/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Polyester bliver ikke hårdt
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1090 gange
200 point
Dato : 26-07-10 08:41

Hej

Jeg har 2 lodrette flader på vores båd, de er blevet slebet og derefter gjort vandtætte med et lag polyester, med 2 procent hærder i

Når jeg prøver at slibe på det,-efter et døgn- er det som om at det ikke er spor hårdt, det sidder på slibebåndet, ligesom harpiks..

Har så prøvet med 4 procent hærder, her 20 timer efter kan man se spor efter en negl, hvis jeg presser den i ...

Hva sker der, hvorfor bliver det ikke hårdt,?

Ham jeg har købt det af, siger det kan være noget med luftfugtigheden, men hva ska jeg lige gøre ved det? har ikke en hal med kontrolleret luftfugtighed, og andre på havnen har da før støbt i polyester med succes?!?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 26-07-10 10:05

hvis det er er en 'universial' type som denne (el.lign) :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2369&Grp=&n=10

så er det et 'alm. problem'
jeg har selv brugt det mange gange, med samme resultat, (dog ikke til båd)
det bliver aldrig helt hårdt,. som andre typer spartel mm.
og bliver derfor aldrig let at beabejde,
og det hjælper ikke at komme mere hærder i,.. tværtimod,

det er flexibel, og egner sig til materialer der 'arbejder'
hvis du fx vil udfylde / forstærke huller og samlinger,
får du et godt resultat ved at udfulde med glasfiberen lidt under niveau,
og derefter spartle efter med et tyndt lag af en anden type spartel,
som er lettere at slibe, fx :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1139&Grp=&n=10

til at fjerne overskydende glasfiber, kan du bl.a. bruge en vinkelsliber,
med en billig skæreskive.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 26-07-10 18:38

Det er noget jeg har købt hos et glasfiberfirma, det pudsige er, at de steder hvor jeg gør vandtæt op af eksisterende glasfiber, tørrer det fint

Men de steder hvor jeg lægger polyester op ad træ, der tørrer det ikke ordentligt, -hvilket tyder lidt på fugt fra krydsfineren....eller???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-07-10 23:25

prøv at måle fugtigheden i krydsfineren. den må ikke være væsentligt over 10 %.
du kan evt pensle en gang ren hærder på den fedtede polyester. det burde sætte hærdeprocessen igang. det kan også skyldes for lidt varme. så må du tilføre noget mere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-10 01:41

Poluyester massen skal foruden hærderen have accelerator for at hærde på en rimelig tid. De fleste masser til amatører forhandles med accelerator i blandet.
Men hvid du har købt ved en professionel kan du have fået noget uden accelerator.

Husk at hærder og accelerator aldrig må blandes direkte.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 27-07-10 20:55

Pas også på du ikke lægger et for tykt lag. fordi så når overfladen at lukke af for de dampe der skal ud, og er disse dampe lukket inde tørrer det aldrig rigtig. Flere tynde lag anbefales. Men hvis der er forskel på tørretiden på træ og plastic - så vil jeg tro der er fugt i træet,

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 30-07-10 10:14

hmhm.. prøver lige lidt forskelligt,og vender så tilbage

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-10-10 17:09

Tak for svaret EA_HS.

Købte et kilo polyester spartel i hem og fix, -tør efter 20 min.og nem at slibe i