/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Garagegulv - skal jeg efterbehandle?
Fra : jalaha
Vist : 1746 gange
100 point
Dato : 29-07-10 14:24

Hej

Jeg har en garage fra ´73 med betongulv. Selve garagen er godt isoleret, men under betongulvet er der vist ingen isolering.

Der lugter på ingen måde fugtigt i garagen, men når jeg har ting stående på gulvet bliver der let fugtigt under dem, - og der kan forekomme saltudslag bag ting der har stået længe.

Jeg skal til at sætte nogle skabe op på en sokkel (traditionel sokkel af træ ) og havde tænkt at lægge murpap under soklen og sørge for ventilationshuller i soklen, - jeg er temmelig sikker på det er tilstrækkeligt til at der ikke dannes fugt i soklen.

Men spørgsmålet er om det vil være en fordel at give gulvet en gang beton-fugtforsegler først a la BetongTett eller tilsvarende fra Care-Repair (prod.nr.446) ?

- og i så fald, - behøver man give hele gulvet eller kan man nøjes med en del af det? (jeg har mange ting i garagen så den er ikke let at tømme helt .

Håber nogle kan bidrage med erfaring til ovenstående.

Mvh
Jan

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-10 15:50

Når det er gået fint i så mange år synes jeg du skal tænke dig om to gange inden du ændrer noget.

Formentlig mangler der et fugtbrydende lag unde gulvet. Derfor diffunderer der langsomt fugt op gennem gulvet, hvorefter det tørrer væk fra overfladen. Det er på samme måde i mange kældre, hvor problemerne først begynder når man laver fugtstandsene membramer på indersiden, så vandet ikke mere kan fordampe, men hober sig op.

Din løsning med bitumenpap under sokkelkanter og ellers sikre ventilation er god og fornuftig. Ventilationshullerne skal nok bære større end man umiddelbart tror.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-07-10 21:42

Hvorfor laver du ikke en sokken af fliser under det skab. De suger ikke vand og der vil være cirkulation under skabet. Fliser 10x20cm kan f.eks bruges.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 29-07-10 22:56

pis på det, så bliver det

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-07-10 08:08

Citat
Hvorfor laver du ikke en sokken af fliser under det skab. De suger ikke vand og der vil være cirkulation under skabet. Fliser 10x20cm kan f.eks bruges.

Øh tror nu de suger lige så godt som beton gulvet

Men murpap og ventilation lyder som en go løsning.. Ellers kunne du jo lave det på ben i stedet for sokkel, F.eks. har Ikea ben til denslags.... Ellers kunne du bruge en reglar og hæve den fra gulvet med vinkel beslag? Men tror Ikea's ben er billiger....

Kommentar
Fra : jalaha

Dato : 30-07-10 09:06

Tak for de forskellige forslag.

Det med at klodse skabene op med fliser (og så med murpap i mellem) lyder meget besnærende, men jeg vil nu nok lave en mere "rigtig" løsning der er knap så GDS-agtig

God ide også med ben fra Ikea, - jeg har godt hørt om dem, men havde ikke tænkt på dem i denne sammenhæng.

Men jeg hælder nu til en gennemgående sokkelløsning, da jeg har et køleskab jeg også gerne vil have hævet op på den, - og så har jeg i forvejen noget sokkel fra et køkkenbyggeri liggende

Løsningen med regler og så hævet med et ujern/beslag ville ellers være super, - og havde fået point'ene hvis ikke det var fordi at mit hovedspørgsmål gik på "beton-fugtforsegleren"

- og mht dét, så slår transor's svar hovedet på sømmet
Citat
Når det er gået fint i så mange år synes jeg du skal tænke dig om to gange inden du ændrer noget.

Så jeg vil vælge ikke at gøre noget ved selve gulve, - og så lave en sokkel med nogle skabsriste i alle ender og kanter så den er vel ventileret, - og hvis der så er huller bag køleskabet ned til soklen (og over køleskabet) så burde den varme luft bag køleskabet trække luft op fra soklen og på den måde bidrage til ventilationen.

Mvh
Jan

Godkendelse af svar
Fra : jalaha

Dato : 30-07-10 10:05

Tak for svaret transor.