/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
linuxmint iso ??
Fra : CharlotS
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 17-08-10 00:09

Hej
Jeg har hentet linuxmint.iso og vil gerne prøve den, men hvad gør jeg med iso ? Og mon det er muligt at få den til at køre fra 1GB usb-pen ?

Håber at I vil hjælpe
CharlotS

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-08-10 00:46

ISO filen har egentlig ikke noget med Linux at gøre.
Det indikerer blot at den Mint udgave du har fundet ligger i en "rå" CD filsamlings udgave, som skal brændes på CD som en bootbar CD.
Herefter kan du boote og installere din Mint fra CD'en.

CD'en brænder du fra din eksisterende Wintendo - via dit sædvanlige CD brænder program, f.eks. Nero, som direkte kan spise ISO fil formatet.

Det er muligt at boote fra en USB nøgle, hvis selve PC'en understøtter en USB nøgle som boot device.
Ellers må du først starte din Wintendo, og derefter starte boot scriptet på din USB nøgle, men så er fidusen gået fløjten.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-10 10:44

Jeg går ud fra at du har NERO brænderprogram. (ellers kan sådan et program hentes)

Start Nero > vælg CD > kopi > brænd billedefil /image/iso-fil (den fylder en 700 MB CD)

Nu kan du starte computeren med denne Live boot CD som har lavet.

Du bør vælge prøve uden at installere. Og så kører den i live tilstand hvor du så ikke kan gemme noget.

Når Mint er rullet ind kan du lave en USB boot pen hvor der også kan gemmes noget.
1 GB er meget lidt at lave den på................helst 4 GB.

Hvis du vil installere på en USB pen bør den være på 8 GB fordi der kommer en del opdateringer.
Når du installerer (altså ikke Live) bør hardisken i computeren tages ud mens det foregår.

Jeg kører selv med flere udgaver af ubuntu på pendrives.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 17-08-10 20:04

Mit brændeprogram er CDBurnerXP og her fandt jeg ganske rigtigt iso. Tak for oplysningerne om at usb-pennen skal være større end 1GB.

Mint kører nu på en cd. Tusinde tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : CharlotS

Dato : 17-08-10 20:04

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-10 23:38

Den mint jeg kører med på en 2 GB pen er Mint 7 persistence - det vil sige at den ikke rigtig er installeret på den pen men at der kan gemmes indstillinger og og lidt små filer.
http://www.pendrivelinux.com/create-a-linux-mint-7-usb-flash-drive-from-cd/
Den kan du roligt lægge på en pen.
På min bærbare kan man med at trykke på F12 i opstart af comp. vælge USB boot.

Ps. Jeg bruger EEEbuntu til at gå i banken med også på en 2 Gb pen

Og så lige en 8 GB pen med den fordanskede Dabuntu, som fylder lidt over 1 GB på en DVD

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 18-08-10 19:12

Jeg har læst lidt under linux og har også hentet Dabuntu, mon jeg kan bede dig om at lægge et link til EEEbuntu så ville jeg da gerne se den også. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-10 19:45

Her kan de 2 udgaver jeg har hentet. Det er standard 2.0 jeg har paa min bank pen
Dansk sprog skal installeres inde fra programmet rimeligt nemt.

http://eeebuntu.virginmedia.com/

Her vises installationen paa en pen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-10 19:00

Jeg så lige at denne manglede.

Her vises installationen paa en pen.
http://www.pendrivelinux.com/persistent-eeebuntu-flash-drive-creation-windows/