12:44

arbejdsmarkedsparate, Dansk sprognævn kender ikke ordet.

Retskrivningsordbogen finder det heller ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-10 13:51

Citat
arbejdsmarkedsparate, Dansk sprognævn kender ikke ordet

Det er vel et nyt ord jobcentrene har fundet på, de sender jo ALLE på "jobsøgningskurser", nogle flere gange da de IKKE mener at selv de bedst kvalificerede og erfarne folk er "arbejdsmarkedsparate" hvis de ikke får et job i løbet af nul komma nul efter sidste fyring.

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 19:18

Først til mølle, tak for det.