/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lyn og tv
Fra : kondivand
Vist : 1843 gange
50 point
Dato : 13-07-10 12:41

Jeg bor i hus og modtager tv via fællesantenne, dvs. uden antenne på taget.

Er det en myte, at man skal slukke tv'et og andre eletriske apparater hvis lyn og torden er meget tæt på ens bolig?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 13-07-10 12:49

sluk for lortet

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-07-10 12:53

Jeg tror ikke det hjælper, der så høj spænding at lynet springer over f.eks. en slukket stikkontakt, skal det have nogen effekt, skal alle stik tages ud af alle stikkontakter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-10 12:56

Lynnedslag i elforsyningen kan foresage ødelæggelser i dit TV og andre elapparater.
Stikket skal tages ud for at sikre sig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-10 13:04

Det nytter ikke noget bare at slukke,
selv ved en slukket kontakt er der jo kun få millimeter luft
og her kan lyn med høj spænding let springe over.

Tak både el stik og antenne stik helt ud hvis du vil være sikker...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 13:19

Jeg tror der er mange større risici end ikke at slukke alt i tordenvejr, køre i bil fx.

I hvert fald slukker jeg højst for "gammeldags" PC'ere, der kører direkte på el-nettet, men ikke for de bærbare, og ikke nogetsom helst andet. Ville måske nok tage antennestik ud af TV'et, hvis jeg havde tagantenne.

Jeg har adskillige gange oplevet at HFI-relæet er slået fra under tordenvejr, aldrig givet problemer, og er ankommet til sommerhuset hvor relæet var slået fra , mens alt var koblet til, heller ingen problemer (Andet end en fryser med halvråddent kød, men fryseren virkede stadig, og adskillige gange vask med klorin tog lugten).

Efter ledningerne ud til husene er lagt i jorden oplever jeg slet ikke problemer.

http://www.danfossuniverse.com/page10483.aspx

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-07-10 13:43

vagnr, det med bilen passer ikke helt, jeg har lært siden jeg var barn, også i fysiktimerne, at bilen var det absolut sikreste sted at opholde sig. I teknisk museum i München lukker man folk ind i et metalbur og sender tusinder af volt igennem buret ( jeg tror nok det hedder faradads bur)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 13:48

>kj du har helt ret om Faraday-buret, det jeg mente var at det er farligere at køre i bil (uanset vejret) end at løbe den, tror jeg, minimale risiko for at et eller andet el-apparat bliver ødelagt under tordenvejr.

Desuden, et lidt tarveligt argument, med stor sandsynlighed er et apparat der bliver ødelagt af torden dækket af familieforsikringen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 14:46

Citat
med stor sandsynlighed er et apparat der bliver ødelagt af torden dækket af familieforsikringen
det er altså brandforsikringen (lovpligtig)
Citat
Moderne brandforsikring dækker primært skade ved brand eller, som det formuleres i Forsikringsaftaleloven, ved ildsvåde. Herved forstås egentlig flammedannelse, som har evne til at brede sig ved egen kraft; bagatelskader, fx svideskader, erstattes ikke. Forsikringen dækker endvidere lynnedslag, eksplosion, nedstyrtning af fly samt direkte følger af brand, fx røg- og sodskade samt bortkomst under branden. Skade, der er forårsaget af slukningsvand og i forbindelse hermed fjernelse, deponering og destruktion af forurenede genstande, erstattes også af brandforsikringen.
og ikke familieforsikringen som tager sig af lynskader uanset om der har været ild eller apparatet bare er ødelagt.
Der ødelægges tusindvis af el apparater hvert år af tordenvejret, spørg bare forsikrings selskabet.
Det er en tåbelig måde at sammenligne en bilulykke med et lynramt el apparat
Citatet er fra Den Store Danske af Gyldendal

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 14:48

Øh det var en kommentar men ikke svar på dit spørgsmål svaret er at det er gennem el ledninger at faren er størst for lyn skader, lyn ind i dit hus fra en fælles antenne er ikke umulig men næsten umulig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-10 14:57

o.v.n. M.h.t. fórsikringsdækning, er det familieforsikringen (det der tidligere hed indboforsikring) der dækker elapparater hvis lynet har ødelagt dem.

Brandfordikringen dækker kun faste installationer.

Citat
Er det en myte, at man skal slukke tv'et og andre eletriske apparater hvis lyn og torden er meget tæt på ens bolig

Nej det er det sådan ikke, men ledingerne skal ud af kontakterne for at være sikret, for man risikerer, at tingene ødelægges såfremt lynet slår ned og ledingerne sidder i stikkontakten.

Og m.h.t. fællesantenneanlæg, så medmindre det er trådløst, så er der jo et eller andet sted en antennemodtager som kan modtage lede lynet gennem hele antenneinstallationens ledningsnet.

Jeg har oplevet, at under et tordenvejr kunne jeg høre en "knitrelyd" i stuen...det viste sig at være fra antennekablet der var pillet ud af TVet, og yderligere kom der gnister ud af stikket.

Jeg har også set to huse hvor elinstallationerne var totalt smadret, samt alle elektriske apparater der havdet været koblet til.

I det ene tilfælde havde der været sådanne kræfter i gang, at elmålerpanelet var rykket ud fra væggen, røget gennem loftet op på første sal og videre op igennem taget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 15:19

Bare for at være påståelig og forsøge at få det sidste ord: En af mine kolleger på jobbet fik en ny computer sidste år efter en lynskade af brandforsikringen ikke indboforsikringen og det er med garanti

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-10 15:26

..og?

MHT: Lynnedslag ...og deraf følgende elektromagnetisk induceret strøm: INDUCED EMF (..i selv 'slukkede' elektroniske kredsløb ..og helt UDEN kontakt til ledningsnettet ...er det korrekt;

..at her hjælper kun et Faraday-bur: http://da.wikipedia.org/wiki/Michael_Faraday!

..samme EMF faktorer kan i sjældne tilfælde opstå ved 'solstorme'

..har jeg læst ..et sted?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 25 point
Dato : 13-07-10 15:27

Luftledninger og udvendige antenner er det farligste, men jordkabler kan der induceres høje spændinger imellem bare ved at de er i nærheden af et lynnedslag, så ud med både antennestik og netstik og SCARTkabler. En staldfuld køer, der blev aftenmalket en gang jeg var på stedet, slog sig voldsomt i tøjret, selv om forsyningen til malkeanlægget var i jordkabel. Stakkels dyr! Bare de få Volt - formentlig under 200 - der blev induceret i malkerørene i forhold til det betongulv, de stod på, har nappet gevaldigt i yverne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-10 15:27

Induced EMF?

http://www.sto-p.com/pfp/pfp-iemf.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-10 15:30

Tjek dine link Molo
Citat
Not Found
The requested URL /pfp/pfp-iemf was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-10 15:31

Hmm.. hva' det liiige for et skodlink jeg fik lagt omkring:

http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

???
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-07-10 15:32

Yes Molo!
Har undervist bl. a. i induktion en del år og har altså også set det i praxis

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-10 15:34

o.v.n. -> Sjovt for jeg kan godt se/læse indholdet:
Citat
What is Induced Electro-Magnetic Force?

INDUCED EMF are excessive voltages are induced into electrical wiring (which acts like an antenna) by nearby lightning strikes.

Particular care should be exercised when using solar panels since their large conductive surface area acts like an antenna that couples lightning induced emf directly into your electrical system.

Mutual coupling in wiring harnesses of vehicles and vessels can induce voltages in circuits that are electically isolated from one another. A typical example of this is where dual batteries are used. One battery is used to supply high loads to start the engine or run a heavy motor, while the other is used for electronic equipment. The theory is that heavy transients generated when starting an engine will not affect the electronics powered by the second battery. But, most often, the wiring for both systems is run adjacent to each other and this allows coupling of spikes from the 'starting' power system to the 'electronics' power system even though there is no physical or electrical connection between the two.

In the marine world, people often claim they have been hit by lightning which caused the loss of all electronics on board. However, further investigation usually finds that there was no direct strike to the vessel but rather damage was caused by induction from a nearby strike. "Nearby" is usually defined as 'within 1000 metres' (approx. 0.6 mile), but damaging voltage levels have been measured in electrical storms at ranges of 1.5 miles or more.

Polarization is also a factor. A horizontal strike from cloud to cloud induces a greater voltage in an electrical system cable that is laid horizontally. Peak voltages are measured when the wire is parallel to the direction of the lightning strike.

Likewise, a vertical lightning strike from cloud to ground induces maximum voltage in vertical wires - like those run up a mast to navigation lights.

Several hundred volts of lightning induced emf are frequently measured in moderate electrical storms. In areas of severe thunder activity, higher levels have been measured.

..ellers prøv: http://downforeveryoneorjustme.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 15:38

Som dovas sidste eksempel viser, så er det meget svært at helgardere, jeg ved ikke lige hvordan jeg afbryder al strømmen inden elmåleren, og når jeg ikke kan det skal jeg også fjerne alle faste elektriske installationer, mit gasfyr indeholder også en computer, min ovn osv.

Samtidig er risikoen, hvis mit tidligere citat fra Danfoss Universe holder stik, (1 lynnedslag i et hus på 285000 år, ca. ) meget beskeden og typisk dækket af forsikringen, og, mens de har anbefalinger til hvad man skal gøre hvis man er i telt el. lign., er anbefalingen bare at gå inden nøre, hvis lynene kommer tæt på.

http://www.danfossuniverse.com/page10483.aspx

Men, som i andre af livets forhold, enhver må blive salig i sin tro

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 15:47

Induced EMF kan også skabes af atombomber, men så er et Faraday-bur nok ikke det første man skal tænke på

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-07-10 15:49

Et Faraday-bur er ingen garanti mod induceret spændinding, med mindre det har små masker med godt ledende forbindelse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-10 17:07

Jeg hørte lige i radioavisen, at det store tordenvejr i går med ca 40000 lynnedslag over hele landet har givet 130 kortslutningskader af fx TV, så der er en risiko, men den er trods alt beskeden.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-07-10 18:18

Der er større chance for, at lynet slår ned i fællesantennen.

Vi har prøvet det for nogle år siden, og fra antennekablet fortsatte lynet gennem fjernsyn og ud i fordeler stikkontakten. Fjernsyn, video, Parabol-modtager og en PC blev lynets bytte - heldigvis dækkede forsikringen.

Efter den tid, piller vi altid antennekablet fra ved tordenvejr.

Vi er ca. 65 modtagere på fællesantennen, og de første husstande (tættest på antennen) fik ødelagt flere ting - heldigvis gik der ikke brand nogen steder.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-07-10 19:25

Citat
Induced EMF kan også skabes af atombomber, men så er et Faraday-bur nok ikke det første man skal tænke på

Nej check om mobilen stadig virker

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-07-10 21:55

Jeg har en gang oplevet at kontakterne stod ud af væggene ved et tordenvejr! Tv, video, lamper, kontakter i væggene, m.m.. blev dækket af forsikringen.
Hvis man skal sikre sine el-apparater skal de helt pilles fra. Så ja, det er kun de ting der kan tages ud af kontakten man kan beskytte 100% mod overspænding.
Hvis det tordner farer jeg da selv rundt og piller stik ud af stikkontakterne, muligvis er jeg overforsigtig. Men har jo set hvilken skade det kan forvolde i et enkelt slemt tilfælde.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 15-07-10 14:03

Tak for svaret pbp_et.