/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fladfisk
Fra : jesper.s
Vist : 1792 gange
100 point
Dato : 25-06-10 09:07

Hej.
Jeg skal på Øresund i morgen på en båd og forhåbentligt fange nogle Torsk og Fladfisk. Jeg har set man kan få nogle pirke der hedder Hven pirken http://www.fiskegrej.dk/VareOversigt.aspx?Sub=98&Category=3 er de gode eller skal jeg købe nogle andre? Hvad er bedst til Fladfisk, da de skriver mange steder på nettet at der er mange Fladfisk i sundet for tiden. Har hørt om Gulp Alive http://www.fiskegrej.dk/Varedetaljer.aspx?VareID=4825 er det godt eller skal jeg købe noget andet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-06-10 09:21

Jeg var en tur omkring Kronborg forleden... hele pynten var fyldt med lystfiskere, der fiskede efter markrel.... men det så nu ikke du til at de havde heldet med sig

Det var ikke svar på dit spørgsmål, det ved jeg godt, men ville lige fortælle at de ikke nævnte fladfisk

Kan du ha en god tur

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-10 09:24

Fladfisk fanger man med sandorm, og helst friske.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-10 09:44

Da jeg var knægt, brugte vi forfang og orm til fladfisk, pirke til torsk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-10 16:36

Citat
Da jeg var knægt, brugte vi forfang og orm til fladfisk, pirke til torsk.

Det gør man stadig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-10 16:51

Jamen altså Dova. Det er dæleme mange år siden jeg har fisket! Det kunne jo have ændret sig!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-10 22:58

Torsk kan fanges præcis som fladfisk med et bundforfang monteret med f.eks. sandorm, børsteorm, sild, makrel eller anden madding. Det er nu en type fiskeri der oftest benyttes ved kystfiskeri, men som også kan fortages fra OPANKRET båd. Metoden kan ikke anbefales ved drivfiskeri fra båd, som er den oftest benyttede metode ved kommercielle fisketure. Ved drivfiskeri vælger man oftest pirkefiskeri med store pirke (125 - 500 gram) evt. suppleret af en ophænger eller man kan vælge at fiske med blink og alm. kasteteknik som kræver go' plads på båden og foregår ALTID fra læsiden. Pikefiskeri er altid bedst fra vindsiden, da pirken og dermed snøren ikke driver ind under bådens køl.

Valg af pirk (type/farve) er en smagssag ..eller nærmere et trosspørgsmål. Derimod er valget af pirkens vægt afhængig af vind-/strømforhold. Jo større afdrift båden har i den aktuelle situation, jo større vægt må man benytte for at 'holde bunden'. Hav derfor altid pirke i flere forskellige 'vægtklasser' med på turen.

Knæk og bræk...

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 26-06-10 07:47

Tak for svaret molokyle.