/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
HVilken fugl skal jeg vælge ? :D
Fra : Brugge96
Vist : 1788 gange
67 point
Dato : 08-08-10 12:31

Hej alle

Jeg en knægt på 14 år der gerne vil have en støre fugl end en undulat. Jeg ved bare ikke hvad det skulle være for en. Det må godt være en papegøje af en art den skal kunne blive tam og være selvskabelig og må heller ikke koste en bondegård. Håber at der nogle der vil hjælpe.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 77 point
Dato : 08-08-10 12:45

Den grå Jaco er en fantastisk fugl, men den er bestemt ikke billig, så der skal vist være en rar vegører, der giver dig sådan én:
http://www.lars-bodin.dk/fugle/Psittacus/index.html

Ellers er nymfeparkitter også fine fugle, der er nemme at have med at gøre.
Men ærlig talt: Undulaten er skæg, hvis du gør den tam. Og den koster ikke så meget
Held og lykke med det.

Kig evt. her for mere inspiration:

http://pbcdenmark.com/goderaad/hvilkenfugl/hvilkenfugl.htm

Godkendelse af svar
Fra : Brugge96

Dato : 08-08-10 12:47

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : Brugge96

Dato : 08-08-10 12:50

Men hvordan for jeg en undulat rigtig rgtig tam?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 13:22

Der er masser, der har erfaring med at gøre deres undulater tamme, og hvis du søger på Google, så kan du finde en masse gode beskrivelser. Jeg fik i sin tid et lille hæfte i dyrehandlen, som beskrev, hvordan man kunne gøre. Der var god hjælp at hente dér.
Læs evt her:
http://www.123hjemmeside.dk/hundedyr/5069838

Min første undulat blev held fantastisk tam, men jeg brugte også rigtig meget tid på at snakke med den og lære den at spise før af hånden. Og så gentog jeg de samme ord og sætninger for den igen og igen. Undulater kan godt lide vokalerne "i" og "y", men "o", og "å" fanger den ikke så let. Så giv din fugl et navn, den kan lære. F.eks. Pippi, Mickey eller lign. Det er lettere for den at lære at sige.
Jeg har haft større held med hanfugle end med hunnerne. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-10 13:30

Jeg har haft en del undulater, nogle af dem vil bare ikke blive tamme.

Køb en unge i en rolig dyrehandel, altså et sted hvor småunger ikke har kunnet pillet ved burene hvad der stresser fuglene.
Når den er kommet hjem så giv den et par dage til at udforske buret for mad m.m. Du kan også sætte et spejl ind, det kan den bruge timevis på hhv at hygge ved men også slås med.

Snak med den, fløjt lidt, så kan det ses at den lægger interesseret hovedet lidt på skrå og måske puster sig lidt op, og endda bevæge sig ad pinden hen mod Dig, undulater er jo udpræget selskabssøgende.

Når Du vil gå videre med hånden så stik den roligt ind og nus fuglen forsigtigt under næbbet, hvis den hakker i fingeren er det et godt tegn, tag det over nogle dage. Næste punkt er så at føre fingeren ned og nusse kløerne, og så kan det være at den sætter sig på fingeren, så kan Du langsomt måske få fuglen over mod tremmerne tæt på Dit ansigt.
Efter nogle dage med den træning og snak vil den begynde at være tavs når der ikke er nogeni rummet, men til gengæld pludre eller hyle op når man kommer ind, eller at at TV eller radio er tændt.

Jeg havde engang en jeg næsten havde opgivet, dog fløj den ind og ud af buret for at få lidt motion.
Pludselig en aften fløj den over og satte sig på mit hovede og snakkede.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 13:41

Jeg vil ikke anbefale dig spejlet i buret, førend fuglen er tam. Det er lettere at gøre en enkelt fugl tam end når der er flere i buret, og sådan en lille kyllingehjerne tror faktisk på, at der er en anden fugl i buret også. Til gengæld havde jeg et spejl hængende i entreen, hvor der var en lille lampe tæt ved. Her landede min første undulat altid for at kunne tale med den anden i spejlet. For trods alt så er det sandt. Undulater elsker spejle, men det kan da blive en fødselsdagsgave

Kommentar
Fra : Brugge96

Dato : 08-08-10 15:26

tak for hjælpen begge to