/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Formue for folkepensionist....
Fra : axelbjarne
Vist : 5477 gange
100 point
Dato : 14-08-10 08:09

Hvad sker der, når en folkepensionist har en formue på 400.000 kr. fra salg af hus?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-10 08:11

Så er han en rig førtidspensionist

Hvad skulle der dog ske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-10 08:13

Som folkepensionist, må du så selv klare at betale medicin,briller og tandlæge

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-08-10 08:13

så skal han huske at han skylder mig penge...............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-10 08:18

Hov - jeg havde læst det som FØRTIDSpensionist

Men det ændrer egentlig ikke på svaret udfra spørgsmålet....

Klart at tilskud der er formuebaseret falder væk - det manglede også bare

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-10 08:19
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 14-08-10 08:27

Opgørelse af formue
Har man positiv likvid formue, indgår denne i vurderingen ved tildeling af personlige tillæg, helbredstillæg og supplerende engangsydelse. Man kan ikke modregne gæld i formuen.

For helbredstillæg og den supplerende engangsydelse gælder der en fast formuegrænse. Overstiger den positive likvide formue 64.100 kr., udbetales beløbene ikke. Formuegrænsen er den samme for enlige og for gifte/samlevende.

Værdien af pensionsopsparinger indgår ikke, når den likvide formue gøres op.

Friværdi i ejerbolig tæller ikke med i formueopgørelsen – dette gælder også friværdi i fritidshus. Belåner man sin bolig ved at tage friværdien ud af boligen, og får lånet udbetalt som en sum, tæller denne sum med, når formuen gøres op.

Ankestyrelsen har truffet afgørelse om, at nedsparingskredit ligestilles med likvid formue ved tildeling af personlige tillæg og helbredstillæg.

Formuegrænse
Man er udelukket fra helbredstillæg og supplerende pensionsydelse, hvis formuen overstiger 74.100 kr.

fra mit link

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-08-10 09:55

Han får penge på kontoen.

Der sker ikke noget.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-10 09:56

Hawaii7

Citat
Man er udelukket fra helbredstillæg og supplerende pensionsydelse, hvis formuen overstiger 74.100 kr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-10 10:07

Citat
Som folkepensionist, må du så selv klare at betale medicin,briller og tandlæge

Men alm. tilskud ved køb af medicin får du stadig.

Ellers bare brug pengene på en glad aften sammen med alle Kanduerne.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-08-10 11:59

Tak for svaret Nordsted1.