/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mount Windows 7 drev i Ubuntu 10.04
Fra : Soenne
Vist : 727 gange
200 point
Dato : 21-08-10 20:09

Jeg har en bærbar kørende med den seneste ubuntu, version 10.04

Jeg har også en hjemmeserver kørende med Windows 7, jeg vil så selvfølgelig også gerne have adgang til mine shares fra min Ubuntu maskine, jeg synes bare de anvisninger fra nettet er lidt besværlige, alt for meget tastaturgymnastik og "sætte sig ind i" stof, skal det virklig være så bøvlet.

Jeg har forsøgt funktionen "Tilslut server...", men den forsøger så at oprette forbindelse med en mail-adresse, fint nok, hvis jeg ellers havde et AD eller lign. kørende på 7-maskinen...

Jeg har også ret kraftigt på fornemmelsen, at Windows 7 bliver lidt besværlig på grund af sikkerheden. Jeg kan eksempelvis ikke oprette forbindelse fra en XP maskine.

Nogen der har prøvet det før, eller lige kender et stykke software, som kan klare den.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 21-08-10 20:40

Kan der forresten være et problem i at navn på server og det delte drev, begge starter med store bogstaver...

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-08-10 21:50

Nej - Det værste er hvis der er æ ø å !
Det er måden som den kører sit hjemmegruppe halløj. '
Der skal du under indstillinger - vælge at bruge brugernavn/adgangskode fremfor sin hjemmegruppedeling.

Derefter burde du kunne kontakte servere i Nautilus med:
smb://brugernavn@IP-adresse

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-08-10 10:48

Fandt du stedet hvor du kunne editere omkring hvordan din mediegruppe deler og tillader hvem der må logge ind!

Hvis du på et tidspunkt vil mounte det statisk ( ved boot)
kan du tilføje ala dette i din /etc/fstab:

//<IP-ADRESSE_PÅ_SERVER/share /mnt/server cifs -o user=usernam,passwd=PASSWD,defaults 0 0

Alt med måde - hvordan den reelt snakker med denne server - så skulle det meget gerne mountes ved boot i biblioteket /mnt/server hvis du har oprettet dette bibliotek