/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
bygge en fiskestang
Fra : allano33
Vist : 4303 gange
100 point
Dato : 24-08-10 17:05

Hej.
Jeg kunne godt tænke at bygge en fiskestang selv, er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i noget instruktion om hvordan man gør, og gerne osse hvor jeg kan købe materialer til at bygge den af.
mvh.
Allan Olsen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-08-10 17:36

Var det noget sådant du kunne bruge:
http://www.blaaflag.dk/page.php?page=7289

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 18:52
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-10 19:03

Hvis du vil begynde på lav teknologi og have styr på hele processen, så gå på biblioteket og lån Preben Torp Jacobsens bog om at bygge i splitcane. Hvis du vil spare penge, så glem det. Det vil koste dig en del mere at bygge egen stang end at købe en masseproduceret. Hvis det er for at være med hele vejen og gøre din stang personlig, er der flere engelske mærker, der kan købes i byggesæt; prøv at google
fishing rods kits. For en del år siden var Bringséns Sportfiske i sverige leveringsdygtig, men jeg tror det er gået ind. Der kunne du ellers have bygget dig lækre stænger i kulfiber og splitcane for 60-75 % af prisen på en færdigbygget i samme mærke (f. eks. Hardy's)
mvh
pbp
prøv også
fiskespö byggsats

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-10 19:36

hvs du spørger på engelsk, skal du nok vælge sider med endelsen .co.uk - ellers får du en masse amerikanere på krogen, og det bliver dyrt i fragt og moms og told. Fra UK kan du importere frit til eget brug med den lavere engelske moms "VAT".

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-10 19:48

Men det hele afhænger af, hvad du er ude efter - ørredfluestang, geddefluesting, letspin, tungt spin, karpe, generel mede, bådfiskeri, molefiskeri.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-10 19:49

Biblioteket har også andre bøger end PTJs

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-08-10 09:14

En 'rigtig' go' gammeldags fiskestang, er limet sammen af 6,.. eller flere, tilpassede lister, !
hvis du googler :
'splitcane fishing rods building',.. kommer der ca 45.000 'hits'
det skulle være rigeligt til at begynde med,

youtube er også behjælpelig :
http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+build++fishing+rod&aq=f

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-10 09:18

Men før vi går videre: Hvor starter vi fra?
Har du fisket før, og med hvad efter hvilke fisk?
Har du grej i forvejen? Hvad slags?
Hvad slags fiskevand vil du bruge den i?
Hvor meget må det koste?

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 25-08-10 14:53

ja jeg har fisket i mange år ca, 25-30 år vil jeg tro.
og fisket efter stort set alt tror jeg,
grunden til at jeg spørger er, at jeg godt kunne tænke at få nogle personlige stænger, jeg ville starte med en spinne stang til p&t, prisen er sådan set undeordnet, det var tænkt som en lille hygge opgave.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-10 18:46

Så er rodbuilding kit som søgeord nok det rette til dig på google, og du kan indsnævre søgningen ved at klikke på avanceret og vælge .co.uk som filter. Så får du amerikanerne væk og kan koncentrere dig om britiske leverandører. Det ser ikke ud til, der er ret meget at hente i Sverige længere.
mvh
pbp
-som har fisket i 56 år og har bygget et par stænger, én af en laksefluestang i splitcane, som havde knækket toppen - er nu en let 9 fods kystspinnestang, men tager en 11 kg gedde - og én af en 9 fods rå stang (til flue #9), som er blevet til en let jiggestang.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-08-10 19:14

Skal du have inspiration og idéer på dansk, så kig her:

http://www.scandicangler.com/?mod=article&aID=437

og en bog:

http://www.shop.janogbo.dk/shopexd.asp?id=1537&bc=no

Kommentar
Fra : Morganza

Dato : 26-08-10 10:51

Nu ved jeg ikke hvor professionelt det skal være,
men prøv at se her
http://www.korsholm.dk/fiskeri/goer-det-selv.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-10 20:19

Den der Korsholm-butik ser lækker ud!

Kommentar
Fra : Morganza

Dato : 27-08-10 09:52

Citat
Den der Korsholm-butik ser lækker ud!

Det kan du tro den også er,der er alt mellem

Himmel og jord inden for jagt og fiskeri,jeg kan nemt

få et par timer til at gå i den forretning,det er nok derfor

at jeg som pige,nemt kan stikke en tysker,hvad angår fiskeudstyr

Ps.Og så er den Kæmpe stor,man skal ikke ta flere penge med end

man har lyst til at komme af med,det er farligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-10 22:13

En lækker advarsel. Tak skal du ha!

Godkendelse af svar
Fra : allano33

Dato : 21-11-10 23:50

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-10 08:35

He Allano
Hvad endte det hele så med? Og hvornår skal du ud og fiske?
pbp