/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nyt fra mejsekassen
Fra : granner01
Vist : 1241 gange
50 point
Dato : 15-06-10 18:56

Så er der nyt fra mejsekassen, musvitterne er i dag blevet forældre til 3 unger. Der er 2 æg der ikke er klækket endnu.

Det ser ud til at være erfarne forældre, så mon ikke det lykkes for dem at få ungerne store nok til at forlade kassen.

Og nu er der sjov i haven. Skovspurveungerne er påbanen. De bader og sviner, de kan endnu ikke ramme kuglerne under terrassen og de kan stadig ikke bedømme hvor tyk en gren de skal sætte sig på. Det er ren morskab.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 60 point
Dato : 15-06-10 19:29

Min majsekasse er tom

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-10 19:29

Mine mejseunger fløj far reden torsdag d.27 maj.mens vi drak morgenkaffe i udestuen.
5 stk. blev det til

Vi var så lidt spændt på om vores stæreunger var væk når vi kom hjem fra Hanstholm campign om søndsgen men nej...de hang ud af hullet og skabte sig.
MOOOAAARRR....FAAAARRR vi vil ha' mad.
4 dage senere fløj de ud.

Nu er stærene igang igen, med at slæbe redemateriale ind i kassen igen så vi håber/tror der kommer endnu et kuld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-10 21:37

Vi har tømt vores majsekasse og koger dem i morgen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-06-10 21:48

Jeg er spændt på hvad der sker, for blåmejserne mistede alle deres unger og forældrene kommer stadig og spiser hos mig. Og de holder øje med kassen, jeg tror de ved den er optaget. Men jeg tror at lige så snart musvitungerne er fløjet fra reden, så overtager blåmejserne kassen igen. For så er det deres tur til at yngle anden gang i år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-10 22:44

Citat
Vi har tømt vores majsekasse og koger dem i morgen.

Ja, fuglereder er en stor delikatesse på den anden side af jorden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-06-10 23:39

Jeg tror ikke de vil spise mine, de er fyldt med lopper.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 16-06-10 06:00

Dejligt med nyheder fra kassen, granner01

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-10 12:04

Så er der 7 unger og de bliver fodret på bedste vis. Det kniber med at det sidste æg klækker, så måske giver det ingen unge.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-10 13:40

Citat
Vi har tømt vores majsekasse og koger dem i morgen.

IHHH Eyvind ...du er altså...ja du er

Er konens negle ikke vokset ud endnu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-10 18:41

Altså - for den rene er alting rent.
Vi kunne da ikke drømme om at spise Mejser - det er de for søde til.

Men majs (kolber) kan vi godt li' og de bliver kogt først.
Ps. De Majs ligger i noget vi kalder for en majskasse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-10 20:03

Der er stadig et æg der ikke er klækket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-10 22:24

Hvor lyder det bare dejligt, at der er så meget liv i kassen igen

Linux, sikke en dejlig film

Tja, jeg ved nu ikke rigtigt, om jeg synes det var så god en ide med at give min mor den kasse med kamera... først blev vi rigtig glade, alt gik efter bogen, indtil de alle ungerne døde så kom der en spurv og byggede rede, men så var der er drabeligt slagsmål, og spurven flygtede.... så var der lidt liv igen, men nu er der ingen der vil bo i den

Jeg vil ikke ha sådan en kasse med kamera alligevel, men jeg er da blevet meget klogere på fulge og det mas de har med at få levedygtige unger ud af det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-10 23:20

Jeg tror at lige så snart at musvitterne er væk så flytter blåmejserne ind, for de yngler 2 gange hver sommer.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 17-06-10 07:21

Den lille film blev fundet på nettet.
Har ikke selv kamera installeret i de to fuglekasser.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-10 23:58

Så er der gang i kassen, syv store unger der har åbnet øjnene og snart fylder hele kassen. De har fjer og man kan se de er musvitter. Mor og far har travlt og ungerne pipper nu så højt at det er tydeligt at høre selv om solsorten sidder og synger.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 29-06-10 08:17

Hejsa,

Vi havde et snedigt par Hvide Musvitter som selv fandt den idéelle redeplads. De kunne nemlig lige komme ind mellem de udendørs ribber til vor ventilator til badeværelset. Denne var gudskelov af den manuelle type så vi undlod selvfølgelig at tænde den De lagde 3 æg og alle klækkede og det gav et kæmpe postyr morgen og aften ved forringstid. Vi har også et indvendigt skydegitter så vi kunne snilt kigge ind og følge fremskridtet. Det er nu 14 dage side at alle unger er fløjet fra reden og vi har fået ro igen

Blot et lille bidrag

Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-10 12:31

Herligt med bidrag.

Mine unger larmer så meget at jeg kan høre dem selv om radioen spiller. De øver sig på at baske med vingerne og de pipper konstant efter mad. Mor og far svarer dem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-07-10 12:21

Hurra nu er alle 7 unger fløjet fra reden i dag. Og nu er der fred i haven for kors hvor kan sådan et kuld musvitunger larme.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 09-07-10 12:33

Tak for svaret Flash77.

Det er bare så synd at du ikke fik oplevelsen med nye unger.