/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Søndag på Amager
Fra : anva
Vist : 1459 gange
200 point
Dato : 10-08-10 21:45

Nogen der har billeder af dragter fra "En søndag på Amager"? Eller billeder af folkedragter fra Amager? Skal spille dilettant og ville gerne sy dragter, der virker "ægte"
Vemnlig hilsen
Anva

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 21:58

Det specielle ved Amagerdragten er ikke dragen som sådan, men hovedtøjet (så vidt jeg husker) det er nemlig et tørklæde opsat på en måde, som jeg ikke kan forklare... men ellers en kyse
(ehm... måske det er Fanødragten)

En folkedanserdragt består af - en særk, et ekstra skørt (man skal se så fed ud som muligt)derudover en strikket uldtrøje - rød - en vest (med læg på ryggen, lukket med hægtelåse foran, og også hægtelåse sat fast i skørtet... og et forklæde... uldsokker, og sorte sko med et sølvspænde... i mangel af et sølvspænde, kan sorte sko gøre det

Huske endelig at tage dit armbåndsur og øreringe af... det var ikke in i gamle dage

Man må under ingen omstændigheder kunne se dit pandehår (fikst ik) og hvis du har langt hår, skal det være flettet stramt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 22:02
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 10-08-10 22:03

ps... nederdelen skal gerne have en masse læg bagpå... så du ser ekstra fed ud

ups, jeg havde nær glemt, at du også skal have et tørklæde på... som går ned i et v på ryggen, og er sat fast under vesten- sådan over x på brystet... du skal også fjerne fingerringe

Du kan se nogle billeder her.... måske ikke lige fra Amager

http://www.google.dk/images?um=1&hl=da&biw=1588&bih=691&tbs=isch%3A1&sa=1&q=folkedanser&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

De fleste kan ikke se forskel på div. dragter heller ikke foreningerne, men hvis det virkelig er et must, kan jeg i pm, give dig et tlf nr til en som kan fortælle dig præcist hvordan den skal se ud

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 22:04
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 22:06

Piaskov

Man kan ikke regne med de billeder er fra de "ægte" Amagerdragter, for som sagt, mange foreninger ved ikke selv hvordan de skal se ud

Men det er da et hint

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 22:08

Ja det er et hint Nordsted...nu er jeg jo selv fra Amager og har set en del af de dragter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 22:08

Det sidste link fra piaskov, er i hvert tilfælde ikke den rigtige dragt, for enten har man et tørklæde sat op så det bliver højt, eller også har man en kyse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 22:12
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 22:12

Og igen piaskov, du kan ikke regne med at de dragter du har set, er de originale folkedanserdragter fra Amager

Min datter har danset folkedans i 13 år, og jeg har været med til at sy dragterne sammen med øvrige dansere, og hende der lærte os at sy gik meget op i at det var de rigtige materialer, og at dragterne var sat rigtigt sammen, og ikke bare på må og få fra de forskellige landsdele

Ps, havde du ellers haft rigtig god til, så skal en rigtig dragt sys i hånd, og bluse og sokker hjemmestrikket (sokkerne skal være sorte)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-10 22:17

Citat
Ps, havde du ellers haft rigtig god til, så skal en rigtig dragt sys i hånd, og bluse og sokker hjemmestrikket (sokkerne skal være sorte)

jamen dog...det ved jeg da..min far dansede da selv folkedans i mange år.
Og hans dragt var skal syet i hånden. Det tog kun hans kone 1 år at lave den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 22:23

Citat
jamen dog...det ved jeg da..min far dansede da selv folkedans i mange år

Det er desværre ikke ensbetydende med at hans dragt har været den originale Amagerdragt, for som jeg tidligere har skrevet, ... de fleste dragter er en roden sammen af flere forskellige egnsdragter

Citat
Og hans dragt var skal syet i hånden. Det tog kun hans kone 1 år at lave den

Hold da op, så har hun godt nok haft travlt, for det er et enormt arbejde at sy en dragt, men det er selvfølgelig hurtigere til en mand, der ikke skal bruge særk med initialer, og ekstra skørt....men skjorten tager laaang tid

Synes mændendes hovedtøj er helt til grin... nissehuer og bukser med hængerøv

Pps nederdelen, har ikke det samme stof hele vejen rundt, under forklædet er det sækkelærred, da de skulle spare på de dyre stoffer... sækkelærred er jo alligevel dækket af forklædet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 22:25

Øv jeg glemte at skrive, at den røde uldtrøje, skal have en firkantet halsudskæring, og kun trekvart lange ærmer

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-08-10 23:02

Du kan tage kontakt til http://www.amagerfolkedansere.dk/
flere http://www.folkedans.dk/Default.aspx?ID=1765
De viser garanteret gerne deres dragter frem.

I min reol står en bog: Folkedragter - landboliv i fællesskabets tid, Minna Kragelund.
I den står der: På Amager havde kvinderne indviklede regler omkring brugen af forskellige sørgedrager. Man havde flere klædningsstykker at vælge imellem, alt efter hvor megen sorg man bar. Enken bar sorg og gik i sort resten af sit liv, hvis hun ikke blev gift igen.
Så dragterne var ikke ens - der var halvsorgsdragt, begravelsesdragt og sørgedragt. Det er disse der er billeder af i denne bog. Men alt kunne vel ikke bare være sørgeligt, så derfor findes der sikkert andre.
Du kan sikkert finde flere titler på biblioteket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-10 23:10

Citat
den står der: På Amager havde kvinderne indviklede regler omkring brugen af forskellige sørgedrager

Mon ikke det bare var en almindelig dragt der blev spurgt til??

Kommentar
Fra : anva

Dato : 11-08-10 15:37

Mange tak for hjælpen allesammen! Det er ikke kun folkedragt som sådan, jeg gerne vil se, men specielt dén fra Amager. I manuskriptet står bl.a. "rødærmede trøjer, hvide linned og flagrendebånd i huerne..." Det passer ikke ret godt med billederne Men hellere laver replikkerne om, end dragterne. Selvom det altså kun er dilettant med tilnærmelser i kostumer. Dét med tørklædet bundet højt op er fra fanø. De kalder det så ikke et tørklæde, men en klud.
Jeg vil gerne give jer alle point, hvis jeg kan finde ud af dét. Eller går de nok til Pia.
Og som sagt, tak for den hurtige respons!
Venlig hilsen Anva

Godkendelse af svar
Fra : anva

Dato : 11-08-10 15:39

Tak for svaret Nordsted1.