/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Billeder i datoorden - vende
Fra : ingelein
Vist : 1378 gange
100 point
Dato : 26-06-10 20:27

Hej
Når jeg overfører mine billeder lægger de sig mapper i datoorden. Ældste øverst. Det er også ok.
Men når jeg vil bruge dem - uploade til blog osv. skal jeg altid scrolle helt ned i bunden af en masse mapper - og det er lidt træls.

Jeg har ændret det i stifinderen ved at klikke på billedmappen og så kan jeg få de ældste til at ligge i bunden og de nyeste i toppen. Det er jo unægtelig lidt nemmere, når der er mapper for flere år.

Lige meget hvad jeg gør, så ligger de ældste igen øverst, når jeg skal vælge billederne til upload.
Hvad sker der - og hvordan vender jeg "bunken" permanent?

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-06-10 21:03

I stifinder vælger du "Vis" og derefter "Arranger ikoner efter", hvor du kan vælge forskellige indstillinger f.eks. "Ændret". - Så skulle de standard blive vist i dato orden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 21:30

Hej IBM760
Ja, det er jo desværre det de gør, nemlig ligger i standard orden med årgang 2008 - 2009 og 2010 samt efter måned og dato. Derved ryger de nyeste altid ned i bunden. Er det ikke standardsorteringen for alt med tal?

Jeg ved dog at man indenfor nogle vinduer kan vælge at sortere med de nyeste øverst - eller bytte om på Alfabetet, så man har Å til A i stedet for A til Å. Det er sådan en funktion jeg efterlyser.

Jeg har prøvet dit forslag, men det duer desværre ikke. Programmet har sine bestemte forestillinger om hvordan i hvilken orden tal skal ligge.

Jeg kan selvfølgelig lægge mine 327 mapper i en overordnet årstalsmappe og derefter i undermapper efter måned, men det er manuelt arbejde

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-10 21:33

Hvis du i Mappe indstillinger under fanebladet "Vis" sætter flueben i "Husk hver mappes visningsindstillinger", skulle dit problem være løst.

vh ben

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-06-10 21:46

Citat
Er det ikke standardsorteringen for alt med tal?

Standard i min stifinder i datoorden, er de nyeste altid øverst.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 22:15

Hej IBM760
Det er det så desværre ikke i min stifinder. her kommer 2008 klart før 2009 osv.

Hilsen¨
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 22:20

Hej Benjamin.Hansen
Jeg kan finde det sted du anviser og der var allerede "flueben" i boksen, men jeg skal vel fjerne fluebenet, lave datoordenen om og derefter tilføje fluebenet igen.

Men - og grin bare - jeg kan jo ikke vende "bunken" i stifinder, så hvor gør jeg det?

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 22:23

Hej Benjamin.Hansen

Citat
Jeg har ændret det i stifinderen ved at klikke på billedmappen og så kan jeg få de ældste til at ligge i bunden og de nyeste i toppen. Det er jo unægtelig lidt nemmere, når der er mapper for flere år.

Der var ikke rigtigt at jeg kunne ændre det i Stifinderen. Jeg har ændret det et andet sted, når jeg skulle indsætte et billede - men hvor i alverden er det - i øjeblilkket har jeg ingen ide om hvor jeg skal genfinde det.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-06-10 22:24

ingelein - du husker vel, at sortere på den kolonne f.eks. dato som du ønsker skal stå i stigende eller faldende orden.

Citat
Jeg kan finde det sted du anviser og der var allerede "flueben" i boksen, men jeg skal vel fjerne fluebenet, lave datoordenen om og derefter tilføje fluebenet igen.

Og du skal bibeholde flueben i boksen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 22:31

Hej IBM760
Det er det jeg ikke kan finde ud af nu. Hvordan sorterer jeg mappekolonnen.
Jeg har mine billeder liggende under BILLEDER og så ligger de i een lang kolonne nedenunder. Men i hvilken menu har jeg mulighed for at sortere?
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-06-10 22:45

Først skal du vælge, at du viser mappen i detaljer "Vis/Detaljer".

Du har muligvis følgende kolonner i stifinder: Navn, Størrelse, Type, Ændret den o.s.v.
Hvis du vil sortere i navneorden sætter du musen på Navn og trykker på venstre musseknap - så sorteres på navn og der fremkommer en lille trekant ved navn, der fortæller om det er sorteret i stigende eller faldende rækkefølge. Hvis du derimod ønsker at sortere på dato, gør du det samme på Dato kolonnen. Trykker du yderligere på kolonnen, sorteres i modsat rækkefølge.

Hvilke kolonner du har i billedet, er afhængig af din opsætning af kolonner i mappen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-06-10 22:50

Kan du ændre dette i sti finder så det virker ?

Hvilket program er det, hvor det ikke virker?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 23:02

Hej
Det her har vist ikke noget med Office at gøre. Men derimod med styresystemet, som er Win XP.
Den trekant, som Benjamin.Hansen skriver om, kommer ikke frem. Når jeg går frem efter hans opskrift. Jeg har mulighed for at flytte Navn, størrelse osv. op eller ned i systemet.

Jeg skal vel også have markeret mappen Billeder og hele indholdet?

Nå, nu skal jeg hente mit barnebarn fra _"Rockin Vejle".

Godnat og tak for i dag
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-06-10 23:13

Kan du højreklikke i mappe og vælge sortering?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-10 19:24

Mapper i XP

Billeder ind i en mappe.
Vis > detaljer.
I kolonneoverskriften "billeder taget d." kan du med pilen skifte sortering stigende/faldende.
Funktioner > mappeindstillinger > fanen "VIS" > sæt "V" i husk hver mappes visningsindstillinger > anvend > OK

Nu bør den huske din sortering.

Har du mappe heraki skal det nok laves i øverste mappe og vælge at det gælder for resten.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-06-10 19:26

det kan godt være jeg er helt afsporet, men du skriver at du har ordnet det eet sted og når du skal oploade vender det alligevel forkert.

Er det fordi, du har to programmer- eks. et sted du downloader (program med camera) og et andet program til at ordne dine billeder ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-10 23:10

Nå jeg prøver og håber at mit indlæg ikke bliver totalt afvist, det er nemlig en gang 100% reklame for Linux styresystemt, nærmere beskrevet Linux Mint som er en klon af Ubuntu, Linux er gratis at hente og bruge, det er moderne og der kommer en ny version hvert halve år, den nyeste som lige er kommet er langtids holdbar, den kan nemlig opdateres i mindst 3 år før den kræver opgradering selvfølgelig stadig gratis.
Og hvorfor nu en gang reklame i et spørgsmål om sortering af billeder: Jow i Mint(Ubuntu) højre klikker man og vælger om der skal sorteres manuelt eller efter navn, størrelse, type eller dato, bagefter kan man vælge Omvendt sortering og vupti så står alle billeder med ældste øverst hvis man har valgt at sortere efter dato
nå jeg skynder mig væk igen, vækkeuret giver alarm klokken alt for tidlig i morgen:
http://www.linuxmint.com/
Mint ligner Windows en hel del, også mere end Ubuntu gør og næsten alting er med fra start, alle mediefiler kan afspilles (dog ikke filer med DRM beskyttelse ) alle typer billeder kan vises og behandles og den kan gå på netbank uden dikkedarer

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-06-10 23:16

Hej - ti alle, som har svaret
Jeg har faktisk prøvet alt hvad I foreslår. Eyvinds forslag kommer også til at virke, men ikke i stifinderens venstre kolonne med oversigten.
I den detaljerede kolonneoversigt kan jeg klikke på den lille trekant, og dermed ændre sorteringen. Men det får ingen indvirkning på sorteringen i stifinderens venstre "træ" kolonne. I højre side af visningen kan jeg se de detaljer vedr. indholdet, som jeg har krydset af. Jeg har valgt navn som første kolonne - og det er selve mappens navn, som mit billeddownloadprogram (Zoombrowser) giver mappen, hver gang jeg downloader for en ny dato dannes der en mappe med den nye dato. I dette program har jeg også bedt om at få sorteret med de nyeste øverst.

Sorry - men jeg aner ikke, hvad jeg gør forkert eller tidligere har låst fast.
Mange hilsner
Ingelein

Ps. Eyvind ændrer din venstre kolonne i vinduet sig tilsvarende, når du "vender" den ønskede kolonne i vinduets højre side????

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-06-10 23:32

Hej o.v.n.
Tusind tak for dit indlæg. Hvis jeg havde PC som hobby, ville jeg nok vove mig ud i dit forslag, men jeg kan slet ikke overskue konsekvenserne for nogle af mine CAD programmer, som fungerer sammen med mine elektroniske strikkemaskiner, som jeg via PC'en strikker interaktivt med. Det største og dyreste program Designaknit 7 Prof. kører kun på 16 bit - stadigvæk, så jeg tør ikke pille ved styresystemet - overhovedet.
Det var sødt af Dig at komme med forslaget, men jeg tror at jeg dermed lander i større problemer end billedsorteringen. Det er min tid slet ikke til.
Jeg har nemlig ikke noget vækkeur -
Mange venlige hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-07-10 11:55

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Ved gennemsyn af mappen "billeder" ligger billederne stadigvæk med de ældste øverst. Når jeg derimod vælger "indsæt" i forskellige programmer, ligger billederne med de nyeste øverst".
Jeg forstår det ikke, men ok.
mange hilsner
Ingelein