/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
"Flyverust i opvaskemaskine"
Fra : BerndJ
Vist : 2761 gange
100 point
Dato : 21-06-10 17:57

Er lige flyttet ind i nyt (30 år gammelt) hus med bl.a. næste ny opvaskemaskine (2009). Mit bestik viser desværre allerede efter få opvaske, at der er rust / "flyverust" (eller hvad man nu kalder det ???) i maskinen. - Hvordan får jeg det stoppet / ud af maskinen?? - Lige nu kan jeg kun vaske glas og porcelan ... eller ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-06-10 18:02

Tjek kurve for defekter, brug (negle)lak til at forsegle med hvis der er slået noget af plastikken af..

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-10 18:03

Hej BerndJ

"Flyverust" kommer typisk enten fra bestikket ( Som nu lige pludselig får en anden behandling/påvirkning i en ny maskine ? ) eller fra maskinens metalkurve ( Hul på kurvenes isolering ? )

Hvis det første er tilfældet, er der kun at udskifte bestikket..

Hvis det er tilfælde nr. 2
Udskift defekt kurv med en ny.. - så er det løst !
( Der findes på markedet forskellige "reparations-midler" til defekte kurve - men ikke noget der virker ud fra nogen dokumentation.. - Den korrekte løsning vil være nye kurve..)

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 21-06-10 18:42

Jeg har haft gode resultater med rep af maskinens metalkurv med DIP ReRACK
http://www.oag.no/kategori.php?kategori=40

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-06-10 19:04
Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-10 19:33

Citat
Hvad er flyverust?

Hvis dit bestik efter at have været vasket i opvaskemaskine begynder at ruste, kan dette skyldes flyverust. Flyverust opstår netop i opvaskemaskinen og "sætter" sig på ellers rustfrit bestik. Typisk opstår flyverust, når bestikket vaskes med andre produkter der er rustne, eller hvis disse ikke er fremstillet af rustfrit stål. Dette kan være køkkenredskaber lavet af jern, såsom hvidløgspresser, sigte, æggedeler og strengen på osteskæren. Desuden kan flyverust skyldes at bestikkurven er revnet eller rustet nogle steder. I vask vil jernet og rusten komme i direkte forbindelse med vand og rustpartiklerne vil flyve rundt i opvaskemaskinen, og sætte sig på andre stålprodukter uanset kvalitet.

Problemet kan dermed undgås ved, at man undlader at vaske genstande der er lavet af ikke-rust frit stål i opvaskemaskinen. Desuden kan madrester være med til at rust frit bestik begynder at ruste. Dette gælder især krydrede fødevarer som bl.a. remoulade og sennep.

Problemet løses ved enten at anvende citronsyre eller maskinrens, som kan købes i større varehuse og hårde hvidevare butikker. Følg nøje brugsanvisningen og husk også at rense filtret. De produkter der har flyverust, vaskes i hånden inden de puttes i maskinen igen.

http://www.kloverblad.dk/hvad-er-flyverust/

Så det kan meget vel være at du selv har lagt "ikke rustfrit stål" i opvaskemaskinen.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 21-06-10 21:43

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-06-10 09:27

Især sennepsrester på tallerkner eller bestik giver denne flyverust