/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Frostfrit rum
Fra : boje1904
Vist : 1996 gange
100 point
Dato : 23-06-10 17:38

Hvad skal varmeledningsevnen være under i ydervæggen for at et rum kan kaldes frostfri?
Jeg er ved at planlægge bygningen af en garage som ikke skal opvarmes, og vil gerne høre om der er nogle som ved hvad varmelednings evnen skal være under for at "jordvarmen" (15 cm beton direkte på jorden) kan holde rummet frost frit?
Eller måske kan nogle fortælle mig hvor tyk jeg bør lave væggen når jeg på tænker at bruge porotherm blokke eller Lega blokke?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-06-10 18:27

Citat
for at et rum kan kaldes frostfri?

OVER frysepunktet...

Undskyld...kunne ikke dy mig.
Smutter igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-06-10 21:00

det bedste er at lave væggene i en trækontruktion. så får du plads til isolering. lecablokke har ingen nævneværdig isoleringsevne.
hvis rummet ellers er tæt, bør det være nok med 150 mm isolering.
men 200 mm skader heller ikke, og så er der jo mulighed for, at varme rummet op for en rimelig pris, hvis det skulle være nødvendigt en gang.

tømreren

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-10 06:45

Vores garage har dobbeltmur. Den er blevet hulmursisoleret og har "kun" 50 mm i loftet pga. højden. Porten er isoleret med 30 mm flamingo. I sidste vinter nåede vi ned på 2-3 graders varme, på koldeste sted. Så jeg vil nok sige, at garagen er frostfri.

Vi opbevarer dog kartofler og grøntsager i garagen, så temp. er lige lav nok, derfor monterede jeg en solvarmerm. 12 volt ventilator fra JEM&FIX til 2.999,- kr. Når solen var på, hævede den temp. 5-7 grader, så det virker helt fint.

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 02-07-10 10:05

Tak for svaret alka.