/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Find specielt ord i en String
Fra : Misteryman
Vist : 989 gange
200 point
Dato : 06-08-10 19:41

Jeg sidder og bøvler med lidt ASP.net
Jeg bruger Visual studio 2010

Det jeg skal bruge, er en måde hvorpå jeg kan søge på et bestemt ord eller en række tegn ud fra en String.

Altså fx.:

"dette er en test"

- så vil jeg have afvide om der forkommer ordet "er"

og have en boolean der svare ja eller nej til, om forkomsten er der.

Hvordan pokker gør jeg dette?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-08-10 19:50
Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 06-08-10 20:05

mja, det er en start, men jeg synes ikke rigtigt at kunne se mig ud af det, i eksemplet.

Det ser ud som om at man i eksemplet kender strengens længde. Men min streng er variable. Hmm. Får snart grå hår.
Jeg har sådan på fornemmelsen at det er en smal sag at udfører en sådan søgning... Når man ved det

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 210 point
Dato : 06-08-10 20:19

Undskyld, det var en tanketorsk, det er vist IndexOf du skal bruge:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.string.indexof%28v=VS.71%29.aspx

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 06-08-10 20:21

Typisk har siddet og bøvlet med det i flere timer nu. Når jeg så endeligt spørger om hjælp, finder jeg selv svaret. løsningen er

Private Sub SelectionFind()
Dim findText As String = TextBox1.Text

If findText.Contains("*det du søger efter*") = True Then
Label1.Text = "*Det du vil skrive ud*"
End If

End Sub

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 06-08-10 20:23

men jeg takker bertel

Godkendelse af svar
Fra : Misteryman

Dato : 06-08-10 20:23

Tak for svaret BertelBrander.