/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Men Linux Dabuntu er også nemt.
Fra : Eyvind
Vist : 966 gange
50 point
Dato : 13-07-10 19:25

Mint som der reklameres for her er flot, og rimelig nemt at gå til.
http://www.kandu.dk/tip21071.aspx

Men Dabuntu er nemmere og på Dansk fra starten, med alle de programmer der er brug for - og resten er til at hente i et snuptag.
http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Jeg kører både Mint og Dabuntu som begge er med baggrund i nyeste ubuntu, der nok er den mest populære Linux version for alm. brugere og begyndere.

Begge udgaver kan som her hos mig, køre på en memorystick med 8 GB, uden at installere hvis computeren har mulighed for bootvalg ved opstart.

Det er nok ikke et spørgsmål, men bare mulighed for snak om det gratis styresystem og alle de gratis programmer som følger med.

Ps. Til besøg i netbanken har jeg lige en lille memorystick med EEEbuntu som
ikke får lov til at surfe på internettet, og derfor sikrer mine spareskillinger mod hackere.....................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 21:16

Citat
Ps. Til besøg i netbanken har jeg lige en lille memorystick med EEEbuntu som
ikke får lov til at surfe på internettet
hvis du lige vil forklare hvordan du kommer i netbanken uden at komme på internettet?
nå spøg for sig og skæmt for sig hvilke sider surfer du da på at dine spareskillinger er i fare?
Linux Mint kan også være regional med alt hvad der skal til på danske sider, men jeg har ingen server og min upload er så langsom at både Linux og Windows er håbløs umoderne inden jeg får den flyttet ud af huset

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 21:28

Min eeebuntu er sat til direkte at åbne Danskebank netbank activecard.

Surfe på internettet betyder at man kigger sig omkring og en enkelt slåfejl kan sende dig hen til mærkelige sider................så min bank-memorystick surfer ikke.

Dabuntu fylder langt over 1 GB og skal brændes på en DVD
Til gengæld ruller alt ind af sig selv, og der skal ikke stilles på noget.................bare køre.

Dabuntu er jo bare en ubuntu med en masse tillæg og iblandt er det danske sprog.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 22:02

Citat
Til gengæld ruller alt ind af sig selv, og der skal ikke stilles på noget.................bare køre.
det lyder godt nok kedeligt, kunne du ikke lige så godt bruge Windows så?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-10 10:27

Det er ikke nemt at debattere med dig Eyvind, jeg smider en skør påstand om at Dabuntu er for nem, nu er det jo så dig som skal ind og fortælle hvorfor den skal være nem eller et eller andet, hvis du bare tier stille så kommer der ingen debat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-10 11:47

Jammen OVN - der kan da også skrues og stilles på Dabuntu.
Det er jo en ganske almindelig ubuntu, som bare er gjort klar til Dansk med lidt scripts.

Mint er også flot (jeg har kørt med Mint 7 et godt stykke tid) men der skal jo skrues lidt efter instalationen, og det er ikke alle som syntes at det er sjovt.

Vil du rigtig skrue på en Linux, så kan du jo f. eks. installere "Suse Linux"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-10 13:39

Citat
det lyder godt nok kedeligt, kunne du ikke lige så godt bruge Windows så?

Jo jo - det gør jeg skam også, når jeg skal lave en opgave i en fart eller video-konference.

Windows er ikke skrottet, men bare nedprioriteret lidt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-10 13:42

På Mint hjemmesiden er der en DVD udgave, der er mindst lige så meget som i en Dabuntu, forskellen er at man skal vælge sprog men det er ikke så svært dansk er indbygget men jeg har vist skrevet at Mint kan gøres lokal på en nem måde, kender du en server som vil have den liggende? Den skal sikkert sendes med posten, med min upload hastighed vil den være umoderne før den er tilgængelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-10 14:06

Jeg kender ingen server..............og vi er flere om denne opkobling, så dt går ikke.

Så må jeg jo lige prøve den DVD ...........................hvis altså jeg kan få den med det skrivebord,
som Mint 7 og nu min Mint 9 har.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-10 14:20

Du vælger selv skrivebord, om ikke før så efter at systemet er installeret
du har mulighed for at vælge mellem_
Gnome - - - http://www.gnome.org/
KDE - - - - - http://www.kde.org/
LXDE - - - - http://lxde.org/
XFCE - - - - http://www.xfce.org/
og muligvis flere - Gnome er standard i Ubuntu og Mint

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-10 22:29

Tak for svaret o.v.n..