/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Overfladebehandling betongulv i garage
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 3746 gange
100 point
Dato : 17-08-10 16:57

Jeg har et betongulv som ikke er helt lige,det betyder at vand og sne,samler sig i div lunker på gulvet.
Der er intet afløb i gulvet.
Jeg kunne godt tænke mig at få lavet fald fra 2 af siderne og ind mod midten,hvor der så kunne laves en rille på langs,så vandet løb ud under porten.
Der er intet pudslag/klaplag på gulvet .
Hvordan gribes det an,jeg ønsker samme finish som et flydespartelgulv,men kan det opbygges kun med spartel..
Mvh alex

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-10 17:41

Du skal ikke lave fald mod midten men bagud så vandet løber ud, og så du undgøår at det løber inf ven tøbeud.

Hvis du skulle lave fald modmidten og så en rille bagud, ville den rille komme ret dybt ned . Gulvet skal gerne ende et lille stykke over terræn.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 17-08-10 17:55

Jeg bor på en skæv vej garagen er med opkørsel,så jeg skal bare lave fald ud mod porten og kan det gøres med flydespartel..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-08-10 18:45

det kan sagtens laves med flydespartel, men det er mere tvivlsomt om det kan holde til frosten og til at blive kørt på.
hvis ikke du har prøvet at arbejde med flydespartel før, skal du nok få en fagmand til at jælpe dig. det er lidt et spørgsmål om håndelag.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 17-08-10 19:20

Garagegulvet er lavet med kant og bundisolering og den er frostfri..
Min plan er også at bruge en fagmand,men spartelmand er nok til opgaven må jeg formode..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-08-10 21:23

Du skal bruge gips. Bare hæld det ud over det gamle gulv, så jævner det sig selv ud inden det hærder. Når du en gang har prøvet at have et gipsgulv, så vil du aldrig have andet igen.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-10 21:59

Hej Alex.
Du kan med fordel spartle hele dit gulv med en selvnivelerende spartel, f.eks laver Maxit nogle produkter, som bl.a. forhandles hos Jem & Fix -
Selvnivelerende betyder ikke, at du ikke selv skal gøre lidt for at få det jævnt og det rigtige fald, men det er forholdsvis let at arbejde med et par timer ...
Hæld det på, i en god flydende konsistens, træk det ud med et stort pudsebrædt - træk det af med et langt waterpas, eller en retteskinne, og sørg for lidt fald ( ca. 10% ) ud imod porten ....

jeg vedlægger et par links, så du kan se hvad jeg mener, de sidste er hvis du ikke selv vil binde an med opgaven, de fleste kan dog klare det selv, vil jeg mene ....... og det bliver jo en del billigere -

spartelmassen er stærk efter gennemtørring og kan sagtens holde til alm. garagegulv .....

http://www.olgulve.dk/bilag/generelle%20_udlegningsbetingelser.doc

eller:

http://www.gulvtrim.dk/?page_id=9

http://www.gulvtrim.dk/?page_id=5

også her:

http://www.primagulve.dk/tyndpuds.htm

held og lykke med gulvet Alex

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-08-10 22:02

Hvis du selv udfører arbejdet, er det en rigtig god ide at rengøre gulvet godt og så påføre en flydende primer inden du udlægger spartelen, især hvis det er ældre gulv ....
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 17-08-10 22:06

Tak for svaret bennymanden.
Rigtig nyttig info

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-08-10 22:22

Selvtak Alex - dejligt at kunne give et godt råd