/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygget ovn - ikke-original klemrække?
Fra : Mofo81
Vist : 615 gange
20 point
Dato : 06-08-10 16:00

Hej alle

Min Blomberg-ovn er død som følge af, at en ledning, der går ind i den store klemrække på bagsiden, er brændt af. Selve klemrækken er også lettere sort og deformeret.

Da det ikke er andet end et lille stykke plastik, har jeg svært ved at se årsagen til, at det skal koste i nærheden af 300 kroner at bestille den hjem. Er det muligt - uden at der i sig selv er en risiko udover egen dumhed - at købe en mere standardiseret klemrække og bruge den i stedet for? Og hvad skal man i givet fald være opmærksom på?

Venlige hilsner

Mofo81

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-10 16:24

Citat
har jeg svært ved at se årsagen til, at det skal koste i nærheden af 300 kroner at bestille den hjem

Du har ret - dit liv virker ikke til at være det værd

Så ring du til elektrikkeren - så er dit liv straks mere værd.....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 06-08-10 16:29

Klemrækken skal sidde mekanisk solidt. Den skal kunne tål temperatuen, og der skal være den tilstrækkelige krybeafstand mellem klemmerne.

Hvis du kan få fat i porcelænsklemmer ville det være det bedste.

Når du skriver at en ledning er brændt af . Er det så som følge af dårlig kontakt eller at den ikke kunne tåle ovntemperaturen. I sidste tilfælde skal du bruge termostabil ( siliconeisoleret ) ledning.

Det er alt sammen noget fagelektrikkeren har, men som du næppe får i byggemarkedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-08-10 17:33

Ikke forhandlerens skyld, nogle leverandører tager sig godt betalt for reservedele, samt at de lægger ekspeditionsgebyrer på køb under et vist beløb.

Den der skal bruge dimsen betaler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-10 19:22

Og sørg så for at den nye forbindelse ikke sidder "løst fast", for så varmer den og du kan købe en til.
Til bløde ledninger skal der bruges tyller.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-10 19:55

Prøv at ringe til AHA i Odense, de plejer ikke at være dyre...

Selve spørgsmålet har transor fint svaret på.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-10 19:57

Aha Service ApS
Klokkestøbervej 27, 5230 Odense M

Godkendelse af svar
Fra : Mofo81

Dato : 09-08-10 14:15

Tak for svaret transor.