/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Privat skifte - arvesag
Fra : Bentina
Vist : 564 gange
20 point
Dato : 22-06-10 12:18

Min afdøde mor og hendes nu afdøde ven boede i en andelslejlighed, hvor de begge to havde skrevet under på andelsbeviset.

Min mor døde for 15 år siden, og jeg fik dengang at vide i Skifteretten, at der var skrevet testamente, og at jeg ikke arvede noget efter min mor. De fortalte mig ikke, hvad der stod i testamentet, og det har jeg stadig ikke fået at vide; men jeg kan forstå så meget, at de gensidigt har sikret hinanden, så den længstlevende kunne blive i lejligheden uden at skifte.

Nu er min mors ven død i april d.å., og jeg var Skifteretten den 4. juni, hvor jeg fik udlagt boet til privat skifte. Jeg har nu fundet ud af, at både min mor og hendes ven har skrevet under på andelsbeviset. Da jeg var i Skifteretten, fik jeg at vide, at min bror og jeg ikke er beslægtede med afdøde og derfor skal betale 36,25 % i skat af boet.

Nu er mit spørgsmål, om den andel af lejligheden, der tilhørte min mor, er overgået som arv til min mors ven, eller om min bror og jeg skal arve halvdelen af boet fra min mor og den anden halvdel fra min mors ven, hvilket har betydning for boafgiften?

Venlig hilsen
Ina Steffensen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 22-06-10 12:30

Jeg synes det lyder meget underligt.

For uanset din mor har skrevet testamente, ville der altid være en del af arven, som hun ikke frit kunne disponere over, nemlig tvangsarven, som på det tidspunkt (da din mor døde), udgjorde halvdelen af arven.

Citat
men jeg kan forstå så meget, at de gensidigt har sikret hinanden, så den længstlevende kunne blive i lejligheden uden at skifte

Det lyder også underligt
Det var sådan, at arvingerne skulle skrive under på, at den længstlevende (hvis denne ikke var arvingers forælder) måtte sidde i uskiftet bo.

Citat
Nu er mit spørgsmål, om den andel af lejligheden, der tilhørte min mor, er overgået som arv til min mors ven

Umiddelbart skulle det ikke kunne lade sig gøre.

Men også underligt, at du og din bror skal arve moderens samlever (medmindre selvfølgelig, der er skrevet testamente og han ingen arvinger havde.)

Jeg synes det lyder som om du bør kontakte en advokat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-10 13:29

Det lugter langt væk af at I er blevet tørret grundigt af dengang Jeres mor døde.

Godkendelse af svar
Fra : Bentina

Dato : 22-06-10 13:35

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Bentina

Dato : 22-06-10 13:38

Det må Skifteretten, der har lavet en fejl ved ikke at oplyse, hvad der stod i testamentet. De har nok ikke været klar over, at min mor stod opført på andelsbeviset som medejer af lejligheden; men så havde der jo ikke været nogen grund til at skrive testamente, da der ikke er/var andre værdier i boet.

Kommentar
Fra : Bentina

Dato : 22-06-10 15:00

Der skulle stå: Det er måske Skifteretten, der har lavet ....