/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Filter
Fra : sfl17
Vist : 753 gange
50 point
Dato : 20-06-10 11:44

Er et microfilter og et HEPA-filter det samme?

Flere steder på nettet optræder der filtre med betegnelsen microfilter HEPA, så måske det er det samme eller er der tre slags filtre..?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-06-10 12:00

- ja, det er det...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-10 19:22

Et HEPA filter skal tilbage min 99,97% af partikler på 0,3 my.

Et microfilter kan være hvad som helst.

HEPA navnet er iøvrigt trukket grusomt i sølet af støvsugerfabrikanter der bruger navnet i flæng!

I hvilken sammenhæng ønskes sammenligningen belyst???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-10 19:33

Der findes uhyggeligt mange typer filtre, startende ved noget der ligner hønsenet og opefter.

Klassificeringerne hedder normalt EU og et tal (der henfører til hvor mange partikler der tilbageholdes).
I "gamle dage" anvendte man betegnelsen Grundfiltre G85 (hedder idag ca EU3). Gående mod finfiltre F45, F65 F85 og F95 svarende nogenlunde til EU 4, EU5, EU7 og slutteligt EU8/9. Dengang hed bedre filtrering end dette absolutfiltre og oplyste normalt effektiviteteter på xx antal %, altså sådan noget med 99,9999% osv. Disse har så også deres respektive EU numre.

Som udgangspunkt er absolutfiltrering særdeles dyrt, og stærkt energikrævende at udføre. Og jeg tror ikke du skal regne med at et hospital tillader en såkaldt "HEPA-støvsuger" på en operationsgang eller en operationsstue.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 21-06-10 09:15

Der er tale om en støvsuger, vi ejer, som blot har microfilter. Vi skal derfor købe en med HEPA-filter, har vi fået at vide, da det tilbageholder skimmelsvampsporer i husstanden, der for nylig er opstået

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 21-06-10 16:15

HEPA'erne er bedre, men alligevel ikke HEPA særlig længe. Filtrene er oftest af en opbygning der gør at de taber effektiviteten.

Sporer og pollen har oftest en partikelstørrelse ned til 10 my. Her er et almindelig finfilter faktisk temmelig aktivt. Rigtige absolutfiltre er virksomme helt ned til 0,001 My. Så rigtig HEPA filtrering er sådan liiiige at skyde over målet. Men som sagt er det også tvivlsomt om støvsugernes filtre ret beset kan kaldes HEPA. Ret beset klassificeres disse som H10 op til H14. Derefter U15, U16 og U17 (iht CEN EN 1822)

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-06-10 21:14

Citat
skimmelsvampsporer i husstanden, der for nylig er opstået

Øh... Glem rengøringen og bekæmp først!

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 28-06-10 14:53

Tak for svaret 3773.