/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Min kanin har et stort tyndskids problem
Fra : lille-ciller00
Vist : 2154 gange
94 point
Dato : 25-06-10 23:40

jeg har en dværgvædder kanin som er 4 år, den har det problem at her i den sidste månedstid har den haft en masse lort sidden fast i numsen... er det fordi jeg giver den noget forkert at spise eller er det fordi den er ved at være gammel og dens tarme ikke er hvad de har været?
jeg har prøvet at give den mindre grønt, men det hjælper ikke... :'(
Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 25-06-10 23:43

Det kan let være på grund af forkert fodring og/eller overvægt.
Hvilken type foder får den?
Hvor meget foder får den?
Er den overvægtig?

Jeg tror ikke, at det er fordi den er gammel, for 4 år er ikke så gammel igen.

Prøv at vask kaninen med lunkent vand omkring enden og se, om du ikke kan få den ren.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : lille-ciller00

Dato : 25-06-10 23:50

[23:55:59] Ida Kjær Masoudian: jeg giver min kanin ganske normal gnaverblanding, jeg giver hende mad så hendes skål aldrig er tom, hvilket har ført til at hun nok er lidt tyk, men jeg vil ikke ligefrem sige hun er overvægtig.... men det kunne godt ske det var det men det er lidt underligt det først er begyndt nu...

Accepteret svar
Fra : Bjerner

Modtaget 104 point
Dato : 26-06-10 00:03

De fleste gnaverblandinger er slet ikke sunde for kaninerne, bl.a. på grund af fedtindholdet. I stedet bør man bare give almindelige kaninfoderpiller (se evt. www.kaninhop.dk under Fodring). Kaninfoderpiller er også meget billigere og koster normalt 3-5 kr. pr. kg.

Det er naturligt, at kaniner har noget "tyndt" afføring, som de spiser igen. Men hvis de er overvægtige kan de have svært ved at nå det og bliver i stedet klistret ind i det. Så hvis din kanin er lidt tyk vil jeg anbefale, at du sætter den lidt på kur.
Det er meget individuelt hvor meget foder en kanin bør få, men de fleste på 2-3 kg. bør ikke have mere end 30-60 gram om dagen og hvis foderet ikke er spist i løbet af natten, hvis man fodrer om aftenen, så har den fået for meget.
Man bør aldrig lade kaninen have adgang til foder hele tiden, både fordi den bliver for tyk af det og fordi den også skal sørge for at spise noget hø og halm. Man skal også passe på med for meget hø, da det også kan være fedende i større mængder.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Godkendelse af svar
Fra : lille-ciller00

Dato : 26-06-10 00:08

Mange tak! Så må hun på kur ;P

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 26-06-10 01:14

Med venstre hånd tager du et fast greb om hovedet. Derefter tager du med din højre hånd fat i kroppen, og med en pludselig, kraftig bevægelse, drejer du kroppen til en af siderne.

Her efter vil dyret ikke have nogen som helst problemer. Dit eneste problem er, hvordan du tilbereder kaninstegen. Men må jeg foreslå tyttebærmarmelade til. Uhhhmm tyttebærmarmelade.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 02-01-11 19:13

Jeg har gennem tiderne haft en del kaniner...også med tyndskid... Dengang fik jeg dyrlægerådet, at kaninen skulle kun på vand og hø indtil maven var ok...Hvis der gik over 7 dage, skulle den have noget medicin dyrlægen gav mig som skulle sprøjtes ind i munden. Det er meget vigtigt for en kanin at maven er i orden..