/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
CO2 og ildebrand
Fra : Trine08
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 22-06-10 18:55

Hvorfor bruger man ikke CO2 til at slukke ildebrande med ?
Eks når der er noget i værkstedet derhjemme som der går ild i, slukker vi det tit lige med CO2 svejse anlæget, og det virker forbavsende godt.

Men måske det er for dyrt at bruge ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-06-10 19:08

Man skal også bringe temperaturen ned, hvis den stadig er over flamme punktet, genantænder det jo når der igen kommer ilt til.

Man bruger heller ikek CO2 ved ild i personer, da der er fare for forfrysninger.

CO2 efterlader dog ikke sammer rengørings arbejde som pulver og skum.

Men CO2 bruges vist stadig i transportabelt slukningsudstyr. Det var ofte der i bygninger med offentlig adgang var placeret CO2 slukker.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 22-06-10 19:32

okay.

Men hvis det kan give forfrysninger, så fjerner det vel også varmen, og tempreturen er defor under flamme punktet ?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 22-06-10 19:36

Ja, men hvis det kun er overfladen, dur det ikke.

Hvis der f.eks er brænd i en træstolpe, skal man længe hælde co2 på for at fjerne nok varme. CO2 skal slukke hurtigt.

Jeg glemte lige at CO2 bruge til brande i racerbiler ved motor løb. Så de bruge stadig.

Det har vist også været forsøgt med fast monteret slukningsudstyr på racerbiler...

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 22-06-10 19:37

Mange tak for svaret Benjamin.Hansen. :D

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-06-10 20:58

CO2 er farligt i små lukkede rum da den fortrænger ilten, så man risikere ikke at dø af røgen/ilden så dør man af at slukke branden.... Dette er selvfølgelig i værste fald...
Men en af årsagerne til at CO2 ikke bruges generalt, Kan ellers anvendes både til ild i elinstalationer og væsker...

Grunden til at man i motorsport gerne vil bruge CO2 er at det ikke som pulver/skum får alt til at ruste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-10 20:59

CO2 bruges da også på brandslukningskurser.
Effektiv slukning med CO2 flasker fra svejseanlæg er bedst ved at vende flasken på hovedet.
Men pas på - hanen bliver helv..... kold, og kan give forfrysninger.