/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Oppudsning af kældertrappe
Fra : hiver
Vist : 938 gange
100 point
Dato : 18-07-10 14:07

Hej forum,

Vi har en slidt gammel kældertrappe, som trænger til en kærlig hånd, se billeder nedenfor.

Spørgsmålene er, hvad er den optimale proces for at lappe på trinene, det ligner jo noget groft og mørnet beton nu - skal der gøres noget ved underlaget inden man smækker noget andet ovenpå? og skal man ført 'lappe' og siden pudse endeligt?

Dernæst, muren ved siden af er malet med noget plasticmaling som ikke virker så åndbart, plus der er huller - går ud fra jeg skal banke det ned og pudse op igen?

Tilsidst, jeg har ikke noget værktøj - hvad er de vigtigste ting at købe for at være klar til sådan en opgave?

Murerhammer til at banke puds med? Spand, murerskeer i forskellige former, beton, andet?

Takker, Mads

Billeder:
http://picasaweb.google.dk/madsermig/Trappeogsokkel#

PS. der er også en lyskasse og en sokkel der skal gøres noget ved, men nu starter jeg med trappen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-07-10 14:37

Du skal bruge gips. Man skal altid bruge gips til trapper.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-10 15:21

hmmfppff

flash77- stik piben ind og glem at trække vejret.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-07-10 15:34

Citat
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-07-10 15:21

--------------------------------------------------------------------------------
hmmfppff

flash77- stik piben ind og glem at trække vejret.

hvorfor nu det???

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-10 20:29

Det lyder som du er amatør, og jeg vil ikke anbefale dig at gøre det selv.
Men der skal bruges en højtryksrenser, fliselim, strandsand, rapidcement, spandske, murerbrædt, filsebrædt, neddækningsplastic i mellemtyk kvalitet, dernæst skal du have erfaring og forstand på at behandle værktøj og materialer.
Få en ven til at hjælpe dig, der har erfaring med dette, for ellers tror jeg du vil få ærgrelser
Hvis du alligevel vil, - så Google på sokkelpuds.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-07-10 21:39

Det er nu ganske nemt at lave sådan en trappe. Du skal bare fylde op med gips der hvor den trænger til det. Gips hærder hurtigt og er nemt at arbejde med.

Kommentar
Fra : hiver

Dato : 19-07-10 09:26

Stilkene, tak for indlæg det lyder jo ganske alvorligt som du beskriver det - og nok noget jeg vil søge hjælp til fra en kammerat eller fagmand.

Flash77, det lyder jo anderledes tillokkende - har du prøvet det selv, og hvad brugte du af materialer og værktøj?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-10 11:41

Tag Dig ikke af rådene fra Flash77, de er uduelige men for det meste god humor.

Når det er sagt er gips uegnet til andet end indendørs dekorationer og skulpturer på steder hvor der hverken er tale om slid, belastninger eller anden påvirkning.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-07-10 19:20

Gips er nu et særdeles holdbart materiale. Jeg har selv gips trapper i hele mit hus, og de holder ganske glimrende. Det eneste værktøj du skal bruge er en gulvspand og en spiseske, så burde du snildt kunne få din trasppe til at blive som ny.

Det bedste ved at arbejde med gips, det er at hvis der bliver noget i overskud, så kan man altid lige lave et fuglebad eller noget ud af resterne, så der går intet til spilde.

Godkendelse af svar
Fra : hiver

Dato : 20-07-10 20:52

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-10 09:46

Ja desværre, når man står på helt bar bund. -Det vil være bedre at eksperimentere med noget mindre vigtigt.