/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Slides harddisken?
Fra : o.v.n.
Vist : 921 gange
200 point
Dato : 15-08-10 22:23

Fornylig købte jeg en TV tuner som kan optage TV programmer på en ekstern harddisk som er tilsluttet med strømstik og usb, den glemmer jeg ret tit at slukke på kontakten som er på harddisk boksen og når den har været slukket har tuneren svært ved at genkende disken, sommetider skal tuneren genstartes efter at harddisken er tændt igen.
Det vil sige at disken har strøm på og kører 24 timer alle ugens dage, hvad med slid på en sådan disk? Der er en svag snurren fra boksen også når tuneren er slukket, så harddisken snurrer sikkert rundt, bør jeg vænne mig til at stikke hånden ind bag boksen og slukke efter brug, eller har det ikke særlig stor betydning for harddiskens levetid?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-08-10 22:27

Jeg er med på at få et svar, jeg glemmer også at slukke for min, men håber ikke det betyder noget.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 210 point
Dato : 15-08-10 22:37

Citat
sommetider skal tuneren genstartes efter at harddisken er tændt igen.

Kig efter en firmware opdatering, det er du jo nok ikke den eneste der oplever så mon ikke der er lavet et "Fix"

Ang. det med at slukke for disken, det slid der er er så minimalt at det ikke har nogen betydning.
Det er først når der læses eller skrives på disken at det slider noget nævneværdigt (det var der mange der opdagede med de første P2P programmer)

Noget andet er så at du kan spare en del strøm ved at slukke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-10 23:11

Det er et svært emne. harddisken har lejer og motor samt diverse elektroniske komponenter, som ikke varer evigt.

Men koldstart og opvarmning slider efter sigende mere end konstant kørsel. Du skal ikke slukke, hvis den skal køre igen nogle få timer senere.
Den tpiske bruger ser vel tv om aftenen, og holder så pause til næste aften. Der ville jeg slukke ind imellem.

Du kan også gøre som jeg . Når der er harddisk på er det en lille 3,5¨ som ikke har ekstern strømforsyning, men drives direkte af tuneren. Den slukker således på samme fjernbetjener.
Den er også nemmere at flytte ind til computeren for redigering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-10 23:16

Løsningen bliver sikkert at købe en strømspare skinne med masterstik og så leve med bøvlet at urene i diverse maskiner ikke passer, nu er det tid og jeg læser videre i morgen

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 16-08-10 08:32

Selvfølgelig sliden.
Alt hvad der bevæger sig slides når det kører.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-08-10 11:38

Her er noget om den gennemsnitlige tid mellem fejl på en hard disk.

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLG_daDK306DK306&q=harddisk+mtbf

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 20:34

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Citat
Noget andet er så at du kan spare en del strøm ved at slukke
jo jeg har set reklamen hvor manden bare sidder i taxaen uden at skulle nogen steder, bare betale for ingenting

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 20:37

Der er en firmware opdatering, jeg kan bare ikke få den til virke jeg har formateret et usb drev og lagt opdateringen som eneste fil på drevet og så skulle tuneren begynde at tælle ned og genstarte.
Roden af drevet er vel selve drevet uden mapper eller er det bør jeg stille et nyt spørgsmål?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-08-10 21:18

jeps, egentlig en ret god reklame.

ang opdaterin: jeps roden er selve drevet, ikke inde i en mappe på drevet.

i god windows stil: c:\

den opdaterind du har er der normalt en lille tekstfil med forklaring.
På nogen apparater skal opdateringen ligge i en zipfil med et bestemt navn, andre kræver at filen har et bestemt navn og atter andre kræver bare en speciel filendelse.
hvilken tuner har du?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 21:34

En Maximum gider du se opdateringen: http://www.kjaerulff1.com/downloadfile.aspx?did=1265

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-08-10 22:03

Citat
jeg har formateret et usb drev

og det er et usbstick og ikke en usb hdd?

men du har vel selv læst vejledningen der er med

Sådan opdateres softwaren via USB: (Det tager ca. 5 min.)
1. Kopier filen flash_HMP7100_7109.bin over på roden af USB stiken.
USB stiken skal være mindre end 16Gb. Filformatet skal være FAT eller FAT32.
2. Sæt USB stiken i USB-porten på modtageren.
3. Displayet vil vise “d.000” og tælle op til “d.100”. Derefter vil modtageren genstarte.
4. Softwaren er nu opdateret.
5. Kontroller at det er den korrekte version af softwaren der ligger på modtageren
ved at gå ind i ”Modtager information” menuen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-10 22:44

Det er et usbstick og jo jeg har læst men kommer ikke videre end til punkt 2 jeg har forsøgt med både FAT og FAT32 og med 3 forskellige usbstick, den mindste på 30 MB og den største på 10 GB

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-08-10 23:06

Nu har du vel ikke leget med linux boot på de sticks

ved ikke om du har prøvet det men jeg ville nok slukke for tuneren, tænde den igen og så prøve at sætte usbstikket i.