/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
Hjælp til regning.
Fra : hi9eking
Vist : 1038 gange
100 point
Dato : 21-08-10 20:52

Jeg kan ikke finde ud af et spørgsmål til en aflevering,
her er den :

Rita, Signe, Tine, Ulla og Vivi skal dele 600 kr.
Signe skal have det samme som Rita. Tine skal have halvt så meget som Rita.
Ulla skal have dobbelt så meget som Rita. Vivi skal have 3 gange så meget som Rita.
Du skal finde ud af, hvor mange penge de skal have.
a: Skriv en ligning som kan bruges, når Rita får x kr.
d: Løs ligningen og fordel pengene.

Jeg ved at Rita skal have 80 kr, men jeg ved ikke hvordan ligningen skal se ud.
Hvis du kender svaret, vil du så ikke være sød at komme med det + en lille forklaring på det så jeg kan forstå det til en anden gang.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-08-10 21:12

Citat
Løs ligningen og fordel pengene.

behold dem da selv..........

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-10 21:47

Rita: x kr
Signe: x kr
Tine: 0,5x kr
Ulla: 2x kr
Vivi: 3x kr

x+x+0,5x+2x+3x =600

dvs.: 7,5x =600

x= 80

Rita og Signe får 80 kr hver, Tine får 40 kr, Ulla får 160 kr og Vivi får 240kr

Godkendelse af svar
Fra : hi9eking

Dato : 22-08-10 23:08

Tak for svaret pifo.