/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
hvordan laves password
Fra : ajohansen
Vist : 923 gange
100 point
Dato : 07-08-10 14:19

hejsa
hvordan laver jeg et pasword kun på et enkelt af bibliotekerne på min HP?

//ajohansen

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 07-08-10 15:52

Hej ajohansen.
Der er to modspørgsmål før nogen kan svare:
1) Hvor stor skal sikkerheden være
a) Hvis godt må være nemt "hack-bart" så er det nok med lidt javascript-kode
b) Ellers se spm. 2:
2) Hvilke webprogrammer har du til rådighed?
Det kan være Frontpage, PHP/MySQL eller Perl-script eller ASP
Du kan se det ved at finde ud af, hvilke fil-typer din server reagerer på: .htm, .php, .cgi, .asp eller andet

/ajuul

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-08-10 16:13

Gå ind i stifinder, find mappen, højreklik på den og vælg deling og sikkerhed.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 07-08-10 19:36

<ajuul>sikkerheden skal ikke være større en et evt javascript. jeg kører udelukkende med html-dokumenter
<granner01>det skal bruges på en hjemmeside og ikke i et netværk

Accepteret svar
Fra : ajuul

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-10 21:43

OK.
Med javascript vil man altid med lidt teknisk kunnen kunne udregne passwordet (bortset fra sidste punkt)
Her er den simpleste
Så næste spørgsmål er:
1) Simpleste kodning: Med denne kodning kan man blot ved at klikke "Vis kildekode" i browseren aflæse kodeordet. Det virker som regel afskrækkende nok, netop fordi det er så simpelt, at det nærmest er dumt:
Kode
<HEAD>
<SCRIPT language="JavaScript">
<!--hide

var password;
var pass1="ihhvorerdetsvært";
password=prompt('Indtast dit kodeord',' ');
if (password==pass1)
alert('Heldig eller dygtig - du skrev i hvert fald rigtigt!');
else
{
window.location="http://www.etstediuniverset.dk";
}

//-->
</SCRIPT>
</HEAD>

2) Du gemmer ovenstående i en fil, f.eks. x.js og laver en reference i din html-fil:
x.js-filen bliver da:

Kode
var password;
var pass="ihhvorerdetsvært";
password=prompt('Indtast dit kodeord',' ');
if (password==pass)
alert('Heldig eller dygtig - du skrev i hvert fald rigtigt!');
else
{
window.location="http://www.etstediuniverset.dk";
}
og htmlfilen:
Kode
<HEAD>
<script type="text/javascript"
src="x.js"></script>
</HEAD>
<body>
Dav
</body>

3) Matematisk skjul: Man indsætter en indkodning, hvor passwordet kan afløses, men hvor det kræver matematisk og/eller programmeringsmæssig kunnen at afkode passwordet.
Se f.eks. siden http://www.java-scripts.net/javascripts/Simple-Encryption.phtml
Ideen er:
a) Find dig et password og kald funktionen Convert_it("Dit password") og den returnerer så "Wrg kzhhdliw".
b) Fjern funktionen Unconvert_It
c) Herefter genbruger du koden fra pkt. 1 (nu med functionen Unconvert_It indsat ovenover):
Kode
function Convert_It(form) {
...
}
var password;
password=prompt('Indtast dit kodeord',' ');
if ( Convert_It(password)=="Wrg kzhhdliw")
alert('Heldig eller dygtig - du skrev i hvert fald rigtigt!');
else
{
window.location="http://www.etstediuniverset.dk";
}

4) Højeste sikkerhedsniveau: Der findes et javascript, hvor man simpelt hen ikke kan regne passwordet ud. Det findes derude som skabelon og hedder Tiny Encryption Algorithm.
Den er vældigt langhåret, og jeg har engang i tidernes morgen af
Prøv at kigge på siden
http://www.movable-type.co.uk/scripts/tea.html
Hvis det er dette du ønsker, skal jeg i hvert fald have mere tid...
/ajuul

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-08-10 02:29

Citat
<granner01>det skal bruges på en hjemmeside og ikke i et netværk

De fleste hjemmesider kører da ellers over netværk så granner01 kommer faktisk med et glimrende forslag (forudsat at du har administratoradgang til serveren)

Så går du ind i IIS og slår anonym adgang fra for den mappe og så skal der lige pludselig indtastes brugernavn og adgangskode for at få adgang

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:27

Vil du lave et password:

1.) LOKALT: På din PC's filer/bilbioteker?
2.) GLOBALT: På din hjemmesides filer/biblioteker?
Det er nemlig 2 helt forskellige ting !!!
Kunne du uddybe dit spørgsmål en smule?
Jeg tror nemlig, at 'folk' er i tvivl om, hvad du mener?
Løsningen afhænger af din præcisering
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:29

HP ???

Hewlet Packard: (PC) ...eller HP: Home Page (Hjemmeside) ???

Altså..? </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-10 20:32

..er det en hjemmeside? Så findes der et 'alternativ'

http://www.addedbytes.com/articles/password-protect-a-directory-with-htaccess/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 14-08-10 12:50

Tak for svaret ajuul. det har da givet mig en ide om hvad der skal til

//ajohansen