/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
smalfilm
Fra : kj
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 17-08-10 09:46

For 40 år siden havde man et smafilmformat der hed dobbelt 8, er det det samme som det man i dag kalder standard 8

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-08-10 10:13
Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-08-10 20:34

Ja det er det, egentligt er det en dobbelt perforeret 16 mm film, som man optog på, først på den ene halvdel, så vendte man filmen, uden at der kom falsk lys på, så optog man den anden halvdel.
Jeg mener at kunne huske, at der var 2 x ca 3 minutter på filmen.
Filmen blev så fremkaldt, hvorefter den blev spaltet op, og splejset sammen.

Siden hend kom der andre formater til, Super 8, som havde 25% større billed. Yderligere kom formatet single 8, som havde perforeringerne midt på filmen mellem billederne, og så var der lige 9,5 mm formatet, som aldrig slog an.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-08-10 09:29

Til severino
Jeg kender godt formaterne, jeg fik svendebrev som fotograf i 1962, og min læremester var også fotohandler, jeg mener at kunne huske at 9½mm var en renb fransk foreteelse.

Årsagen til mit spørgsmål var, at jeg har en Eumig 928GL-stereo supersound gengiver, og i brugsanvisningen til den står der at den kører både standard 8 og Super 8, og da jeg gerne vil digitalisere min gamle film (super 8) og min svogerfars (dobbelt 8) må jeg jo efter det foreliggende kunne køre dem på samme gengiver.
Jeg har også en Bell & Howel (dobbelt 8 ) men der er lampen gået.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-10 12:04

Ja Super 8, fandtes også i stereo, man benyttede det styrespor som lå på perforeringssiden til den anden kanal.
På D8 filmen, lå lydsporet i perforeringssiden, da der var mere plads til det her.

Jeg står selv og skal overspille nogle super 8 film til en DVD, for en forening, men inden da, har jeg 17 VHS bånd der skal redigeres, og lægges på DVD.
Så skal jeg scanne alle deres DIAS, som skal lægges i mapper på en CD.
Først herefter får jeg nok tid til at overspille filmene.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-08-10 17:21

Den Eumig fremviser du taler om, kender jeg godt lidt til. Der er to sæt frembringer tandhjul samt to indsatse til fremviservinduet, henholdsvis til super-8 og dobbelt-8.
Hastigheden skal ændres, da super-8 bruger 18/24 billeder/sekundet og dobbelt 8 bruger 16 billeder/sekundet.
Der er også forskel på afstanden mellem billed og lyd, hvor dobbelt 8 skal have en ret stor sløjfe.
Så Ja så skulle den kunne køre begge formater!