/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
MÅ DE TRÆKKE 2000 AF KONTANT HJÆLPEN
Fra : rumleskaft2
Vist : 4196 gange
220 point
Dato : 13-06-10 12:06

Hej er ny på siden har pr.1maj lejet 1 værelse ud med kontrakt og oplyst det så bolig støtten blev reguleret bor sammen med min søn på 15 i øjeblikket på kontanthjælp for så at vide midt i juni at de yderligere trækker 2000 af min kontanthjælp må de det har prøvet at læse mig frem til det uden at finde en side med de regler på forhånd tak rumleskaft2.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 12:09

JA - AL indtægt fratrækkes...

Det manglede sgu da osse bare

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 230 point
Dato : 13-06-10 12:09

Men tillykke med fundet af Kandu - det er gratis...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 12:10

Puuuhaaa jeg blev helt forpustet af at læse din beretning.
Ja det må de godt fordi du ved at leje et værelse ud har fået dig en indtægt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 12:30

Hej -velkommen her på Kandu.dk

Som der er skrevet, så fratrækkes al indtægt krone for krone.

men du har måske udlejet fordi din husleje er relativt høj.

Du skal lige være opmærksom på følgende:

Særlig støtte til boligudgifter
Kontanthjælpsmodtagere kan i visse tilfælde søge „særlig støtte til boligudgiften“. Denne støtte er svær at udregne. I det følgende er derfor kun hovedprincipperne for beregningen medtaget.

Boligudgiften bliver støtteberettiget, når nettoboligudgiften overstiger et grænsebeløb, der for 2010 udgør 2.550 kr. pr. md. for ikke forsørgere. Forsørgere får grænsebeløbet forhøjet i forhold til antallet af børn, og i forhold til om disse er hjemme- eller udeboende.

Kommunen skal i den enkelte sag foretage en vurdering af, om der er behov for udbetaling af særlig støtte, hvis en person har særligt høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.

Særlig støtte beregnes efter hidtidige indtægter og i afgrænsede perioder.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 13-06-10 12:39

derefter snyder du så meget du kan

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-10 14:52

Ja, det må de.

Reglerne siger groft sagt hvad kontanthjælpsmodtagere må "leve for", derfor får de også besked på at sælge bilen, bruge deres opsparing og andet omsætteligt på eget underhold.

Surt, men sådan er det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 15:12

Citat
derfor får de også besked på at sælge bilen,

det hører vel med til formueberegningen og har vel ikke noget at gøre med indtægter.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-06-10 15:20

Man må leje et værelse ud for 2000 kr./mdr. uden at skulle betale skat for indtægten, dvs de 2000 kr. ikke skal medregnes i din skattepligtige indtægt og dermed ikke i beregningsgrundlaget

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-06-10 15:24

Når du lejer et værelse ud til 2000 kr. pr. måned, skal du selvfølgelig ikke have så mange penge ved kommunen mere. SELVFØLGELIG MÅ KOMMUNEN DET.
En indtægt er det samme som løn.
Er det ikke dejlig at måske kunne klare dig selv uden at modtage penge vfra kommunen.
Dem har vi nok af i forvejen (de sorte).

hawaii7

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 15:27

Thyregod8

Det er ikke korrekt det du skriver.

Reglerne er sådan :
Boligstøtte og kontanthjælp

Modtager du boligstøtte (boligsikring/boligydelse) eller kontanthjælp kan ydelsen blive nedsat ved udlejning af værelser. Der, hvor du får hjælpen udbetalt, kan du få oplyst hvilken økonomisk betydning udlejningen får.

Det du beskriver handler om reglerne for skat

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-06-10 15:29

Citat
Når du lejer et værelse ud til 2000 kr. pr. måned, skal du selvfølgelig ikke have så mange penge ved kommunen mere. SELVFØLGELIG MÅ KOMMUNEN DET.

2000 kr. ved udlejning er skattefrit, da skattemyndighederne mener udgiften ved et sådan værelse udgår omkring 2000 kr. Man bliver altså ikke rigere ved at leje ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 15:29

Citat
dvs de 2000 kr. ikke skal medregnes i din skattepligtige indtægt og dermed ikke i beregningsgrundlaget

Der er ikke tale om "skattepligtig" indtægt - AL indtægt bliver modregnet

Selv salg af "tomme" flasker eller slåning af naboens græs mod en "skærv" er du PLIGTIG til at opgive....

INTET er friholdt....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-10 15:29

>Thyregod8

Forkert, skat af huslejeindtjening ved fremleje af værelse beregnes ud fra hvad udgiften er, er det f.eks del af en lejelejlighed skal man først betale skat hvis lejeindtægten overstiger 50% af hvad man selv betaler, 60% hvis værelset udlejes møbleret.

Men det har ikke noget med bevilget kontanthjælp at gøre, her fratrækkes indtægter efter reglerne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-06-10 15:34

I hvert fald gælder reglen for udlejning af værelse i parcelhus som ejerbolig. Rumleskaft siger ikke noget om han/hun bor i eget parcelhus???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 15:39

Det er da ligegyldigt HVOR du bor - det har intet med denne sag at gøre....

Det har KUN pengene....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-10 15:54

Citat
2000 kr. ved udlejning er skattefrit, da skattemyndighederne mener udgiften ved et sådan værelse udgår omkring 2000 kr. Man bliver altså ikke rigere ved at leje ud.

Korrekt, det er skattefrit at udleje et værelse til 2000 i måneden, såfremt værelset er en del af ens egen bolig.

MEN, det er også en indtægt der modregnes i kontanthjælp. Og så er den ikke længere.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 15:57

Citat
MEN, det er også en indtægt der modregnes i kontanthjælp. Og så er den ikke længere.

Det er jo det jeg skriver i første indlæg.
Citat
Ja det må de godt fordi du ved at leje et værelse ud har fået dig en indtægt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-10 15:59

At udleje og få penge for det er en indtægt.

Og i følge loven, skal AL indtægt modregnes i kontanthjælp.

Også selv om ens faste udgifter måske bliver større fordi der bor en person ekstra.

Så Rumleskaft2, du kan vælge at beholde lejeren eller få vedkommende smidt ud igen.

Pengene du får vil være det samme, for det er korrekt at lejeindtægten modregnes.

(opsigelsesvarslet for et værelse er kun 1 måned,såfremt det kan være en trøst..og der behøver ikke være nogen grund til opsigelsen når det er et værelse der udlejes)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 16:02

Måske vi kunne lære af dette- evt. at tilføje link osv.
Den ene lyder jo mere overbevisende end den anden

Thyregod8 lyder jo overbevisende- selvom det er ragende forkert.

Der er mange her, der har givet et korrekt svar, men det er jo svært at vide om det bare er noget vi tror.

Nå- jeg havde heller ikke angivet et link, - men det vil jeg prøve at huske fremover.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-10 16:04

al indtægt fratrækkes kontanthjælpen. der var flere eksempler dengang lykkehjulet kørte i fjernsynet. der var kontanthjælpsmodtagere der mistede retten til kontanthjælp, fordi de havde vundet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-10 16:19

Det med lykkehjulet kan jeg også huske, godt nok vandt de ikke penge, men det var alligevel for meget set fra det offentliges side.

Godkendelse af svar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-08-10 21:32

Tak for svaret refi.