/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
SORT ARBEJDE
Fra : HUGO-BØRGE
Vist : 1324 gange
50 point
Dato : 11-08-10 09:15

Hvad tænker de på i folketinget. Nu vil de sort arbejde til livs.
Skal skattefolk så stå og tage de folk der kommer ud fra en "massageklinik", for de oplyser da ikke der indtægter. Så får man en bøde eller en tur i spjældet for at have købt sort arbejde. Det har SKAT slet ikke folk til at kontrolerer.
Ja de får mange sjove ideer på Christiansborg.
Hvad mener I?

HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 09:29

At det er kreative folk der sidder på Christiansborg. Mange gange for kreative.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-08-10 09:44

Jeg synes man laver for mange regler og kontrol-arbejde, der kræver en masse ressourcer, og så nærer de alt for meget mistillid til borgerne. I stedet burde de arbejde på, at få gang i hjulene og så arbejde med vores holdninger, etik og moral. Vi har alt for meget "Big brother is watching you" efterhånden.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-08-10 09:58

Vi nærmer os et kontrolsamfund, hvor har jeg dog hørt det før? Nåe-ja DDR.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-08-10 10:14

Interessant som du ved meet om massageklinikker

Iøvrigt er de ligesom alle andre virksomheder momsregistrerede, og derfor er der ikke tale om sort arbejde, medmindre du fekventerer de mere lyssky af slagsen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 11:17

I min ungdom lavede vi altid vittigheder om Sverige fordi de havde så mange regler. De sidste 8 år har vi fået flere regler end svenskerne. Så nu kan de lave vittigheder om os.

Og sort arbejde er kommet for at blive, vi kan bare kalde det vennetjenester i stedet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-08-10 11:25

Citat
Og sort arbejde er kommet for at blive, vi kan bare kalde det vennetjenester i stedet.

OG det er de der vennetjenester vi har det smadder sjov for

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-08-10 12:20

Hvad ender det med?
Forslag til regeringen: Hver gang jeg angiver en nabo for sort arbejde, så hæves mit personfradrag med 500,- Så håber jeg de alle får udført dette, men det bliver nok svært at blive boende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-08-10 12:30

jo jo

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 11-08-10 14:30

sort arbejde er det samme som hjemmehjælperne i KBH. de tager bare pengene før de kommer i kassen !!! hjemmehjælperne efter de er kommet i kassen ik' !!

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-10 17:38

Typiske er dem som tuder nu også dem som gør brug af det.
Reglerne skal jo helst tilpasses "mit" liv.
F.eks er det helt ok at man kører 100km i timen på landevejen der hvor jeg gør det..
Sort arbejde er i orden når det er hos mig osv osv osv

Jeg syntes at hvis man overdriver sort arbejde så skal det straffes. Jeg har intet imod nabo/venne tjeneste.
Hvis muren laver pudser en sokkel eller tømeren der lige smider en ny dør i for en ven. De skal ikke straffes, men når man laver 2-300.000 om året sort, så skal det sq stoppes..

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 11-08-10 17:46

Man kan da bare genoplive hjemmeservice, som omtalt i JP i dag - det vil give ca. 300.000 arbejdspladser og vil være udgiftsneutral for staten , vi/de betaler jo både skat og moms.

Det sorte arbejde bliver måske ikke afskaffet men minimeret - derudover - hvis man også gav fradrag for forbedringer/vedligehold af ens bolig så er det noget, der rykker.
Alene sidste år har vi været nødt til at bruge omkring kr. 100.000 til bl.a udskiftning af rør (og vi fik ikke noget fra renoveringspuljen).

Vi har (hvid) hjemmeservice ca. hver 10. dag og det har man så lige nedsat fra 40 til 30% i tilskud - næste år bliver vi formentligt også nødt til at få havehjælp, og så taler man altså om kr. 338,00 i time.
Alle ved jo hvor meget en have kræver for at holde den bare nogenlunde pæn, så det kan hurtigt løbe op selvom vores er "næsten" vedligeholdelses fri.

Der er noget med længst muligt i eget hjem, eller er det i eget skidt?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 19:22

Gribben

Der er du inde på noget centralt. For hvor går grænsen. Er det sort arbejde fordi fru Hansen får naboens søn til at slå græsplænen hver uge og derudover luge lidt hver måned. Det får han 500 kr. for som lommepenge. Fru Hansen kan blive i huset og den unge mand er glad.

Skal det beskattes som sort arbejde?

Eller er det vennetjeneste eller noget helt tredie, at hjælpe en ældre i nød.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-08-10 20:38

Men er det så ok hvis Fru Hansen tjener 40.000 om måneden og burde ha råd til en "hvid" håndværker??

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-08-10 22:00

Jeg er nu helt enig med CCjunior, jeg betragter ikke vennetjenester som sort arbejde. Jeg har købt sort arbejde, og har det fint med det, de sorte penge bliver jo mest brugt til sprut og cigaretter, som jo er afgiftsbelagt. - (måske!)

Men jeg tror at en grund til at man vil have afskaffet det sorte arbejde er at der skal nogle penge i kassen til at financiere det overforbrug som nogle af de mere velbjærgede akademikere har til dyre middage med fruer på udlandsture, samt køb af flybilletter på first business class -eller???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-08-10 22:02

Hvis fru Hansen havde 40.000 om måneden så kunne hun ansætte en gartner på fuld tid.

Jeg gik ud fra regeringens ønske om længst tid i eget hjem, også selv om det er et hus med have som skal passes. Og med indefrosne ejendomsskatter og en folkepension. Og hun kan ikke slå græsset selv, orker det ikke. Og hun kan ikke få solgt huset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-10 22:17

Hvad koster det at få lavet et stykke arbejde.
100 kr. + moms 25% = 125 kr.

Jeg kender en del håndværkere som bliver presset af kunder til at "lave det sort"

De samme kunder er også dem som brokker sig bagefter og bruger klemmen "sort arbejde" som et godt argument.

Men et trick som ikke mange kender, er at kalde prisen + moms for "sort arbejde" altså eks. lader de 125 kr. være den "sorte pris" og bagefter opgiver til skat som man skal.
Kunden er lykkelig for at få lavet det sort, og skat er glad for momsen.
Smart ikke.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 11-08-10 22:36

Citat
Men er det så ok hvis Fru Hansen tjener 40.000 om måneden og burde ha råd til en "hvid" håndværker

Både ja og nej, men hvis man genoplivede hjemmeservicen for alle, tror jeg, det vil hjælpe mange både ældre som unge familier, og man ville slippe for alle de, der går ned med stress (og det er både dyrt og langvarigt).
Der, hvor jeg gerne vil hen i debatten, er - stadig via JP - at indenfor de få måneder efter reglerne blev skærpet, lukkede over 3000 firmaer der var moms og skatte registreret!

Hvis alle de mennesker nu er på dagpenge/kontanthjælp eller lignende, er der jo mega meget at hente ikke mindst for de mennesker, der gerne vil arbejde/klare sig selv økonomisk.

Og med hensyn til Fru Hansen, der tjener kr. 40.000 om måneden, tror du så ikke, at hun også har brug for hjælp i det daglige?
Til din orientering er det ikke gratis, vi betaler kr. 338,00/timen ./. 30 % og det er det værd, når man ikke kan selv mere og ikke har lyst til skiftende mennesker i sit hjem.

Det tror jeg også Fru Hansen med de kr. 40.000/måned synes, for når man udlevere en nøgle til sit hjem, vil man også gerne vide, hvem der kommer og kan stole på.

Du glemte at kommentere fradrag for vedligeholdelse af bolig, det er godt nok en post efterhånden, som ingen slipper for uanset indkomst, men som staten også tjener godt på, hvorfor gav de eller alle de penge til renoveringspuljen ?
Det var da for at undgå for mange konkurser i håndværkerregi - det var nok blevet meget dyrere end det, der er sket indtil nu - og her taler jeg HVIDT.

Men som sagt de forskellige regeringer har selv lavet ris til egen r.., de tænker ikke langsigtet, men vil hellere i TV end se de reelle problemer i sanfundet, og så bliver der lavet MEGET hurtige løsninger, som igen, igen bliver lavet om.

Jeg erkender på stedet, jeg sikkert er lovbryder hver dag, man kan jo ikke følge med i alle de ændringer, der sker og så gammel og dum er jeg heller ikke - er I?

Godkendelse af svar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 12-08-10 08:40

Det er sku svært at få dette afsluttet, men jeg kan godt lide mange af de kommentarer CCjunior er kommet med.

Den med at angive sin nabo og selv få et fradrag er da en god ide.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE