/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk stået af :-(
Fra : jlbendtsen
Vist : 665 gange
200 point
Dato : 05-07-10 20:42

Hej

Jeg oplevede igår da jeg tændte min computer at min harddisk ikke ville starte op (western digital ) WD6400AAKS-65A7B2.
den havde kørt uden problem tidligere på dagen og har på intet tidspunkt gjort tegn til at sige farvel.
Jeg er 97% sikker på at det er det print der sidder bagpå der er gået goodby ruth.
det store spørgsmål er så: kan jeg på disse nyere harddiske købe en ny af samme model og bytte pladen over.
Der er stadig garanti på skidtet (den er produceret Apr 2009!!!!) men er ikke meget for at få en bytter da der ligger ting på som banknøgle osv.
Er der nogen der har erfaring med sådan en hjemme reperation?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-10 21:27

Citat
Er der nogen der har erfaring med sådan en hjemme reperation?
nej ingen erfaring - det lyder nemlig ikke som en hjemmereperation, er der værdifulde billeder og dokumenter som skal reddes? Ellers tag en stor hammer og ødelæg disken og køb så en ny, banknøglen har du sikkert en sikkerheds kopi af og kan lægge ind på den nye disk, ellers får du en ny i banken hvis ikke du allerede nu kan gå over til NemID, i øvrigt er banknøgler snart fortid, inden udgangen af 2010 er alle banker med mere vist skiftet over til NemID

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-07-10 21:34

ja der er en del jeg gerne vil have reddet men har ikke lige mønt til at sende det ind og heller ikke tillid.
Det med banknøglen er løst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-10 21:38

Citat
ja der er en del jeg gerne vil have reddet men har ikke lige mønt til at sende det ind og heller ikke tillid
måske kan du selv, har du mulighed for at flytte disken over i en ekstern boks eller bruge et kabelsæt til tilslutning til en anden computer, kan disken løbe rundt så er der håb for at du kan kopiere over på en anden maskine: http://www.batteribyen.dk/usb___sata___ide_hdd-p-3583.html?cPath=552_237_257&osCsid=d4a63ebc93f4a99c91a6823ccf90a534

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-10 21:51

Jeg ville tage harddisken ud og sætte den til en computer via USB.
Sættes til efter start af computer.
Så kan du også høre om den starter eller bare står og klikker.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-07-10 22:00

Har haft den ude og der sker nada ingen lyd eller noget som helst,og den vises ikke i bios den er død

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-10 23:00

Hvis den sættes til som ekstern harddisk skal den først tilsluttes efter opstart af computer.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-07-10 23:22

Eyvind. den er død jeg åbnede mit kabinet og tog den ud så kabler stadig sad på og startede computeren men den gav ingen lyd fra sig overhovedet prøvede også at tage kablerne fra de fungerende cdrommer og sætte i men stadig intet så den er død død død.
så tror næppe det vil hjælpe at prøve at sætte den i som extern når den ikke vil køre

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-10 00:00

Hvis harddisken virker helt død. skal du bare sætte en ny i og installere data fra din backup.

Hvis du ingen backup har er du vel et rigtig mandfolk, som ikke græder over tabte data.

Hvis du er en anden type er her et par gode råd .
Check at der er spænding på forsyningskablet. Kan de starte en anden disk ?

Med spændig på disken giver diu den et par hurtige vrid eler dask med stort skruetrækker skæfte i siden. Det kan undertiden få en fastgroet skive i gang.

Hvis du kan skaffe en fuldstændig magen til harddisk, kan du prøve at bytte al den udvendige elektronik. Det har virket i visse tilfælde. Den skal være eksakt magen til. ikke bare ligne. Forskellen mellem typer kan være i softvaren , derudregner hovedplacering ud fra antal skiver, spor og sektorer.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-07-10 00:11

jeg har lidt backup og ville faktisk til at tage den dag den gik ned (no bullshit) just in case ikke at jeg regnede med at det var nødvendigt da jeg troede det var kvali jeg havde købt og den kun lige var lidt over et år gammel og jo havde kørt fint...
men den næste bliver ikke en western digital

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-07-10 07:49

www.diskhelp.dk - har reservedele til rigtig mange WD diske, og er rimelige med priserne.

Op mod 30% af de diske der kommer ind til dataredning er mindre end 1 år gamle.
PT ses færrest Hitachi diske. Men om det er fordi der sælges færre eller fordi de er bedre and andre mærker vides ikke.