/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP kører ustabilt i opstarten
Fra : ingelein
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 17-06-10 22:58

Hej
I godt en uge har mit Win XP kørt ustabilt i opstarten. PC'en går pludselig i stå ved indlæsningen.
Jeg slukker PC'en og kommer som regel ind til et vindue, hvor jeg bliver spurgt om jeg vil starte Win som normalt. Det gør jeg og kommer derefter i gang.
Nu er det jo en lidt usikker metode, for der sker jo garanteret mere i løbet af kort tid. Hvad skal jeg gøre?
Køre en repair efter at have taget back-up og sikret vigtige ting eller er der andre, som har været ude for disse stop ved indlæsningen efter Microsofts seneste opdateringen.

Der er rigelig plads på mine 2 harddiske.

Som altid glæder jeg mig til et svar.

Mange venlige hilsner
Ingeborg

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 17-06-10 23:13

Det sker en gang imellem for alle, men hvis det er noget som kommer igen og igen og har stået på en uge, mon så ikke det er tid for en helt ny installation af Windows XP? Hvis du har back up af filer og de nødvendige bundkort drivere, så er det jo ikke noget som tager så lang tid og computeren bliver som ny.
Før du skrider til en gen installation så kunne du forsøge at rydde op og reparere lidt med Microsofts egen software, kør en Komplet scanning:
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm?mkt=da-dk
Nej jeg har ikke problemer med opdateringer, min XP computer kører bedre end nogensinde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-06-10 23:22

Jeg har heller ingen problemer, dog fik jeg et problem forrige gang jeg opdaterede Windows. Det løste jeg ved at slette opdateringen og så downloade den igen, gemme den på skrivebordet og så installere den fra skrivebordet. Siden har den kørt stabilt.

Når jeg installerer slukker jeg altid for internettet, så går det ikke galt med installationen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-06-10 21:52

Hvis man har problemer med sin PC, så skal man altid som det første prøve at ryste den kraftigt. Denne metode fjerner 95% af alle problemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 22:00

Et velrettet spark er mere effektiv men kan give buler i kabinettet og en øm tå

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-06-10 19:54

Hej o.v.n
En scanning blev desværre afbrudt efter 3 timer (af mig selv). Så nu overvejer jeg sparket, også fordi PC'en indimellem lyder som om ventilatoren eller andet er ude af balance.

Jeg har ikke grint af forslaget om "høvl" til "kassen", for jeg ved at et godt dask kan hjælpe. Men hvad er det lige det skal hjælpe på?

Mange hilsner
Ingelein (Ingeborg)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-10 20:04

Du må godt grine forslaget er skrevet i spøg og skal opfattes sådan, men ikke destro mindre er det sommetider at et velrettet dask kan hjælpe ingen ved hvorfor men et gæt kan være: En løs forbindelse

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-06-10 20:53

Hej o.v.n
Jeg griner faktisk ikke, for ventilatoren holder også op med at knurre, når jeg lige vipper kassen. Nogle fjernsyn af den gamle slags gider jo også lige en tak mere efter et dask. Så jeg tog den ganske alvorlig.
God weekend
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-06-10 21:06

Gem dine ting på den ene disk. Rens dyret med støvsugeren, smør evt. blæseren.
Instaler dig en ny XP. Det er lidt af en opgave at finde fejlene på den du har.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-06-10 22:08

Hej stone47
Er der ikke noget med "repair" på Win XP installationsdisken? Jeg tør jo næsten ikke røre skidtet. Men forslaget med at smide tingene over på den disk, som ikke kører programmerne er måske ikke tosset. Derefter kan jeg installere en ny Win XP.
Mange hilsner
Ingelein
Ps. Jeg udnytter også mine gratis 5 GB back-up hos TDC Webdisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-10 22:18

Jow du får mulighed for at vælge reperation eller ny installation når du starter computeren fra din XP CD, første gang vælger du ny installation, men næste gang vælger du at reparere hvis du vil forsøge det først, så undgår du at skulle installere alle dine programmer på ny hvis det lykkes at få computeren gjort mere samarbejdsvillig

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-06-10 09:44

Ok som OVN siger. men husk lige hans næste bemærkning "hvis den bliver samarbejdsvillig".
Du kunne vælge en mellem løsning, først at backe up, måske et forkert ord, hellere kopiere tingene til den anden disk. Backup pakker så meget sammen og hvad får man ud igen og hvor skal det hen.
Når du så har kopieret dit arbejde til den anden disk, kan du eskperimentere med en repair.
Der er en anden fidus ved at lave en ny, for nu skal du instalere en frisk version af dine programmer. Altså nye og opdaterede. Herefter ville det være godt hvis du fik de nye programmer til at bruge det kopierede som arbejdsbibliotek. Når dette er på plads laver du et image af din windows installation. Så er du godt kørende, jeg ved det godt, det er meget et få gjort, det er heller ikke altid jeg selv får det gjort. Men det er godt!!
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 18:03

Hej og tak til alle for svarene
Jg har prøvet næsten alle de forslag I er kommet med, men intet hjalp. I dag har jeg brugt et andet Forum - og har været mere heldig:

http://www.eksperten.dk/spm/912973#reply_7610957

Først har jeg kørt en CCleaner og derefter en CHKDSK fra "Kør". Jeg har brugt det sidste link (www.helgec.dk/chkdsk.html).

Det har virket de 3 gange jeg har startet op for at kontrollere effekten og jeg kan mærke at PC'en er blevet hurtigere.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-10 18:06

Tak for svaret o.v.n..
Selvom løsningen på problemet blev fundet andetsteds.
God weekend
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-10 00:23

Tak og god weekend til dig også, den med diskkontrollen burde en af os nok have nævnt måske også oprydning med CrapCleaner men ikke herfra, det program bruges absolut og slet ikke af mig, hverken på egne eller andres computere, selv om jeg godt ved at mange er glade for programmet og synes det er et godt værktøj.
Godt du fik mere fut i maskinen