/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Digital antenne DVB/T
Fra : kimsdk
Vist : 2210 gange
200 point
Dato : 12-06-10 22:58

Kan man sammenkoble to digitale antenner?
Har en Strong Ant12 indendørs ant., der har lidt problemer med TV 2 Zulu. Dvs. den kan "sagtens" tage programmet, men skal drejes lidt i forhold til de andre programmer (og drejes tilbage, når man skifter kanal).
Har BoxerTV og bor i Vejle midt by (Højen masten 120 grader) med rimelige DVBT forhold.
Kan det måske betale sig at købe en antenne med mere forstærkning (AllInOne xx61 med 45 DB)?

Og nej, det er ikke muligt med udendørs antenne, hvor jeg bor!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 12-06-10 23:19

Man kan koble to helt ens antenner sammen. Men de skal være ens, pege i samme retning og sidde så de to signaler altod mbliver i fase.

Al in one princippet er ikke godt til en antenne på et sted hvor det kniber med signalet. Du skal bruge en regulær uhf antenne til det rigtige bånd. Den vil være bedre end noget med flere funktioner i en.
45 db er der ingen antenne som kan forstærke på naturlig måde, Jo måske parabolantenner.

Der findes heller ikke specielle digitalantenner, selv om mange handlende gerne vil bilde folk det ind. Det er en gentagelse af dengang de gerne ville sælge farvefjernsynsantenner.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-06-10 23:59

Man kan godt samele signal til et kabel det kan man få dåser til der kan monters på din mast.

Der skal blot være signal nok.

Det bliver sjældent godt at modtage signal med en retningsbestemt antenne, fra en sender som antennen ikke peger imod.

I gamle dage på analoge signaler, fik man skygger hvis retningen på antenne ikke passede, idag på de digitale, kommer der bare fejl.

Tal med en antenne mand fra området og få lidt vejledning, det er giver godt ud.

vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-10 00:28

Nej benjamin
det duer ikke at sætte to antenner sammen , som begge modtager samme signal, med mindre de ganske specielle forudsætninger er opfyldt.

Det man gjorde i gamle dage var at sætte to antenner til hver sin station ( frekvens) sammen via frekvendelefiltre. Det duer ikke til de digitale puljer på smme frekvens.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-06-10 09:00

en gitter antenne er klart at anbefale

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-06-10 09:41

Så længe de ikke skal modtage signal på samme frekvens, har det ingen betydning.

Jeg kan ikke forestille mig at boxer sender på samme frekvens-pakke som den tv2 er i.

Men hvis du lige gider forklare hvad der ikke lige dur, er ud da velkommen.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 12:16

Citat
Kan man sammenkoble to digitale antenner?

Sikkert - hvis du kan skaffe dem....

De findes mig bekendt IKKE...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-06-10 12:47

Tja har hørt flere bruge denne indedørs, og den har den fordel den modtager/dækker 360grader

http://www.netto-sat.dk/triax_ufo_120_tv_dab_fm-p-575.html?cPath=37_78

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-06-10 13:17

Boxer og tv2 Ligger da ikke i samme kanal område.

Det ville jo give interferens... Boxer sender ikke på samme frekvens som TV2. Når de ligger så tæt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-06-10 13:24

En antenne med 360 grader, er en god løsning, hvis man bor midt imellem 2 eller flere sendermaster, med digital signal.
Det digitale signal udsendes synkront fra alle master, og indholder flere kanaler.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-06-10 15:54

http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_pr_1november09.pdf
Her er frekvenser også for MUX.

Da der ikke er sammenfald i frekvenser, kan antennersignaler samles og føres ned i et kabel.
vh Ben

Der er altdi langt bedre signalforstærkning i en retningsbestemt antenne, end i en 360 graders antenne.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 13-06-10 16:03

Tak for svaret transor.
Lyder logisk.

Der er ikke nogen af de andre svar, jeg kan bruge: SKREV jo, at det var udelukket med udendørsmontering!