/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Check af diskdrev
Fra : o.v.n.
Vist : 651 gange
100 point
Dato : 11-07-10 14:49

Your diskdrives are being checked for errors, this may take some time
Press C to cancel all checks currently in progress

Styresystemet er Linux Mint og kontrollen har nu stået på i over 6 timer, hvad sker der hvis jeg trykket på C ? Ja jeg stopper selvfølgelig eftersynet af diskene, men vil det skade noget ikke at fuldføre kontrollen? Hvorfor mon det varer så længe ? Min bærbare med samme styresystem kører den kontrol på et kvarters tid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 14:50

De grønne prikker kører tværs over skærmen så computeren er ikke frosset fast

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-07-10 15:09

Bare et gæt...

Hvis det er en total scanning af disk, med surface scanning, kan det tage meget lang tid for en stor disk...

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-10 15:11

Meeen 6 timer er da godt nok laaang tid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 15:18

Citat
Meeen 6 timer er da godt nok laaang tid
det synes jeg altså også, indtil videre vil jeg lade den køre, tiden som er brugt nu er vel helt spildt hvis jeg afbryder?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 17:07

Det lyder som om der er noget galt med din harddisk.

Hvis den også står til at reparere er det ikke spildt, hvis du afbryder.

Og hvis du med en live CD ikke får lov til at ændre på partitionerne (efter afmontering) så er der rod i partitionen / mekanisk fejl på harddisken.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 11-07-10 17:16

jeg ville lade den køre et stykke tid endnu
altså hvis det er en stor disk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 18:28

Den kører endnu der er 3 diske og det er muligvis forklaringen, nu har jeg besluttet at vente og se hvornår den er færdig og o, der kommer meddelelse om nogen fejl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 19:33

Inden den er færdig, kommer der en ny udgave af Mint.

Ps. Udgave nr. 7 syntes jeg er pænest.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 20:34

Den kører endnu så måske får du ret eller nej det håber jeg da ikke Mint Isadore9 er langtids holdbar, jeg kører lxde skribordet: http://www.linuxmint.com/blog/?p=1429

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 20:43

Ps. Jeg har lige hentet Mint 9 og er ved at brænde på CD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 21:36

Når du får installeret den nye Mint på harddisken så slet du bare Windows, nu bliver du nemlig bare nødt til at erkende at der er en alternativ til Windows medmindre du bruger professionelle CAD programmer så har du intet at bruge Windows til mere, næsten alt er forberedt på den distro men ingen regel uden en undtagelse: musikfiler med DRM kan den ikke klare

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-10 22:06

Jeg har faktisk Autocad 2000 korende paa en af mine windows. Selvom det er et stykke tid siden jeg har brugt det til kloak og fundamenttegninger.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-07-10 23:00

Citat
De grønne prikker kører tværs over skærmen så computeren er ikke frosset fast

Øhh_ hvor ved du nu det fra, siden det er første gang?
AT DU_ ryger ind i det problem..

Og hvad er der nu galt med LINUXxxxxxxxxxxxx...
Troede BARE det kørte_ igen = 6 timer.

Kun en kommentar der ikke svares på..

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-07-10 23:05

Hvorfor skifter i dog mellem alle disse gul/ grønne udgaver.

I må SG_ da være legesyge ? eller virker det ikke som det skal.

Fandt MEGET LIDT ? charme i Linux/ mindre i Vista = INTET Se7en,
bortset fra den er hurtigere end alle de andre = THAT`S ALL FOLK`S.

Nå_ bare en kommentar/ fra en XP PRO bruger/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 23:10

Jeg ved ikke om der er noget galt, computeren har forsøgt at køre den kontrol en gang før og da afbrød jeg efter en times tid, nu har jeg bestem at den får lov at køre til ende og se om der kommer besked om problemer med en af harddiskene.
De Linux som jeg har haft med at gøre er indstillet til at køre diskkontrol for hver 100 starter, og det er der ikke noget galt med - - - - tror jeg den kører altså endnu og det med at prikkerne kører tværs over skærmen tager jeg som udtryk for at der kører et eller andet, prikkerne kører også når computeren starter mens Minten bliver indlæst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-10 23:22

Mens jeg venter så vil jeg lige vise at Linux Mint vistnok er den Linux som ligner Windows (7 og Vista) mest, læg mærke til at mapper og netværk og alle programmer vises næsten som på en Windows, den burde være nem at vænne sig til selv for inkarnerede Windows tilhængere: http://peecee.dk/upload/view/257153 jeg har klikket på Start ikonen nede i venstre hjørne, lige som i gør med Windows

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-10 09:29

Citat
I må SG_ da være legesyge ?
måske er du inde på noget der for mit vedkommende handler det om at finde et alternativ til Windows, inden XP ikke kan bruges mere, jeg er lige ved at tro at alternativet er fundet nu
Nu blev diskkontrollen afbrudt, ja rigtig den har kørt hele natten og indtil for 5 minutter siden, 5-10 sekunder efter jeg trykkede på C kom logind skærmen og alt kører som det plejer, er her ingen som har et bud på hvorfor computeren står og kører diskkontrol et helt døgn uden at blive færdig?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-10 10:03

Citat
I må SG_ da være legesyge ? eller virker det ikke som det skal.

Yes > Legesyg.

Men jeg har ogsaa nogle venner og naboer som jeg gerne vil servicere.
De korer med XP / Vista / win7 /ubuntu i forskellige udgaver.
Saa det gor jeg ogsaa

nu skal jeg bare lige finde indstillingen for tastaturet til Dansk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-10 10:07

Tja så er den klaret - nu kan jeg fortælle om de kolde øller.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-10 10:46

Citat
Tja så er den klaret
det er den også her den automatiske diskkontrol er slået fra, hvis jeg engang i fremtiden får lyst til køre fsck så skal det gøres manuelt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-10 17:36

Tak for svaret Klaudi. det er lang tid og det blev til et helt døgn inden jeg trykkede C og annullerede

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-10 17:45

Velbekommen, jeg havde nok trykket annuller længe inden