/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Gentaget og nyt sony problem
Fra : svendgiversen
Vist : 1384 gange
274 point
Dato : 26-06-10 16:19

Nogle vil huske mit spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg147854.aspx
hvor tekst TV ikke virkede på et nyt sony TV.

Da jeg indleverede det, checkede service afdelingen i Bilka det
og konstaterede også at tekst TV ikke virkede,
og der var så ingen problemer med at få et nyt TV af samme type på garantien.

Eneste problem var at der ikke var noget på lager, så vi skulle vente en uge.
Det gjorde vi så og jeg hentede et nyt TV af same type: KDL - 40EX500, men
efter ny installering, igen med knivskarpe billeder, virkede teks TV heller ikke her...

Kan sony levere et TV to gange uden tekst box, måske en serie fejl?
Eller er der alligevel noget andet galt??

Og så det nye problem:
Vi forsøgte forgæves at tilslutte en gammel DVD afspilller, men opgav, og nu vil kan det nye fjernsyn, der virkede perfekt den første dag bortset fra tekst, heller ikke vise TV???

No channel active på alle kanaler...
Hvordan kommer vi tilbage til almindeligt digitalt TV?

Og ikke noget med banalt: "Brug fjernbetjeningen", men langsomt, hvilke menuer skal vi bruge??

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-06-10 16:27

Læs brugermanualen det står alt sammen der i.
Hvis du har brugt den samme fjernbetjening til begge tv så kunne det jo være den.
Det lyder usansynligt at 2 tv skulle have samme fejl men det kan da lade sig gøre. Du kan eventuelt prøve og ringe til sony og sprøge om det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-10 16:44

Du må lige forklare lidt mere. Hvor får du tv fra ? Egen antenne, cabl ?
Tuneren skal jo indstilles til den rigtige slags.

Der er det måske gået galt da du satte dvd til.
Har du husket at fjerne scart stik fra dvd til TV. En styrespænding her kan blokere for tv modtagning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-10 16:56

Det er naturligvis også en ny fjernbetjening der fulgte med det nye TV,
(med mindre vi har fået det samme defekte TV tilbage efter en uges venten)
og der står ikke noget i brugsanvisningen om manglende tekst TV.

Det er vel Bilka, der som forhandler skal kontakte sony?

Og der er ikke kabel men egen antenne, med knivskarpe digitale billeder, men altså ingen tekst.
Og scart stikket er fjernet...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 284 point
Dato : 26-06-10 17:06

Jeg forstår ikke hvordan det både kan være med kniv og ingen tv channel.

Det lyder ret meget af betjeningsfejl . Det er jo svært at vide hvad du gør galt, når du ikke skriver hvordan du har gjort.

Et tv skal ofte omstilles mellem egen tuner og så signal fra ydre enheder som dvd mv.

Når man søger kanaler skal det også være til rigtigt tv signaltype. For dit vedkommende med Terristik digital tuner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-10 17:29

Det var knivskarpt i går, før vi prøvede at tilslutte dvd, men stadig uden tekst.
Nu er der no channel...

Den manglende tekst havde vi også før, på det første TV vi gik byttet.
Det nye problem er netop at komme tilbage fra ikke virkende ydre enheder til egen TV tuner.

Der er kun egen antenne, men alligevel fandt begge TV over 60 kanaler...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-06-10 18:17

Hej Svend,
Måske der skal en lille opdatering til. Kan du ikke selv finde ud af det, klarer Bilka dette på under 5 minutter.
Opdateringen kan findes på Sonys hjemmeside.
/PG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-10 19:12

Foreløbig tak, jeg vil kontakte Bilka på mandag...

Jeg er nu hjemme hos mit gode gamle Philips TV hvor alting virker: Billed, Tekst, Ambylight etc.
men jeg havde håbet at kunne se England-Tyskland på "stor skærm".

Måske lykkes det alligevel? Også min nye kone har en klog nabo...

>Det er jo svært at vide hvad du gør galt, når du ikke skriver hvordan du har gjort.

Vi har efterhånden prøvet så meget at, vi ikke mere ved, hvor vi er i menuerne...

Det jeg håber på er en menu vejledning fra en sony TV bruger, der ofte også skifter fra DVD til TV,
den manglende tekst er en ny reklamations sag, og jeg gider næsten ikke pakke ned igen.

Nu kan vi igen overveje: Købe hos eksperter der kan hjælpe, eller spare hos billige supermarkeder??

Når jeg nu sidder med denne sony fjernbetjening husker jeg stadig
fra min aktive indsats i et globalt firma disse kloge ord: "A fool with a tool is still a fool"...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-06-10 19:21

Har du prøvet at trykke på knappen øverst til venstre, det er "en skærm med en pil i"
her kan du vælge indgangskilde, antenne f.eks.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-10 19:23

måske, prøver igen i morgen...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-06-10 20:13

Citat
Det nye problem er netop at komme tilbage fra ikke virkende ydre enheder til egen TV tuner.

Hvad ! Bruger du egen TV tuner ? Altså en ekstern TV tuner eller hvad ?
Du bruger vel den TV Tuner som sidder i tvet.... ik ? eller er det nok derfor tekst tv ikke virker.

Citat
og der står ikke noget i brugsanvisningen om manglende tekst TV.

Nej men det stå vel noget om virkende tekst tv.
Hvad sker der når du for eksempel ser TV2 og trykker på tekst tv knappen ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-10 10:51

>Hvad sker der når du for eksempel ser TV2 og trykker på tekst tv knappen ?

Der sker ingen ting...

Jeg har nu besøgt mine naboer på begge sider, også med sony,
hos dem kommer der tekst, når de trykker på den grønne knap med 3 vandrette linier,
men altså ikke hos os.

Og ingen fortæller om menuerne og hvordan man bruger dem for at komme tilbage til TV??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-10 11:29

Har du prøvet at trykke på knappen øverst til venstre, det er "en skærm med en pil i"
her kan du vælge indgangskilde, antenne f.eks.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-10 11:47

Ja, det har du sagt én gang. Og det er sat til egen antenne...

Men der er en vist "home menu", hvor man skifter fra TV til DVD og tilbage igen, men hvordan?

Jeg er ikke selv ved vort nye TV i øjeblikket.
Da vi ikke har fået nogen præcis anvisning må jeg hellere vente til efter England-Tyskland kampen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-10 23:02

Min kone har haft ekspert hjælp og alt er nu OK, både TV, tekst og DVD virker perfekt...

Tilsyneladende havde transor ret i denne udtalelse: >"Det lyder ret meget af betjeningsfejl".
Men vi venter lige med at lukke spørgsmålet, indtil jeg har hørt hvad der var galt...

Måske virkede det første TV også med tekst, men så er Bilka´s lokale service shop inkompetent?

Køb hellere hos en kyndig TV forhandler, selvom det koster lidt mere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-10 08:06

Ledningen til antennen var faldet delvis ud da vi monterede DVD en,
jeg tjekkede kun indgangen til TV et.

DVD en blev gjort aktiv ved at vælge scart forbindelsen i installations menuen,
hvordan vor unge ekspert fik tekst boxen til at virke må vi vente lidt med...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-06-10 13:59

I stedet for alt det vrøvl - og køre frem og tilbage, så kontakt:

http://support.sony-europe.com/index.aspx?site=odw_da_DK

Her er de kvalificeret til at løse dit problem! Èn gang for alle!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 29-06-10 17:45

Hej Svend,

Citat: "men så er Bilka´s lokale service shop inkompetent?"

Jeg synes, det er lidt hårde ord. Arbejder selv i et Bilka-Servicecenter. Måske problemet er, at din fejlbeskrivelse ikke er fyldestgørende (det er tilfældet i mange, mange tilfælde), og jeg giver <alka> ret i, at en henvendelse til Sony-hotline er et rigtig godt sted at begynde.

Citat: "Køb hellere hos en kyndig TV forhandler, selvom det koster lidt mere"

Der er i Danmark frit valg, så næste gang du skal købe et "kompliceret" produkt, så opsøg den forretning du på forhånd vil tildele flere kolde hårdt-beskattede-kroner.

Hvem ka .. Bilka

/PG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-10 18:13

>>Jeg synes, det er lidt hårde ord....
>Måske problemet er, at din fejlbeskrivelse ikke er fyldestgørende...

Jeg sagde at tekst TV ikke virkede, det undersøgte din kollega ved at forbinde til Bilkas antenne,
og han kunne heller ikke få teksten frem. Han ringede oven i købet til en ekspert måske hos Sony.

>>jeg giver <alka> ret i, at en henvendelse til Sony-hotline er et rigtig godt sted at begynde.
>Hvem ka .. Bilka

Så må det jo være Bilka der skal kontakte Sony, ikke jeg som Bilka kunde...

Har du iøvrigt undersøgt om I har solgt andre Sony KDL - 40EX500 uden tekst box?
Det skulle da være mærkeligt hvis jeg er den eneste??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-10 19:13

Der er ikke mere nogen problemer, det nye Sony TV, leveret på garantien af Bilka, virker perfekt.

Om det første TV også var i orden, med fungerende tekst box, får vi nok aldrig afklaret,
men der er rejst tvivl om, hvor vi supermarkeds kunder skal henvende os, hvis vi har problemer?

Derfor forøger jeg, her i augurketiden, points på dette spørgsmål,
nok ikke en hjælp til de der ønsker at nå 500000 ubrugelige kandu points,
men af pricipielle grunde...

Erhvervsret var ikke et af mine bedste fag, men jeg mener at kunne huske,
at den der først påtager sig en forpligtigelse hæfter, man kan ikke give sorteper videre.

Og der gør Bilka heller ikke, de leverer et nyt TV på garantien,
og måske har man så de samme problemer igen...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-10 09:33

Tak for svaret transor.

Vor unge ekspert havde gentaget installations proceduren,
han mente bl.a. , at der ikke var valgt sprog og så er det jo svær at vise tekst...

Om det første TV havde samme installtionsmangel og kunne have virket, får vi aldrig opklaret,
og så heller ikke om Bilka ikke undersøgte det godt nok...

Kandu har vist været nede, derfor den sene lukning.