/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Optimal opbevaring af rugbrød?
Fra : Megafonen
Vist : 3486 gange
100 point
Dato : 12-08-10 17:24

Ja som SU modtager vil jeg gerne vide hvordan jeg får et friskt rugbrød til at holde så lang tid som muligt. Jeg snakker ikke om de kedelige pakker de sælger i supermarkederne, men om de hele friske rugbrød man kan købe hos de bedre bagere eller sågar dem man selv bager derhjemme.

Altså skal det pakkes ind i noget bestem og skal der være tørt og skal det være i et skab eller i noget lufttæt osv osv.

P.s. jeg går ud fra at holdbarhedstiden er indtil det bliver grønt og/eller for tørt og kedeligt.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-10 17:25
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-10 17:27

Hejsa.
jeg putter dem i en frysepose og lægger dem i køleskabet.
problemet med de friskbagte brød er jo netop at de ikke er tilsat noget vedere konserveringsmiddel
og derfor ikke holder sig længe.
Hvis du har mulighed for det så skær det over og put det halve i fryseren.
Lad det efterfølgende tø op i køleskab.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 12-08-10 17:37

Hvis du køber et rigtig godt rugbrød, så fortæl miglige hvor du handler. Der er ikke mange der kan det med godt rugbrød. Hvis du har fundet et dukan lide, så få det skåret i skiver. Rør ikke ved det med dine fingre, så mugner det meget hurtigt. Brug plastpose eller handsker. Læg det i poser med få skiver, og put det i fryseren. Tø skiverne op i køleskabet, så holder det på fugtigheden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-10 17:39

Citat
Rør ikke ved det med dine fingre, så mugner det meget hurtigt. Brug plastpose eller handsker.

HELT ærligt ....gør du selv sådan ???????????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-10 17:43

Hvis Du bager selv må det ikke komme i plastpose før det er koldt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-08-10 17:44

Citat
HELT ærligt ....gør du selv sådan ???????????

- det er vel meget fornuftigt, hvis man ikke vasker hænder regelmæssigt!!! Ik'?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-10 17:46

Citat
hvis man ikke vasker hænder regelmæssigt!!! Ik'

Nåååå ja ...det havde jeg så ikke lige tænkt på

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 12-08-10 18:01

det er sådanset lige meget hvor meget du vasker hænder, det er for at undgå svampeinfektion.... ja jeg gør det, og det virker faktisk rimelig gogt. Du kan faktisk ikke vaske dine hænder godt nok, hvis du ikke bruger desinfektionsmidler på dine hænder. Det var kun ment som et godt råd, og det var faktisk det der var spørgsmålet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-08-10 18:25

Men man skal ikke putte franskbrød i køleskab, da det er 2 forskellige brødtyper…
Franskbrød bliver tørt af en sådan tur…

Hvis man så vil have rugbrødet lækkert, kan man live give det nogle sekunder i microovnen, inden servering…

vh Ben

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 12-08-10 18:58

Hejsa.
Dejligt med alle de gode råd.
Har desværre ikke fryser derhjemme.
Jeg er overrasket over at det ligefrem skal opbevares fugtigt i køleskab for at holde. Jeg troede faktisk det skulle opbevares tørt og med lidt lufhuller.. haha

Kommentar
Fra : Megafonen

Dato : 12-08-10 19:11

Forresten.

M13ark: Jeg køber det hos Emmerys. De har rigtig godt brød. Nogen siger det er ret dyrt, men jeg syntes at jeg får mere for pengene ved at spise rigtig godt brød. Det mætter mere og længere og er sundere.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 19:43

Hej

Jeg fik et godt tip forleden, som jeg selv skal afprøve. Min svigerinde køber de poser, som man slynger salat i. De har nogle lufthuller, som gør at der er luft til brødet, men samtidig holder det fugtigt. Det skulle efter hendes erfaring gøre at brødet holder sig længere.

Her om sommeren er det dog svært at opbevare brød, udenfor køleskabet, hvis det ikke bliver spist i løbet af et par dage. Så der er forskel på årstiden, medmindre man har rum i huset, som er mere kølige.
Rugbrød er jeg nødt til at opbevare i køleskab, ellers når det at mugne. Det er lidt ærgerligt med sådan et nybagt rugbrød, men jeg venter lige 1 dags tid, inden jeg sætter det på køl og det er både det jeg køber og det jeg bager.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-10 20:18

For at undgå at brødet tørrer eller mugner lægges dett ien tæt plaspose i køleskabet. Fryseren, hvis dert er for mere end ca 1 uge.
Kølet brød får en kedelig smag, som forsvinder efter en let opvarmning på brødristeren.

I mikroovn bliver det meget let alt for tørt.

Godkendelse af svar
Fra : Megafonen

Dato : 13-08-10 00:50

Tak for svaret Stouenberg.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-08-10 08:22

- velbekommen og god weekend...

Kommentar
Fra : JohnJohansen

Dato : 04-04-13 11:32

Vi bager selv vort rugbrød.
- 2 store, økologiske brød ad gangen.

Dagen efter de er bagt, og har "sat" sig, skære vi det ene i 3 og det andet i 2 dele.
Det ene ½ ligger på køkkenbordet, i plasticpose, et par dage, herefter i køleskabet til det er spist.
Reste kommer på frys. (Tø's op på køl)

Dét, der undre mig er al den snak om mug!
- Jeg har aldrigoplevet vores rugbrød mugner, selvom vi rører det med hænderne.
Selv et gammelt, glemt [Flov smiley] stykke bliver kun tørt, aldrig muggent.