/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Myrer i kartoffelbedet
Fra : smuller54
Vist : 5061 gange
200 point
Dato : 15-06-10 18:24

Hvordan bekæmper man myrer i kartoffelbedet ? og i mellem andre grøntsager ?

Måske de ikke skader, men det er ret ubehageligt at luge og hyppe i grøntsagsbedet, når det vrimler med myrer.

Jeg har højbede på omkring 60cm i højden og det er tilsyneladende en varm og dejlig jord for myrer.

Jeg kan leve med det, men vil meget gerne leve uden

Nogle gode ideer, som ikke indbefatter gift ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-10 18:27

Hej smuller og øv.
Se her...du er ikke den første der spørger.
http://www.kandu.dk/spg45038.aspx

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 15-06-10 18:28

en skål med halvt flormeis og halvt bagepulver. den skal dækkes ned så det ikke bliver vådt og så skal du bare vente. de skal nok spise det og det virker.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-06-10 19:21

Du kunne prøve at hælde kogende vand på dem, men kog ikke gulerødderne endnu.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-06-10 19:23

Der nogen, der siger, at kaffegrums skræmmer myrerne væk. De kan vist ikke lide lugten.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-06-10 19:53

trimare46

det er noget jeg vil prøve. Jeg skal lige udtænke en beholder som ikke bliver våd. Det er lidt svært fortiden.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 15-06-10 19:55
Kommentar
Fra : linux68

Dato : 15-06-10 19:58
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-06-10 20:00

Citat
Snak med Zoologisk have

næh tak, jeg har nok i at katten(e) graver i bedet- hvis jeg skal invitere flere dyr i min have, skal jeg jo tænke på entré

hund, kat , snegle, fugle af diverse slags, sommerfugle, og diverse insekter

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-06-10 20:03

nåh hvor sødt- linux68.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-06-10 20:47

Det siges, at der er 1 million milliarder myrer i verden, deres samlede vægt (15% af dyrelivets) overstiger menneskenes, de begyndte for over 100 millioner år siden, der er ca 20000 arter myrer, og de overlever garanteret menneskene.

Så jeg er forlængst nået frem til, at hvis de rigtig generer mig (jeg har et stort bo lige op af sommerhuset, hvert år når de sværmer drøner de ind i huset) får de en gang kogende vand, men det er ikke sagen i køkkenhaven, ellers lader jeg dem være i fred.

For er det ikke myrer, er det noget andet. Et år undrede det mig fliserne på en terrasse begyndte at vippe, lidt efter kom der kartoffelskud op mellem fliserne, det var mosegrisene der havde lavet vinterforråd under terrassen, men så blev det forår Jeg måtte lægge terrassen om.

Så vær du glad for myrerne ikke spiser dine planter, men måske dyrker de bladlus på dem, for at æde bladlusenes søde ekskrementer!

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 16-06-10 04:33

Ingen tænker på hvordan de stakkels myrer har det?

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 16-06-10 16:49

Tak for svaret trimare46.