/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Vægt i havvand
Fra : CorpusPuk
Vist : 3167 gange
20 point
Dato : 08-08-10 07:58

Hej alle.

Jeg har dårlig ryg og har opdaget at badning i havvand er et rent mirakel mod smerterne. Svømmepølen gør ikke det samme for mig, så jeg tænker at det handler om saltet og vægtreducering. Hvor meget mindre vejer jeg i saltvandet? (= læs: Hvor meget skal jeg tabe mig, for at opnår det samme på landjorden. Vejer 64 kg nu og vil nødigt ned under 60 kg.)

Mvh CorpusPuk

OBS: Er ny bruger og har desværre kun 20 point at dele ud af....

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 08-08-10 08:23

Du vejer nøjagtig det samme som du hele tiden har gjort .Saltvand har blot større opdrift. Saltcenteret i Mariager har et svømmebassin med samme salt procent som det døde hav ,her er det umuligt at synke, og det føles som om man er vægtløs. Nogle wellness centre har samme slags salt bassinger f.eks Slotsø badet i Kolding, Det skulle du prøve, det er pragtfuld.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 08:34

Det er ikke så enkelt at svare på, for saltvands massefylde er for det første forskellig afhængig af saltindholdet. Dernæst er der en masse andre parametre, der spiller ind. Og det er altså ikke din vægt alene, der gør at du føler det lettere at bevæge dig i saltvand. Den følelse vil du også have om du så tabte dig 10 kilo. Du vil aldrig få den samme følelse i et klorbad.

Du skriver ikke hvor gammel du er eller hvor høj, du er, så om din vægt burde være 60 kg, 58 kg eller 64 kg, er der ingen af os, der kan svare på. Men du kan da udregne din bmi her:
http://www.bmitest.dk/
Så får du en indikation på, om du vejer for meget.

Der er vist ikke så meget andet at gøre end at træne din ryg, så den bliver stærkere. Meld dig evt. til vandgymnastik. Det er en fortrinlig måde at styrke ryggen på. Visse steder i landet er der udendørsbassiner med saltvand, så det er jo ikke umuligt at komme til at bade i saltvand.
Alternativt skal du finde dig et ryghold, så du får en god vejledning i hvordan du styrker ryggen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-08-10 09:05

Der er en lov der fortæller dig hvor meget lettere du bliver. Jeg kan ikke huske hvad den hedder fra fysiktimerne, men det er noget med:
et legme der nedsænkes i væske, bliver lige så meget lettere som den fortrængte væskemængde vejer.

Hvis du fortrænger en vandmængde der vejer 10 kg, føles du så 10 kg lettere.

hawaii7

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-08-10 09:17

Det er arkimedes lov...ved ikke om det lige staves sådan

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-08-10 09:28

og arcimedes lov siger: et legeme der nedsænkes i væske, taber ligeså meget i vægt som vægten af den mængde væske det fortrænger.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-08-10 10:03

I havvand er der ca. 3-4 % salt, i det det dødehav er der omkring 22% salt

Så rundt regnet vil du havde 3-4 % mere af din krop over vandet i havvand end i verskvand...

Hvis du vejer 64 kg, vil du stadig veje 64 kg. Din fortrængning af vægt, vil kun fortrængevægt svarende til 3-4% af de 64 kg. Det bliver omkring 62 kg...

Men når jeg tænker lidt over det, er der lidt interesseant at du har bemærket forskellen. Da det jo ikke er meget af vores krop der flyder over vandet.... (3-4% af meget lidt er jo stadig meget lidt...)

Massefylden af et menneske bliver faktisk relativt mindre (dårligere) jo mindre fedt vi har på kroppen. Jo mere fede vi er jo bedre opdrift vil vi have i vandet... Så jo slankere du er jo større fordel vil du formentlig kunne mærke i havvand...

Meneskets massefylde ligger som jeg kan finde frem til på 0,98-1,06 Vand har en massefylde på 1,0

vh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-10 10:07

Fysioterapi under vand har været kendt i årtier, så skal der jo heller ikke bruges ekstra kræfter til at løfte selve legemsdelen og man kan koncentrere sig fuldstændgt om led og muskler.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 10:10

Archimedes’ lov:
Opdriften på et legeme nedsænket i en væske er lig med tyng­den (= tyngdekraften) af den fortrængte væske.
For at kunne bruge denne lov til noget i forhold til spørgsmålet her, så skal du vide, hvor meget din krop fylder.
Hvis vi siger at menneskekroppens massefylde er 1,06 (det svinger fra menneske til menneske), så fortrænger du med en vægt på 64 kg: ca. 60377 cm3 vand.

Som jeg skrev i min første kommentar, så skal vi vide, hvor høj saltopløsning, vi taler om. Det Døde Hav har et væsentlig højere saltindhold end havvand omkring Danmark.
Hvis vi siger at havvand har en massefylde på: 1,03cm3 / gram, så vil du fortrænge ca. 62 kg vand. Da dit hoved formodentlig stikker på over vandoverfladen kan vi alligevel ikke helt bestemme, hvorvidt dette tal stemmer eller ej. Beklager. Du kan ikke få et præcist svar på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-08-10 10:49

Det er jo ikke helt korrekt..

Den del af kroppen der er over vandet er masse (krop) svarnde til det der overstiger væskens massefylde.

Hele massen skal regnes med. Uanset hvad der er over eller under vandet...

vh Ben

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 10:58

ja okay Ben, det kan du have ret i. Uanset hvad er det ikke muligt at angive hvor meget CorpusPuk skal tabe sig for at få samme følelse. Der er for mange ukendte faktorer. Bla. hvilken massefylde hun og vandet har

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-08-10 11:07

Nej, det er svært... præcist at udtale sig om...

Jeg syntes dog også det er interessant at nogle mennesker faktisk slet ikke burde kunne svømme, når man når/hvis de har en masse fylde på 1,06.

Jeg syntes dog det mest interessante er, at spørger kan bemærke denne forskel.

vh Ben

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-08-10 11:26

som brumbasser, der rent faktisk ikke burde kunne flyve - men som gør det alligevel . De ved ikke bedre.

Arkimedes lov:
Når et legeme nedsænkes i vand og ikke er kommet op igen inden en halv time må det betragtes som tabt.
Storm P.'s lov:
Når et legeme nedsænkes i vand ringer telefonen.
fra "http://spademanns.wikia.com/wiki/Fysikkens_love"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-10 16:31

Forståelsesproblemet ligger i ordet vægt, som folk opfatter som forskellige begreber.
Din masse og tyngdekraft ændrer sig ikke. Men du oplever en opdrift, som helt eller delvis modvirker tyngdekraften.
Opdrifte afhænger af Dit volumen under vandoverfladen og vandets massefylde, som igen afhænger af saltholdighed og temperatur.
Personer som har meget lidt fedt i forhold til krogler vil have så stor masse og tyngde at de ikke kan flyde i ferskvand. Fede personer med svage knogler kan.

Det har ikke noget at gøre med klor . Nogle svømmehaller har en let saltholdighed i vandet for at det ikke skal svide i øjnene.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 19:59

His man bader 0 Grader celsius koldt stål ?
..eller vand ...uden salt
..så flyder man da garanteret ovenpå ..iflg. Arkimedes
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:02

Citat
His man bader 0 Grader celsius koldt stål ?

Ja; Go'dav røv... jeg mente:
Citat
Hvis man bader i 0 grader Celsius koldt stål ...osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:06

..og så er der sikkert nogen som vil indvende noget omkring fast-, væske- og gasfase, men tænk bare på alm. vinduesglas.
Det er da så vidt jeg husker; et selikat i væskefase

Derfor 'løber' glas ..med tiden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:10

Altså... fra et tidsmæssigt observationspunkt, må begrebet VISKOSITET da medregnes?

..oder?

Det tager jo længere tid, at nedsænke et legeme i glas eller beg end i sprit?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:14

..og så er der reelt kun én måde, at 'tabe i vægt' på
..nemli' denne: =
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CorpusPuk

Dato : 08-08-10 21:53

Hej igen.

Mange interessante vinkler, men jeg mangler stadig en idé om, hvor meget jeg skal tabe mig for at opnå samme virkning på mine led, som når jeg nedsænker corpuspuk i havvand. Jeg er på ingen måde overvægtig (171 cm høj) og rygøvelser er ikke det, der virker for mig (tro mig, det har stået på i 12 år nu). Desuden rider jeg og og er på den måde rygmæssigt i bedre form, end de fleste i min alder (1965).

Jeg har ikke svært ved at tabe mig, men vil blive noget afpillet hvis jeg kommer meget under 60 kg. Det er dog ikke noget, der forhindrer mig i at tabe det nødvendige, hvis det betyder, at jeg ikke længere skal æde smertestillende BIG TIME.

VstCP

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 20 point
Dato : 09-08-10 05:52

Når du ikke oplever at du har fået et klart svar, så er det jo reelt set fordi, du aldrig kommer til at få samme følelse på landjorden, selv om du tabte dig. Vandet (uanset om det er havvand eller svømmehals-klorvand) giver en vis opdrift, som du aldrig kan få samme følelse af i luften. Udregningerne ovenfor fortæller os at du teoretisk set skal tabe dig 2-3 kilo. Mit gæt er dog at du skal ramme de 59 kilo før du føler en fysisk ændring i din krop.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-10 06:25

Du skal nok læse svar et par gange mere....

Svar viser at det er fedtet der gør mennesket flyder i vand...

Hvis du taber dig får du relativ mindre fedt på kroppen, da dit skelet ikke forsvinder ved at du taber dig, Derved har vægt tage modsat effekt på din opdrift i vandet.

Fede mennesker flyder bedst og tynde mennesker skal bevæger sig for at blive i overfladen.

Så det svar du ønsker - kan du ikke få. Da vægttab ikke øger den relative opdrift i vandet.,

Vh Ben

Kommentar
Fra : CorpusPuk

Dato : 09-08-10 07:25

Hej Pifo

Det var et svar i denne retning, jeg ønskede mig Det er ikke så vigtigt hvordan jeg føler mig ivandet. Jeg vil bare gerne fjerne den belastning, der åbenbart er for meget for mine led. Men det kan jo også handle om andre ting end vægten alene, så jeg må nok blive ved med at bade også

Hvis 59 kg og synlige ribben er prisen, er det da billigt, ikk?

VHCP

Godkendelse af svar
Fra : CorpusPuk

Dato : 09-08-10 07:27

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-10 08:08

Ja, det svar du ønskede...

Men måske du skal bruge lidt tid på emnet, da svaret med 59 kg ikke giver mere opdrift..

Men det lettere dine skridt lå land... dog skal du bevæge dig mere i vandet for at holde hoved oven vande...
vh Ben

Kommentar
Fra : CorpusPuk

Dato : 09-08-10 09:53

Hej Benjamin. Opdriften er ikke det vigtige for mig, men at opnå en tilsvarende lettelse på land. Mvh CP