/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
opstart i ubuntu 10.04
Fra : nielsjs
Vist : 1501 gange
400 point
Dato : 20-06-10 13:03

hej
kører med ubuntu og windows
derfor har jeg en bootloader: den der følger med ubuntu
efter opgradering og en OPDATERING til ubuntu 10.04 har jeg nu fået 2 valg til ubuntu og selvfølgelig til 1 til windows
I 9´eren kunne man ændre dette inde i terminalen men...
hvor kan man gøre dette i 10´eren?

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 13:11

Du kan installere startUpManager:

https://help.ubuntu.com/community/StartUpManager

Det med terminalen kan andre sikkert svare på.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 13:15

Hvis du, mod forventning, ikke får svar, så spørg her:
http://ubuntudanmark.dk/

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-06-10 13:31

ja den er værre. Jeg har den selv kørende vin7, Ubuntu 9.04 og Ubuntu 10.04. det er ret iriterende med alle disse linier i Bootloaderen og der kommer flere til når kernen opdateres.
I Gamle dage var det Grub med en config fil. Nu er det Grub2 med et bibliotek med filer til hver sin linie nr. i disse fil navne giver rækkefølgen. Den med chainloader linien giver boot videre til Win7 bootloaderen. Der kan også laves en fil med billede til menuens baggrund og skrift farver osv.
Du søger på Grub2 og læser en masse sider. Det gjorde jeg, synes ikke det var nemt. Jeg fik da lavet om så win7 starter default, mangler at få fjernet linierne til de gamle kerner.
Her er lige et link til dig: http://www.dedoimedo.com/computers/grub.html#mozTocId233239
Nok for nu finder lidt mere senere.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-10 14:00

Sandsynligvis har du nu fået Grub2 som boot loader, den er ikke så nem for ikke at sige næsten umulig at ændre, i forhold til Grub1 som du kunne ændre ved at skrive en kommado i Terminal og åbne en tekst editor med Grub.
Det bedste bud er Linux68 kommet med: Brug Startupmanager til at håndtere start rækkefølge og ventetider: http://www.ubuntugeek.com/startup-manager-change-settings-in-grub-grub2-and-usplash.html

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 14:01

Hvad enten du kan bruge mit svar eller ej, så giv points til en anden.
Er jo ikke SuperBruger. Men prøver at være hjælpsom.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-10 14:29

En superbruger kan ikke bruge point til noget som helst og derfor bør spørger acceptere det svar som hjalp mest god søndag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-10 14:58

Tja - jeg har også ledt efter stedet hvor det kunne ændres.
Det var 10.04 som blev lagt i windows Vista som program.
Under opdatering af ubuntu snakkede den noget om grub og noget der skulle hakkes fra eller til.

Den Wubi ubuntu røg dog ud igen, da der blev ballade efter opdatering af Vista.

Så ikke mere Wubi install og ikke mere dualboot. ubuntu kommer på egen harddisk direkte eller via USB eller på en pendrive.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 20-06-10 16:50

har fundet opstartmanager under programmer>ubuntu softwarecenter> hent software> leveret af ubuntu men det er kun hvad der skal startes med og ventetiden der kan indstilles med den
men jeg søger videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-10 17:35

Søg du bare, jeg tvivler på du finder bedre muligheder end Upstartmanager, du har vist ikke set billederne i mit link hvor der vises hvordan du ændrer rækkefølgen i hvilken system der starter

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 400 point
Dato : 20-06-10 18:21

Det er lidt svært at finde på den side i fik så her er et bedre:

http://www.dedoimedo.com/computers/grub-2.html

Den handler om Grub2
Har altså ændret i det her og det er bedre nu.
hilsen Steen

PS jeg er på Ubuntu 10.04 nu, og skulle lige finde spørgsmålet her også
hej hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-10 18:43

Godt jeg fik skrevet "næsten umulig" for det er jo mulig, bare lidt besværlig at gøre med kode

Godkendelse af svar
Fra : nielsjs

Dato : 20-06-10 19:38

Tak for svaret stone47.

selv om den er på engelsk og det ser besværligt ud så vil jeg nok prøve inden så længe
så man ikke får 20 forskellige linier i opstarten at vælge imellem om et års tid

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-06-10 21:29

Tak for points
Vi øver videre i den uendelige PC verden
hilsen Steen